Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 14 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Mariusz Treliński / FOT. ALBERT ZAWADA

Treliński o "Tristanie i Izoldzie". Premiera w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej

Anna S. Dębowska| 11-06-2016

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w niedzielę 12 czerwca długo oczekiwana premiera „Tristana i Izoldy” Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego - przedstawienie przygotowane na zamówienie nowojorskiej Metropolitan Opera (będzie tam pokazane jesienią) w koprodukcji z Festiwalem w Baden-Baden i National Centre of Performing Arts w Pekinie.

Próba Próba "Tristana i Izoldy" / MAGDA HUECKEL

Treliński ze scenografem Borisem Kudlicką mieli niespełna rok na opracowanie koncepcji tego gigantycznego utworu scenicznego, w którym przez setki taktów ciągnie się miłosna pieśń dwojga kochanków. Dla inscenizatora ten prymat czasu muzycznego nad akcją sceniczną jest jednym z największych wyzwań - w operze w ogóle, a szczególnie w przypadku Wagnera.

NAJPIERW W BADEN-BADEN

W marcu Mariusz Treliński pokazał „Tristana i Izoldę” na otwarcie Wielkanocnego Festiwalu w Baden-Baden pod dyrekcją Simona Rattle'a, ze wspaniałą obsadą (m.in. Eva-Maria Westbroek jako Izolda) i w wykonaniu Berlińskich Filharmoników. W recenzji dla „Wyborczej” pisałam wtedy, że to być może najlepsze, lecz także najmroczniejsze przedstawienie Trelińskiego, ale też temat - dążenie dwojga kochanków do śmierci, która ma być spełnieniem ich miłości - jest bardzo pesymistyczny. Kompozytor, pisząc libretto „Tristana ”, opierał się przecież na filozofii Arthura Schopenhauera, zwiastującej europejską dekadencję.

Treliński i Kudlicka stworzyli widowisko, w którym niezwykle pomysłowo zaprojektowana konstrukcja scenograficzna łączy się z wizualizacjami Bartka Maciasa, tworząc konsekwentny przekaz: opowieść o miłości w czasach przemocy, o świecie, w którym wojna jest na porządku dziennym, za to miłość musi się ukrywać pod osłoną nocy.

Wydarzenia rozgrywają się na statku wojennym, Tristan jest oficerem, maszyną do zabijania, realizuje rozkazy Króla Marka, w którego jest ślepo zapatrzony, ale tylko do czasu, gdy poznaje Izoldę, brankę i przyszłą narzeczoną władcy. Od tej chwili przechodzi na stronę anarchii - w tej kobiecie przegląda się jak w lustrze. Oboje pragną opuścić ten okrutny świat.

Przedstawienie Trelińskiego jest o próbie wymknięcia się systemowi, który nie spuszcza człowieka z oka; o miłości nielegalnej i niewygodnej dla władzy.

TRISTAN, SYN SMUTKU

Kim byli Tristan i Izolda? To całkowite przeciwieństwo słynnej pary kochanków Romea i Julii.

- Różnica polega na tym, że Romeo i Julia chcą żyć razem, a Tristan i Izolda z miłości chcą umrzeć. Na tym polega znaczenie słowa „Liebestod”, tak eksponowanego przez Wagnera. To opowieść o świadomym odejściu ze świata, którego się nie akceptuje - mówi Mariusz Treliński.

Kluczową postacią jest dla reżysera Tristan.

Próba Próba "Tristana i Izoldy" / KRZYSZTOF BIELINSKI

- Ostatnie zdanie legendy, na której Wagner oparł swoje libretto, to słowa matki, która mówi do Tristana: „Ponieważ przyszedłeś w bólu, po śmierci twojego ojca, będziesz nazywał się smutnym”. Wkrótce go osierociła. Ja go nazwałem: „Człowiek, który nie powinien się był urodzić, który ma w sobie tak silną traumę przyjścia na ten świat, z poczuciem winy za śmierć rodziców, że patrzy wszystko z melancholią i z takim bagażem wchodzi w życie - dodaje reżyser.

W WARSZAWIE INACZEJ

Mariusz Treliński zapowiada, że warszawski spektakl będzie się znacznie różnił od tego, który obejrzała publiczność w Baden-Baden. Inaczej będzie pokazany drugi akt i zakończenie. - Istotną sprawą w finale, w którym Izolda, już po śmierci Tristana, śpiewa miłosną pieśń („Liebestod”), jest to, aby widz zobaczył, że dwoje kochanków przechodzi na drugą stronę, że wraz ze śmiercią nic się nie kończy - tłumaczy reżyser.

Spektakl będzie miał też inną niż w Niemczech obsadę i kierownictwo muzyczne. Zadyryguje Stefan Soltesz, który ma znakomitą rękę do Wagnera i Richarda Straussa - w Warszawie przygotował z dużym powodzeniem „Lohengrina” i „Salome”. W Tristana wcieli się amerykański tenor Jay Hunter Morris. Izoldą będzie niemiecki sopran Melanie Diener.

  • Premiera odbędzie się w niedzielę 12 czerwca, godz. 17, kolejne spektakle: 15 i 18 czerwca, godz. 18, Biletów brak, wejściówki - 56 zł.

czytaj także

  • teatr

Festiwal Mozartowski 2016. „Wesele Figara” i inne skarby Mozarta

Festiwal Mozartowski to wydarzenie wyjątkowe pod każdym względem. Impreza poświęcona wyłącznie muzyce Wolfganga Amadeusza Mozarta, która ma w repertuarze wszystkie dzieła sceniczne tego kompozytora, wciąż pozostaje największym w Europie przeglądem muzyki wiedeńskiego klasyka.

  • muzyka

Polecamy Festiwal Mozartowski i pieśni polskie w Wilanowie

Podpowiadamy, na jakie wydarzenia z muzyki klasycznej warto się wybrać w najbliższych dniach.

  • w mieście

Białoszewski obmieszkuje Pragę. Wystawa literacka w Muzeum Warszawskiej Pragi

Zobacz nową wystawę w Muzeum Warszawskiej Pragi poświęconą obserwacjom i zapiskom Mirona Białoszewskiego z prawego brzegu Wisły.

  • teatr

Nowy sezon w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Znamy plany

Cztery premiery operowe, trzy baletowe. Mariusz Treliński wyreżyseruje „Umarłe miasto” E.W. Korngolda, a Krzysztof Pastor przygotuje autorską choreografię do „Jeziora łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Znamy plany Teatru Wielkiego na sezon artystyczny 2016/2017.

    Mariusz Treliński reżyseruje opery na trzech kontynentach

    Idzie jak burza. Jego spektakle chcą oglądać widzowie w Nowym Jorku i Pekinie, właśnie dostał nominację do operowego oscara. W sobotę w Baden-Baden premiera jego najnowszej inscenizacji, „Tristana i Izoldy”, a we wtorek w Warszawie „Salome”.

    'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
    • teatr

    Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

    Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

    REKLAMA
    • Wyborcza.pl
    • Wyborcza.biz
    • Wysokie Obcasy
    • CoJestGrane24
    • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
    wydarzenia
    • Muzea, wystawy i wernisaże
    • Co Jest Grane 24
    • Europejskie Targi Muzyczne 2016
    • Co Jest Grane 24 Festival
    • Premiery teatralne
    • Filmy i premiery filmowe
    • Repertuar kin
    • Repertuar teatrów
    • Koncerty
    • Trasy koncertowe
    • Imprezy w Twoim mieście
    • Orange Warsaw Festival 2017
    • Olsztyn Green Festival 2017
    • Szczecin Jazz Festival 2017
    miejsca
    • Mojo Picon
    • Wi-Taj na placu Konstytucji
    • Najlepsze lody w Warszawie
    • Podkowa Wine Depot
    • 12on14 Jazz Club
    • NOSPR
    osoby
    • Maciej Stuhr
    • Jennifer Lawrence
    • Margot Robbie
    • Przemysław Wojcieszek
    • Andrzej Chyra
    • Madonna
    • Hugh Grant
    • Marta Nieradkiewicz
    • Woody Allen
    • Izabela Trojanowska
    • Olivier Heim
    • Diana Krall
    • Artur Rojek
    • Dave Gahan
    • Kasia Smutniak
    • Wynton Marsalis
    • Deborah Brown
    • Michalina Wisłocka
    recenzje filmów
    • Ojcowie i córki
    • Kobiety bez wstydu
    • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
    • Copyright © Agora SA
    • O nas
    • Reklama w Gazecie Wyborczej
    • Prywatność
    • Nasze tematy
    • Licencje/Kontent
    • Kontakt
    • Pomoc