Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Gabriela Muskała / MAGDA HUECKEL

"Jak być kochaną" w Teatrze Narodowym. Seans pamięci z Muskałą i Fryczem

WITOLD MROZEK| 02-02-2019

- Każdy z nas ma na swoim koncie jakąś miłosną katastrofę, po której nic nie jest już takie jak przedtem, a która jest jednocześnie głębokim poznawczym doświadczeniem - mówi Lena Frankiewicz, reżyserka "Jak być kochaną" w Teatrze Narodowym. Premiera na Scenie przy Wierzbowej 2 lutego.

Lena Frankiewicz sięga po opowiadanie Kazimierza Brandysa, według którego w 1962 r. powstał słynny film Wojciecha Jerzego Hasa z Barbarą Krafftówną w roli głównej. Reżyserka planuje odnieść się też do filmu. – Tak się jednak złożyło, że najpierw przeczytałam opowiadanie, które mnie uwiodło zarówno w języku, jak i w bardzo współczesnej konstrukcji opartej na strumieniu świadomości. To jest bardzo trafnie i z dużą czułością napisany monolog wewnętrzny – wyjaśnia reżyserka.

7 premier teatralnych, na które czekamy w lutym

PODRÓŻ Z WŁASNĄ BIOGRAFIĄ

Bohaterką jest Felicja, warszawska aktorka, która podczas okupacji ukrywa ukochanego mężczyznę. Przeżywa w związku z tym gwałt ze strony niemieckich żołnierzy, decyduje się także na kolaborację – grając w niemieckim teatrze. Po wojnie ponosi tego konsekwencje, otrzymuje zakaz pracy, w końcu trafia do radiowego serialu, gdzie staje się ulubienicą publiczności. Jednocześnie jej wybranek okazuje się niedojrzałym egoistą, w dodatku fałszującym na heroiczną modłę swoją biografię. Felicję poznajemy, gdy wyrusza po latach w podróż do Paryża, wychylając na pokładzie samolotu kolejne drinki i zanurzając się we wspomnieniach.

Jak być kochaną / MAGDA HUECKEL Jak być kochaną / MAGDA HUECKEL

– Zarówno w opowiadaniu, jak i w filmie, autor zamyka swoją bohaterkę w samolocie – mówi Lena Frankiewicz. – Wrzuca ją w szczególną kondycję podróży, w trakcie której konfrontuje się ona ze swoją przeszłością, z własną biografią.

Przedstawienie Frankiewicz ma być nie tylko opowieścią o konfrontacji jednostki z historią, o niedopasowaniu do głównego nurtu opowiadania o narodowej przeszłości, lecz także o rodzaju autoterapii. – W spektaklu ta podróż jest pretekstem do „seansu pamięci”, w którym w ramach rekonstrukcji pozwalamy Felicji przejść przez ponowne doświadczenie katastrofy. Pamięć jest chyba zasadniczym tematem tego przedstawienia, cały czas stawiam sobie pytanie, na ile nasze „ja” jest tylko zbiorem wspomnień i faktów, w jaki sposób pamiętamy i co pamiętamy, a co wypieramy, czy można się odciąć od pamięci, „czy można się odpamiętać”.

MUSKAŁA I FRYCZ, TOTALNA AKTORSKA CHEMIA

Inscenizację „Jak być kochaną” w 2012 r. zrobiła Weronika Szczawińska w Koszalinie. Spektakl objechał najważniejsze polskie festiwale, był też pokazywany na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. W tamtej adaptacji monolog Felicji był rozbity na poszczególne obrazy, słowa, gesty, migawki, zapętlone rytmicznie.

– To było bardzo inteligentne i dowcipne przedstawienie – przypomina Lena Frankiewicz. – Jestem niezwykle ciekawa, jak oba te spektakle ze sobą „zagadają”, bo myślę, że podejmujemy podobne wątki w kompletnie innej formie teatralnej i dramaturgicznej.

W „Jak być kochaną” z Narodowego Frankiewicz chce też skupić się na ledwo zaznaczonym w filmie wątku „Hamleta”, w którego przedstawieniu przed wojną Felicja miała grać Ofelię. – Zastanawiamy się, czym mogła być próba „Hamleta” 31 sierpnia 1939 r. A jednocześnie bawimy się artefaktami przedwojennego teatru – mówi reżyserka.

Jan Frycz na próbie 'Jak być kochaną' w Teatrze Narodowym / MAGDA HUECKEL Jan Frycz na próbie 'Jak być kochaną' w Teatrze Narodowym / MAGDA HUECKEL

W przedstawieniu wystąpią m.in. Gabriela Muskała i Jan Frycz. Z obojgiem Frankiewicz zrobiła wcześniej spektakl telewizyjny „Dolce Vita”. – Już wtedy okazało się, że jest między nimi jakaś totalna aktorska chemia. Poza tym oboje są aktorami „bez metryki”, jakby poza czasem – mówi o Fryczu i Muskale reżyserka.

Za choreografię odpowiada Marta Ziółek, znana m.in. ze spektaklu „Zrób siebie” w Komunie Warszawa. Muzykę przygotował Kamil Pater, gitarzysta, kompozytor i producent muzyczny, stale współpracujący z Frankiewicz.

„JAK BYĆ KOCHANĄ”

WEDŁUG OPOWIADANIA KAZIMIERZA BRANDYSA

Reżyseria: Lena Frankiewicz, adaptacja sceniczna i dramaturgia: Małgorzata Anna Maciejewska, scenografia i reżyseria światła: Agata Skwarczyńska, muzyka: Kamil Pater, choreografia: Marta Ziółek, projekcje wideo: Szymon Rogiński. Występują: Gabriela Muskała, Jan Frycz, Michalina Łabacz, Arkadiusz Janiczek. Premiera w sobotę 2 lutego w Teatrze Narodowym (Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego), kolejne spektakle 3, 5, 6 lutego, 2, 3, 30, 31 marca – godz. 19.30.

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc