Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Joanna Woś / Joanna Woś/ALBERT ZAWADA

Joanna Woś o "Głosie ludzkim" w Teatrze Wielkim

Anna S. Dębowska| 15-04-2016

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w sobotę 16 kwietnia w eksperymentalnym cyklu „Terytoria” premiera „Głosu ludzkiego” Francisa Poulenca.

Wystąpi: Joanna Woś, znakomita śpiewaczka koloraturowa, specjalizująca się we włoskiej operze belcantowej. Reżyseruje: Maja Kleczewska.

„Pierwszej nocy po rozstaniu zawsze się śpi, ale jak spać w kolejną noc? I następne?” - pyta samą siebie główna i jedyna bohaterka opery kameralnej Francisa Poulenca „Głos ludzki”, której premiera odbyła się w 1959 roku w Operze Komicznej w Paryżu. Poulenc napisał to najpierw na fortepian z głosem, a po dwóch latach zorkiestrował.

W Warszawie utwór zabrzmi w wersji oryginalnej: na scenie będzie tylko Ona (Joanna Woś - sopran), a w kulisie ukryty akompaniator, pianista Taras Hlushko. Niemym bohaterem opery, jedynie przekaźnikiem tragedii, wokół którego koncentruje się jednak dużo uwagi, jest telefon. Przez telefon Ona rozstaje się z ukochanym.

Joanna Woś / ALBERT ZAWADA Joanna Woś / ALBERT ZAWADA

 

Rozmowa z Joanną Woś

Anna S. Dębowska: Wciela się pani w kobietę, której imienia nie znamy, ale jesteśmy świadkami dramatycznego momentu w jej życiu.

Joanna Woś: „Głos ludzki” to monodram, przedstawiający telefoniczną rozmowę bohaterki z mężczyzną, z którym właśnie się rozstaje. Słyszymy tylko głos jednej strony, ale nie ma wątpliwości, że po tej rozmowie nastąpi koniec długiej relacji obojga. Jest pełna napięć, bo Ona ma huśtawkę emocji, raz się śmieje, raz płacze, denerwuje się, buntuje, potem znów przeprasza z obawy, żeby jej ukochany się nie rozłączył. To jest bardzo uniwersalna opowieść o miłości, zazdrości, rozstaniu ujęta w krótką formę niespełna jednogodzinnej opery.

Jest to dla pani wyzwanie nie tylko wokalne?

- Tekst napisał Jean Cocteau, a pierwsza wykonawczyni „Głosu ludzkiego” Denise Duval była wokalistką i aktorką. Monodram nie jest prosty do zagrania, myślę, że mogą to potwierdzić aktorzy teatru dramatycznego - na scenie jest tylko jedna osoba, która musi swoją osobowością wypełnić treść i akcję utworu. Żeby się wziąć za tę rolę, trzeba mieć predyspozycje sceniczne. Każde zdanie ma tu inny podtekst. Wokalnie w tej partii nie ma trudności technicznych, nie śpiewa się ani bardzo wysoko, ani nisko, nie ma dużych skoków interwałowych - rzecz polega na zmianach nastrojowości i emocji. Trzeba bardzo modulować głos, aby zilustrować te stany psychiczne bohaterki. Bo tak naprawdę o tym, co się tam dzieje, dowiadujemy się tylko z tego, co ona mówi i co sugeruje muzyka. Trudność polega na tym, żeby znaleźć tyle środków wyrazu, tyle barw w głosie, żeby to wszystko przekazać.

To partia pół śpiewana, pół mówiona, ale co jest w niej operowego?

- Są piękne momenty muzyczne, w których można się lirycznie rozśpiewać: to jakby powrót bohaterki do przeszłości, oddechy jej dawnej namiętności, którą Ona próbuje uratować. Nawet te krótkie zdania, które czasem wypowiada do słuchawki, są muzyczne, zgadzają się z melodyką języka francuskiego, a cała partytura skomponowana jest na dużych emocjach, a jednocześnie w sposób bardzo przemyślany przez kompozytora. Poulenc zanotował w partyturze dużo uwag, wskazówek i wymagań w stosunku do wykonawców.

Czy w operze monodram jest stosowany?

- Niezwykle rzadko, to mój debiut w tym gatunku. Jest „Oczekiwanie” Arnolda Schoenberga, monodram sceniczny na sopran i orkiestrę. Również latach 50. XX wieku pojawiło się trochę tego typu dzieł, np. oparty na podobnym pomyśle zetknięcia uniwersalnych uczuć z nowoczesnością. Na przykład opera buffa „Telefon” Gian Carlo Menottiego z 1947 roku. U nas rzecz dzieje się współcześnie i dziś Ona równie dobrze mogłaby rozmawiać przez komórkę albo na Skypie.

Jak wygląda współpraca z reżyserką Mają Kleczewską?

- Nie jest tak, że przyszła z gotową koncepcją, dyskutujemy. Już dwa lata temu przymierzałyśmy się do wystawienia „Głosu ludzkiego” w innym teatrze, ale ostatecznie do tego nie doszło. Cieszę się, że jest to możliwe w Operze Narodowej. Z reżyserką dużo rozmawiamy, chcę wiedzieć jak najwięcej o postaci, żeby poprowadzić ją logicznie i czytelnie dla widza. Kleczewska ma wyraziste zdanie, ale chętnie przyjmuje dobre propozycje. Nie chcę zdradzać nic więcej, wolę, żeby publiczność dowiedziała się wszystkiego ze sceny.

  • Premiera „Głosu ludzkiego” w sobotę 16 kwietnia, godz. 19, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala Młynarskiego, kolejne spektakle: 23 i 30 kwietnia.

czytaj także

  • teatr

Dominika Kluźniak o Madame de Sade

- Skończył się okres Pippi, która była jedną z najważniejszych ról w moim życiu - mówi Dominika Kluźniak.

  • muzyka

Mykietyn w Nowym, Penderecki w NInie

Wydarzenia muzyczne, na które warto się wybrać.

  • muzyka

Odnajdź się w dźwiękach jesieni. Przewodnik po Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

"W tym roku Warszawską Jesień będą przepajać upojne pienia opery" - zapowiada dyrektor festiwalu Tadeusz Wielecki, a ja zamyślam się nad niezwykłą żywotnością tego gatunku, który liczy sobie zaledwie 400 lat, a wywarł tak głęboki wpływ na historię muzyki i myślenie o niej, jak chyba żadna inna forma "organizacji wysokości dźwięków".

  • teatr

Festiwal Mozartowski 2016. „Wesele Figara” i inne skarby Mozarta

Festiwal Mozartowski to wydarzenie wyjątkowe pod każdym względem. Impreza poświęcona wyłącznie muzyce Wolfganga Amadeusza Mozarta, która ma w repertuarze wszystkie dzieła sceniczne tego kompozytora, wciąż pozostaje największym w Europie przeglądem muzyki wiedeńskiego klasyka.

  • muzyka

Polecamy Festiwal Mozartowski i pieśni polskie w Wilanowie

Podpowiadamy, na jakie wydarzenia z muzyki klasycznej warto się wybrać w najbliższych dniach.

  • muzyka

Jacek Kaspszyk o filharmonii XXI wieku

- Repertuar to sprawa drugorzędna, najważniejsza jest jakość i to, w jaki sposób muzykę przedstawia się widzom - mówi Jacek Kaspszyk, dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej.

  • muzyka

Geniusze i mistrzowie. Jesienny przewodnik po koncertach muzyki poważnej

Sławny konkurs skrzypcowy, dwa światowe prawykonania, spóźniona polska premiera, wielkie dzieła symfoniczne (Bruckner) i wirtuozowska lekkość Mozarta (Anderszewski), gwiazdy wokalistyki (Ce cić) i operowej reżyserii (Kosky) - w muzyce klasycznej koncertowa jesień będzie nie mniej intensywna niż festiwalowe lato.

  • muzyka

Haydn w Filharmonii czy Bach w Łazienkach?

Polecamy koncert w Filharmonii Narodowej i widowisko "Balet o Kawie" w Łazienkach Królewskich.

  • muzyka

Opery Warlikowskiego czy Spotkania Muzyczne?

W Nowym Teatrze pokazy filmowe oper w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, a na Zamku Królewskim i Studio Koncertowym Polskiego Radia - Warszawskie Spotkania Muzyczne.

  • teatr

Nowy sezon w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Znamy plany

Cztery premiery operowe, trzy baletowe. Mariusz Treliński wyreżyseruje „Umarłe miasto” E.W. Korngolda, a Krzysztof Pastor przygotuje autorską choreografię do „Jeziora łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Znamy plany Teatru Wielkiego na sezon artystyczny 2016/2017.

  • teatr

Krzysztof Pastor o Szekspirze w Teatrze Wielkim.[Rozmowa]

W sobotę. 9 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej premiera baletu „Burza” na podstawie sztuki Williama Szekspira.

  • teatr

Krzysztof Warlikowski o otwarciu MCK Nowy

Karolina Ochab, Krzysztof Warlikowski i Piotr Gruszczyński opowiadają o Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr.

  • teatr

Olga Pasiecznik w barokowym hicie. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

W Warszawskiej Operze Kameralnej premiera „Ariodante” Händla. Inscenizację przygotowuje Krzysztof Cicheński, debiutujący w Warszawie reżyser.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc