Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Barbara Wysocka / fot. DAWID ŻUCHOWICZ

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

ANNA S. DĘBOWSKA | 22-02-2019

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

ANNA S. DĘBOWSKA: Reżyseruje pani wielki operowy przebój, choć wcześniej sięgała po niszowe tytuły, jak „Zagłada domu Usherów” Philipa Glassa, „Eros i Psyche” Ludomira Różyckiego czy „Moby Dick” Eugeniusza Knapika.

BARBARA WYSOCKA: O tytułach w operze nie decyduje reżyser, on dołącza jako ostatni do zaplanowanej i obsadzonej solistami produkcji. Natomiast czasem istnieje możliwość wyboru – ja zamiast „Halką” na dużej scenie wolałam zająć się współczesną operą Pascala Dusapina „Medeamaterial” na scenie kameralnej. Z operowych przebojów mam za sobą „Łucję z Lammermooru” Donizettiego w Monachium oraz „Don Giovanniego” Mozarta w Bregencji. Praca na materiale muzycznym tej klasy jest zupełnie innym doświadczeniem niż praca z muzyką mniej wybitną. Dlatego przyjęłam propozycję realizacji „Toski”, mimo że pojawiła się późno jak na wymagania tak dużej i skomplikowanej produkcji. Ze scenografką Barbarą Hanicką miałyśmy rok na opracowanie koncepcji. Mało, tym bardziej że pracowałyśmy jeszcze nad innymi projektami, m.in. nad „Don Carlosem” Schillera w Volkstheater w Wiedniu.

Próba w Teatrze Wielkim / fot. JACEK MARCZEWSKI Próba w Teatrze Wielkim / fot. JACEK MARCZEWSKI

Gdzie będzie się działa „Tosca”?

– W Rzymie. Wydarzenia zapisane w libretcie związane są z konkretnymi miejscami w tym mieście: pierwszy akt rozgrywa się w kościele Sant’Andrea della Valle, drugi w Palazzo Farnese, gdzie mieści się prefektura policji, trzeci w Castel Sant’Angelo, który jest więzieniem i miejscem kaźni. Jednak to nie ograniczenie ze strony libretta było powodem naszej decyzji. Rzym to od wieków scena: teatralna, filmowa, operowa. To miasto, które Freud porównywał do podświadomości – wszystko istnieje tu równocześnie: przeszłość i przyszłość, miłość i zbrodnia. Dokąd i w jakim celu wynosić się z takiej scenerii – pięknej, symbolicznej, skomplikowanej? Rzym wydał nam się idealnym miejscem, ale to jedynie tło dla burzliwej relacji między kilkoma osobami, bo „Tosca” to wbrew pozorom opera kameralna. Ważniejsze niż sceneria są napięcia i konflikt między osobami dramatu. „Tosca” jest historią o miłości morderczo uwikłanej w politykę, wciągniętej w opresyjny mechanizm systemu politycznego. Fatalnym zrządzeniem losu malarz Mario Cavaradossi i jego ukochana Floria Tosca, diwa, śpiewaczka, wplątują się w historię polityczną, gdy malarz pomaga w ucieczce więźniowi stanu.

Inne ważne premiery teatralne w lutym

Nie miała pani pokusy, aby przenieść rzecz w nasze czasy?

– Traktuję wiek XX jako czas nieustająco wpływający na naszą rzeczywistość. Umieszczenia akcji w roku 1800 właściwie nie brałam pod uwagę. Pierwszy mój wniosek był taki, że musimy pozostać w Rzymie, ale drugi – że możemy przenieść wydarzenia w inne czasy. W epokę, która obfituje w napięcia społeczne równie intensywne, jak czasy napoleońskie. Zdecydowałam się na lata 70. XX wieku, tzw. anni di piombo – lata ołowiu, kiedy Czerwone Brygady ścierały się z neofaszystami, ludzie mordowali się na ulicach ze względów politycznych, a porwania i zamachy bombowe były codziennością. Rewolucja seksualna poprzez podważenie społecznego systemu podsycała ten konflikt. Wszystko to dobrze koresponduje z muzyką Pucciniego. Pozostajemy więc w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku.

Dla mnie ważny w tej koncepcji jest wątek oporu wobec faszyzmu oraz wobec pełzającego faszyzmu. I to jest temat współczesny, niezmiennie aktualny.

Próba w Teatrze Wielkim / fot. JACEK MARCZEWSKI Próba w Teatrze Wielkim / fot. JACEK MARCZEWSKI

Podobnie jak współpraca opresyjnej władzy z Kościołem. Pierwszy akt kończy chóralne „Te Deum” w kościele.

– Jest tam również Scarpia i jego zbiry, w całą scenę wpisana jest hipokryzja i zakłamanie – na tle uroczystości dziękczynnych i chóralnych śpiewów do Boga swoje erotyczne marzenia na granicy ekstazy snuje Scarpia. W drugim akcie widzimy go na swoim terytorium, w siedzibie policji politycznej. Cały ten akt to jedno wielkie przesłuchanie przesycone bezwzględnym sadyzmem. Przesłuchiwany jest Cavaradossi, poddany dodatkowo torturom, które odbywają się w obecności jego ukochanej Toski, aby zmusić ją do wyjawienia tajemnicy.

Kwintesencja postaci Scarpii to „bramo”: „Pożądam. Rzecz pożądaną ścigam, zaspokajam się i ją porzucam”. Ale są momenty, kiedy chciałoby się mu współczuć. Zastanawiam się, z czego wynika jego okrucieństwo, z jakich wewnętrznych ran i frustracji narodził się ten potwór.

Barbara Wysocka / FRANCISZEK MAZUR Barbara Wysocka / FRANCISZEK MAZUR

A Tosca?

– Tosca znajduje się w sytuacji bez wyjścia. Od początku do końca jest okłamywana, zwodzona, poddawana eksperymentom. Wystawiona zostaje na próbę jej wytrzymałość emocjonalna, wreszcie jej ciało ma zostać oddane w zamian za życie ukochanego mężczyzny. Mężczyzny, który nie mówi jej prawdy ani w momencie, kiedy ukrywa politycznego więźnia, ani kiedy już wie, że umrze.

Po spotkaniu z kimś takim jak Scarpia jest się w szoku, bo atak z pozycji władzy jest czymś niewyobrażalnym. Przemoc przychodzi niespodziewanie, z zaskoczenia, trudno jej wtedy stawić opór.

Tosca nie jest dla mnie ani naiwna, ani słaba, ani nieświadoma. Walczy, targuje się ze śmiercią o życie ukochanego, prowadzi negocjacje, w których ceną jest ona sama. Droga Toski do wolności jest nieco podobna do drogi Łucji z Lammermooru i prowadzi przez zbrodnię do samobójstwa. Przykre, że dla wielu kobiet dzisiaj jest to jedyna droga ucieczki z sytuacji przemocy.

  • SOBOTA 23 lutego, godz. 19, Teatr Wielki – Opera Narodowa,
  • następne spektakle: NIEDZIELA 24 lutego, godz. 18 oraz 26 i 28 lutego, godz. 19.

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Romuald Krężel
  • teatr

Nowy Teatr o zmianie klimatycznej. Jaki będzie teatr za 100 lat

- Jak wyobrażam sobie teatr za sto lat? Nie wiadomo, czy będzie w ogóle jakieś "za sto lat". I dlatego robię spektakl o zmianie klimatycznej - mówi reżyser Romuald Krężel. Jego spektakl "Ostatni" będzie ostatnim z cyklu "Teatr 2118" o teatrze przyszłości. Premiera w piątek w Nowym Teatrze.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc