REKLAMA

Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej

20.0201.05.2016

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

WSTĘP WOLNY

Wystawa „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” jest prezentacją różnorodnych dróg, prowadzących z pola sztuki do codziennego życia i w przeciwnym kierunku, od życia do sztuki. Sztuka obecna jest w wielu obszarach rzeczywistości: można znaleźć ją w alternatywnych ekonomiach, podczas protestów ulicznych, w dywersyjnej reklamie, w kooperatywach spożywczych i w miejskim ogrodnictwie, w krytycznej turystyce, w programach latających uniwersytetów itd. W takich wypadkach życie przenika charakterystyczna dla sztuki wrażliwość, konceptualny naddatek, myślenie formą czy też niekończące się gry z polityczną i ekonomiczną wyobraźnią: polityczną, ekonomiczną czy naukową. Nie jest to zjawisko nowe, ani tym bardziej nurt czy styl w sztuce. Wystawa „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” odnosi się do jednego z podstawowych postulatów XX-wiecznych awangard: wzajemnego przenikania czy wręcz fuzji sztuki z życiem codziennym.

Do udziału w projekcie zostało zaproszonych niemal 100 uczestników: artystów (zarówno aktywnych, jak i takich, którzy wycofali się z pola sztuki), aktywistów, para-instytucji, wolnych uniwersytetów i teoretyków. Są wśród nich m. in. Luther Blissett, Tania Bruguera/ Museum of Arte Útil, Center for Land Use Interpretation, Decolonizing Architecture Art Residency (DAAR), Forensic Architecture, Gulf Labor Artist Coalition, Brian Holmes i Claire Pentecost z Compass Group, Liberate Tate, Suhail Malik, Muzeum Społeczne, Precarious Workers Brigade, Robin Hood Minor Asset Management Cooperative, Raivo Puusemp, Daniel Rycharski, Salvage Art Institute, Greg Sholette, Jonas Staal, Szto Dziełat', TAAK, Wolny Uniwersytet Warszawy, Stephen Wright, Zentrum für Politische Schönheit. Ich udział w projekcie nie zawsze ma charakter „obiektowy” – podczas „ewoluującej wystawy” odbędą się seminaria, wykłady, zajęcia dyskusyjnego klubu filmowego, „czytanki dla robotników sztuki”, sesje kulinarno-akademickie.

Kuratorzy: Sebastian Cichocki, Kuba Szreder

zdjęcia

The Arabian Street Artists, 'Homeland' is NOT a series ('Homeland' to nie serial), Graffiti z planu serialu 'Homeland', 2. odcinek 5 sezonu
Centrum Politycznego Piękna (Zentrum für politische Schönheit), Most Jeana Monneta (Die Jean-Monnet-Brücke), 2015
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
SAI 001: materiał: olej, płótno; rozmiar: 52'x35'; zniszczenie: 03/16/2010, podarty w transporcie; zgłoszenie: 23/03/2010; szkoda całkowita: 03/2010; produkcja: 1850; artysta: Alexandre Dubuisson; tytuł: La Moisson

czytaj także

REKLAMA