Litewski reżyser wystawia Szekspira. Premiera w Dramatycznym
Do teatru trafił przez...złe zachowanie w szkole. Za karę wysłano go do kółka dramatycznego. Litewski reżyser Oskaras Koršunovas przygotowuje w Teatrze Dramatycznym „Miarkę za miarkę” Williama Szekspira. Premiera w niedzielę 3 kwietnia.
„MIARKA ZA MIARKĘ” W TEATRZE DRAMATYCZNYM
Kiedy decydował, jakie wybrać studia, na scenach Litwy spektakle wystawiali reżyserowie-wizjonerzy, m.in. Eimuntas Nekrošius. Świat scenicznej, poetyckiej wyobraźni był dla Oskarasa Koršunovasa impulsem, by pójść w tym kierunku. Dziś jest jednym z czołowych litewskich reżyserów. Pracuje w wielu krajach, m.in.: Francji, Włoszech, Rosji, Szwecji, Norwegii.
Z SZEKSPIREM NA BEZLUDNEJ WYSPIE

Zaczynał od wystawień sztuk oberiutów, brutalistów. Wielokrotnie gościł na toruńskim festiwalu Kontakt, w ostatnich latach można tam było zobaczyć m.in jego „Mewę” na podstawie sztuki Czechowa. Warszawskiej widowni znany jest z przedstawienia „Wygnanie” pokazującego równoległą do polskiej emigrację z Litwy do Anglii, które znalazło się w programie Spotkania Teatrów Narodowych w 2013 roku. Ale to, co od kilku lat fascynuje reżysera najbardziej, to sztuki Szekspira. Mówi, że na bezludną wyspę zabrałby Biblię i dzieła Stratfordczyka. Na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku pokazywał adaptacje: „Romea i Julii”, „Snu nocy letniej”, „Hamleta” i „Mirandę” na podstawie „Burzy”. - Najważniejszy, najtrudniejszy i najciekawszy był, jest i pozostanie Hamlet. Wchodząc głębiej w tekst Hamleta, odnajdujemy wręcz cały kosmos duszy ludzkiej, który pełen jest czarnych dziur. Można się do nich tylko zbliżyć, bo jest ich tyle i są tak głębokie, że końca nie widać” - mówił w wywiadzie dla miesięcznika „Teatr”.
O KRYZYSIE DEMOKRACJI
„Miarka za miarkę”, nad którą pracuje w Warszawie, to rzadko wystawiany tekst Szekspira; w Dramatycznym usłyszymy go w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego. Tematem sztuki jest władza. Kiedy Wiedeń paraliżują korupcja i moralny upadek, książę Wincencjo decyduje się położyć jej kres - przekazuje rządy w ręce namiestnika Angelo - ten szybko bierze mieszkańców w ryzy paragrafów, więzienia się zapełniają. Jednym z uwięzionych jest Klaudio, który zostaje skazany na śmierć za spłodzenie nieślubnego dziecka.
Oskaras Koršunovas 20 lat żył w ZSRR i widział z bliska różne modele władzy. Jednak twierdzi, że ich rdzeń jest ten sam, niezależnie od systemu politycznego rządzący wchodzą w podobne schematy zachowań. - Szekspir zawarł w swoich tekstach matryce mechanizmów, jakie rządzą ludźmi, one są poza czasem. Zawsze kiedy wystawiam jego sztuki, mam przekonanie, że mówi o teraźniejszości jak żaden inny, nawet dziś tworzący, dramatopisarz. W czasie pracy nad „Miarką ” okazało się, że świetnie zobrazował procesy społeczne i polityczne, które obecnie trawią Europę. Odczuwamy kryzys demokracji, władzy, nie wiemy, w jaką stronę on pójdzie, czy czeka nas coś srogiego czy liberalizacja prawa i zachowań? Zmianę w świecie odczuwamy wszyscy: globalnie i lokalnie, nawet w relacjach międzyludzkich - opowiada reżyser. - Charakterystyczna dla sztuk Szekspira jest absolutna walka o władzę, moim zdaniem to dziś szczególnie aktualny temat - dodaje.

SCENOGRAFIA - NIESPODZIANKA
O przygotowaniach do premiery nie chce zbyt wiele mówić. Reżyser usprawiedliwia się tym, że gdy za dużo zdradzi - zepsuje widzom niespodziankę. Tak jest w temacie scenografii, która zazwyczaj bywa jednym z charakterystycznych elementów jego spektakli; akcja „Romea i Julii” działa się w kuchni, w „Śnie nocy letniej” na scenie pojawiły się deski, jakby wiosła. Gdzie zobaczył „Miarkę za miarkę”? - Szukaliśmy czegoś, co najwyraźniej będzie odbijać konflikty, ideę władzy oraz zetknięcie władzy z miłością. To jest ciekawe pytanie tego dramatu: czy miłość i władza mogą koegzystować, dadzą się pogodzić czy nie? Mogliśmy pójść w abstrakcję, ale wybraliśmy bardzo konkretny obraz. Co nim jest? Zobaczycie państwo, gdy kurtyna się podniesie - dodaje reżyser.

- „Miarka za miarkę” Szekspira, przekład: Piotr Kamiński, reżyseria: Oskaras Koršunovas, scenografia i projekcje: Gintaras Makarevieius, kostiumy: Aneta Suskiewicz, muzyka: Antanas Jasenka. Występują m.in.: Adam Ferency/Sławomir Grzymkowski, Przemysław Stippa, Zdzisław Wardejn, Mateusz Weber, Martyna Kowalik, Anna Szymańczyk, Agnieszka Roszkowska, Agnieszka Warchulska.
- Premiera: 3 kwietnia, godz. 19, Teatr Dramatyczny, Scena im. Gustawa Holoubka.