Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 10 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler / fot. KRZYSZTOF BIELIŃSKI

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

WITOLD MROZEK| 10-05-2019

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

Gorodeckaja to jedna z najbardziej cenionych aktorek Teatru Narodowego w Warszawie. W sztuce Ibsena zagra po raz pierwszy. – To trudna praca – mówi aktorka o nowej roli. – Staram się zrozumieć moją postać, ale Hedda tak łatwo nie daje się rozumieć. Ma w sobie wiele sprzeczności, ciągle szukam odpowiedzi: Dlaczego, po co? Postępuję tak a nie inaczej?

Kuba Kowalski, reżyser debiutujący w Teatrze Narodowym, również podkreśla skomplikowany charakter tej postaci. „Hedda ma w sobie coś pierwotnego, atawistycznego. Poza potrzebą wyzwolenia się z szeroko rozumianego konwenansu, jest w niej krzyk przeciwko prawom biologii – mówił reżyser w rozmowie z Moniką Mokrzycką-Pokorą z Teatru Narodowego. „Hedda jest w ciąży, w której być nie chce. Postrzega ją jako wielki dramat, swoje upośledzenie, uwięzienie. Do samego końca zaciekle walczy o swoją niezależność. Nie chce być żoną, matką, czyli tym wszystkim, czego oczekuje się od kobiety w pewnym wieku. W tę postać wpisana jest absolutna niechęć wchodzenia w jakąkolwiek relację, która by ją ograniczała lub w ogóle definiowała. Hedda Gabler to marzenie o całkowitej i bezkompromisowej wolności”.

Wiktoria Gorodeckaja / fot. JĘDRZEJ NOWICKI Wiktoria Gorodeckaja / fot. JĘDRZEJ NOWICKI

ROSYJSKA DUSZA I MONOLOGI WYKRZYCZANE PO ROSYJSKU

Wiktoria Gorodeckaja to specjalistka od wyrazistych postaci kobiecych. Wcześniej przykuła uwagę m.in. rolą Nastazji Filipowny w „Idiocie” wg Fiodora Dostojewskiego, wyreżyserowanym przez Pawła Miśkiewicza. Jej Nastazja nie była czekającym na zbawcę perwersyjnym wampirem z kart Dostojewskiego, lecz trzeźwo myślącą kobietą, otoczoną przez mężczyzn pomylonych, kabotyńskich, okrutnych albo w najlepszym przypadku nieudolnych. Recenzenci powszechnie przyznawali, że postać Gorodeckiej przyćmiła głównego bohatera powieści, księcia Myszkina.

– To była wyjątkowa praca. Paweł Miśkiewicz tworzy ciekawy świat sceniczny i zapraszając mnie do niego, namawiał, żebym nie bała się zaufać też swojej intuicji – opowiada Gorodeckaja.

W kilku scenach wygłaszała – wykrzykiwała wręcz – ekspresyjne monologi po rosyjsku. To język, który urodzona na Litwie w 1982 r. aktorka zna od dziecka.

– Chodziłam do szkoły podstawowej, która była radziecka – opowiada. – Z reżyserem chcieliśmy dotknąć takich pokładów wrażliwości „rosyjskiej duszy” Nastazji Filipowny, które można było wydobyć właśnie w języku rosyjskim.

Czy rosyjski był dla Litwinki językiem naznaczonym politycznie? – Nie, wychowywałam się w dwujęzycznej rodzinie – tłumaczy aktorka. Dlaczego nie wybrała zatem szkoły teatralnej w Rosji, kraju również posiadającym wielką teatralną tradycję? – Przyjechałam do Polski do swojej mamy. Dopiero potem tak się ułożyło, że zostałam aktorką – opowiada.

10 LAT W NARODOWYM

Przed warszawską Akademią Teatralną ukończyła prywatną szkołę aktorską Machulskich, szkoląc w międzyczasie język polski. Debiutowała w Teatrze Żydowskim, gdzie także była adeptką. W Narodowym jest od 10 lat. Grała m.in. u wybitnego rosyjskiego reżysera Konstantina Bogomołowa („Lód”), słynnego Litwina Eimuntasa Nekrošiusa („Dziady”), Piotra Cieplaka („Milczenie o Hiobie”, „Suplement. Soplicowo – owocilpoS”) czy Mai Kleczewskiej („Marat/Sade”, „Oresteja”).

Wiktoria Gorodeckaja na próbie / JEDRZEJ NOWICKI Wiktoria Gorodeckaja na próbie / JEDRZEJ NOWICKI

Od miesięcznika „Teatr” otrzymała nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Amalii Edelreich w spektaklu „Zbójcy” Michała Zadary. A także Grand Prix na Festiwalu Dwa Teatry za najlepszy spektakl Teatru Telewizji za „Posprzątane” (m.in. z Agatą Kuleszą i reżyserką Agnieszką Lipiec-Wróblewską).

Gorodeckaja wchodzi też do kina. Zobaczymy ją w nowym filmie Bartosza Konopki „Krew boga”. Film opowiada o jednym z ostatnich europejskich pogańskich plemion na bałtyckiej wyspie we wczesnym średniowieczu. – To niezwykle zapowiadający się film, chodzi w nim o odtworzenie prawdziwie pierwotnej społeczności – dodaje aktorka.

  • „HEDDA GABLER” W TEATRZE NARODOWYM
  • Autor: Henryk Ibsen, przekład Anna Marciniakówna, reżyseria Kuba Kowalski, scenografia Arek Ślesiński,
  • muzyka: Radek Duda, choreografia Łukasz Przytarski, reżyseria
  • światła: Damian Pawella. Obsada: Wiktoria Gorodeckaja, Dominika Kluźniak, Aleksandra Justa, Oskar Hamerski, Mateusz Rusin, Przemysław Stippa. Premiera 10 maja na scenie scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego.

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

Romuald Krężel
  • teatr

Nowy Teatr o zmianie klimatycznej. Jaki będzie teatr za 100 lat

- Jak wyobrażam sobie teatr za sto lat? Nie wiadomo, czy będzie w ogóle jakieś "za sto lat". I dlatego robię spektakl o zmianie klimatycznej - mówi reżyser Romuald Krężel. Jego spektakl "Ostatni" będzie ostatnim z cyklu "Teatr 2118" o teatrze przyszłości. Premiera w piątek w Nowym Teatrze.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc