Warszawskie Spotkania Teatralne. Od Lupy do Marciniak
Na otwarcie - 14 kwietnia - „Plac bohaterów” Krystiana Lupy, na finał - 27 kwietnia - „Śmierć i dziewczyna” w reżyserii Eweliny Marciniak. Przed nami 36.Warszawskie Spotkania Teatralne.
Program tegorocznej edycji, który zapowiada się bardzo ciekawie, ułożyli nowi kuratorzy WST: Wojciech Majcherek, znany krytyk teatralny, kierownik Redakcji Teatru TVP Kultura (wybierał spektakle dla dorosłych) i uznany reżyser teatralny dla dzieci, pedagog, dyrektor teatrów lalkowych - Krzysztof Rau (odpowiada za małe WST).

Zobaczymy dwa przedstawienia z Krakowa: „Płatonowa” Czechowa w interpretacji Konstantina Bogomołowa z Narodowego Teatru Starego i „Rytuał” Bergmana w reżyserii Iwony Kempy z Teatru im. Słowackiego. Teatr im. Modrzejewskiej z Legnicy przyjedzie z „Carem Samozwańcem” Adolfa Nowaczyńskiego, opowiadającym o zdobyciu Kremla przez Polaków, a Teatr Polski z Bydgoszczy ze „Swarką” - spektaklem opartym na relacjach z wydarzeń na Wołyniu w 1943 roku.
Nie zabraknie dwóch ważnych przedstawień z Teatru Polskiego z Wrocławia. Mamy okazję zobaczyć: „Dziadów część III” w reżyserii Michała Zadary i najbardziej chyba oczekiwany tytuł na WST - „Śmierć i dziewczynę” w reżyserii Eweliny Marciniak na podstawie prozy noblistki Elfriede Jelinek.

W tym roku na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych znalazły się też przedstawienia zagraniczne, które mają polskie akcenty: „Plac Bohaterów” z Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego na podstawie prozy Thomasa Bernharda w reżyserii Krystiana Lupy i „Nasza klasa” według dramatu Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Oskarasa Koršunovasa z Norweskiego Teatru Narodowego w Oslo.
W ramach Małych WST zaproszono przedstawienia w różnych kategoriach wiekowych: dla tzw. „naj-najów” i dla „młodej młodzieży”, czyli dzieci w wieku 10-11 lat. Od „Łazienkowego placu zabaw” z Białegostoku po „Księgę Dżungli” z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.
Program imprez towarzyszących przygotowano z myślą o Światowym Roku Szekspira. Zobaczymy m.in. spektakle telewizyjne według dramatów Szekspira od „Poskromienia złośnicy” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego po „2007:Macbeth” Grzegorza Jarzyny. W galerii Teatru Dramatycznego zostanie otwarta wystawa „Szekspir.Plakaty”, na której znajdą się prace twórców polskiej szkoły plakatu m.in. Jana Lenicy czy Waldemara Świerzego.
Festiwal organizuje Teatr Dramatyczny przy wsparciu finansowym miasta i dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Przedstawienia grane będą na wszystkich scenach Dramatycznego, zarówno w PKiN, jak i na Woli oraz w Przodowniku na Mokotowie, a także: w hali EXPO XXI (przy ul. Prądzyńskiego), w ATM Studio (Wał Miedzeszyński), Teatrze Studio i Imce.
Ostatnie bilety można kupić we wszystkich kasach Teatru Dramatycznego (pl. Defilad 1, ul. Kasprzaka 22, ul. Olesińska 21) - od poniedziałku do niedzieli 12-19 oraz online: www.warszawskie.org
Spektakle dla dorosłych: 50-150 zł, ulgowe: 40-140 zł, małe WST: 35 zł, ulgowe: 25 zł.
W dniu spektaklu sprzedawane będą (w miarę wolnych miejsc) wejściówki po 25 zł (spektakle dla dorosłych) i 15 zł (spektakle dla dzieci).
Program (na podstawie materiałów organizatorów)
Plac Bohaterów

Reżyseria i scenografia: Krystian Lupa
Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny i Festiwal Boska Komedia
14, 15 kwietnia 19:00; 16 kwietnia o godz. 18:00
Przedstawienie grane w EXPO XXI Warszawa, ul. Ignacego Prądzyńskiego 12/14
Tekst Bernharda opowiada o wydarzeniach z marca 1938 roku, kiedy Hitler dokonał aneksji Austrii. Na przykładzie bohatera, profesora filozofii Josepha Schustera i jego otoczenia, pokazuje społeczeństwo w stanie rozkładu, słabe i zdezorientowane. Krystian Lupa lokuje akcję bliżej współczesnego widza. Nie jesteśmy świadkami wydarzeń sprzed kilkudziesięciu lat. To zagrożenie pełza dzisiaj i jest bardzo blisko, a współczesne elity nie potrafią się zmobilizować, bezwolnie nasłuchując marszu i krzyku ulicy.
Kostiumy: Piotr Skiba
Muzyka: Bogumił Misala
Reżyseria światła: Krystian Lupa
Projekcje wideo: Łukasz Twarkowski
Obsada: Neringa Bulotaite, Egle Gabrenaite, Valentinas Masalskis, Egle Mikulionyte, Doloresa Kazragyte, Viktorija Kuodyte, Rasa Samuolyte, Vytautas Rumšas, Arunas Sakalauskas, Arunas Smailys, Toma Vaškevieiute
Czas trwania: 240 minut (dwie przerwy)
Portrety Wiśniowego Sadu
Reżyseria: Grzegorz Bral
Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu
15 kwietnia o godz.19:30; 16 kwietnia o godz. 19:00
Spektakl grany w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scena na Woli im. Tadeusza Łomnickiego
Roztrwoniony wiśniowy sad z dramatu Czechowa, symbol unicestwionych wartości, poetycko mitologizuje się w pamięci. We wspomnieniach dawny świat przeistacza się w nieosiągalną doskonałość. Reżyser snuje historię bohaterów za pomocą gestów, ruchu, tańca, na pierwszym planie pozostaje jednak zawsze muzyka. Kreuje relacje, definiuje zdarzenia i bohaterów, tworząc w połączeniu z liryką Osipa Mandelsztama i Anny Achmatowej poematy muzyczne.
Choreografia: Agata Makowska
Muzyka: Guy Pearson, Maciej Rychły
Obsada: Julianna Bloodgood, Katarzyna Janekowicz, Jenny Kaatz, Olga Kunicka, Adam Clifford, Rafał Habel, Henry McGrath, Łukasz Wójcik /Haitham Assem Tantawy, Dimitris Varkas
Czas trwania: 90 minut (z przerwą)
Dziadów część III
Autor: Adama Mickiewicz
Reżyseria: Michał Zadara
Teatr Polski we Wrocławiu
17 kwietnia o godz. 16:00
Przedstawienie grane w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Prapremierę arcydramatu Adama Mickiewicza zrealizował w roku 1901 w Teatrze Miejskim w Krakowie - Stanisław Wyspiański. Od tamtej pory na różnych scenach w Polsce przygotowano ponad 100 inscenizacji „Dziadów”. Inspirowały one twórców do rozmowy o patriotyzmie, religijności, stosunku do Innego, odrębności, wyjątkowości - słowem tożsamości Polaków. „Dziady” wrocławskiego Teatru Polskiego to pierwsza realizacja tekstu w całości, bez skreśleń, tak żeby wybrzmiały wszystkie monologi i dialogi, które napisał Mickiewicz.
Dramaturgia: Daniel Przastek Scenografia: Robert Rumas Kostiumy: Julia Kornacka i Arek Ślesiński, Światło i wideo: Artur Sienicki Muzyka: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak
Obsada: Monika Bolly, Sylwia Boroń, Małgorzata Gorol, Anna Ilczuk, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Ewa Skibińska, Katarzyna Strączek, Janka Woźnicka, Marta Zięba, Wiesław Cichy, Marian Czerski, Bogusław Danielewski, Jakub Giel, Mariusz Kiljan, Rafał Kronenberger, Cezary Łukaszewicz, Michał Mrozek, Edwin Petrykat, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Adam Szczyszczaj, Wojciech Ziemiański i inni
Czas trwania: 280 minut (dwie przerwy)
Płatonow
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Konstantin Bogomolov
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
18 kwietnia o godz. 19:00
Spektakl grany w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scena na Woli im. Tadeusza Łomnickiego
Wypaleni mieszkańcy rosyjskiego dworku wydają się w nim uwięzieni, niczym w kosmicznej kapsule czasu. Skazani tylko na siebie, zadręczają się nawzajem i przeżywają sercowe dramaty. Reżyser zmienia jednak zasady gry: w rolach męskich oglądamy kobiety, a w rolach żeńskich mężczyzn. Czechow, podany przez rosyjskiego reżysera na chłodno, okazuje się przewrotną analizą międzyludzkich relacji.
Przekład i dramaturgia: Agnieszka Lubomira Piotrowska
Scenografia i kostiumy: Larisa Łomakina
Obsada: Anna Dymna, Małgorzata Gałkowska, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Ewa Kaim, Ewa Kolasińska, Jaśmina Polak, Anna Radwan-Gancarczyk, Bartosz Bielenia, Zbigniew W. Kaleta, Adam Nawojczyk
Czas trwania: 200 minut (z przerwą)
Rytuał
Tekst - Ingmar Bergman
Reżyseria i scenografia: Iwona Kempa
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
19 kwietnia o godz. 18:30 i 21:30
Spektakl grany w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scenia im. Haliny Mikołajskiej

Psychologiczny seans na czwórkę aktorów. „Rytuał” podejmuje kwestię konfliktu twórców z cenzurą i biurokracją. Trójka aktorów zostaje oskarżona o prowokację teatralną, a śledztwo, początkowo dotyczące jedynie sztuki, wkracza w najintymniejsze obszary życia bohaterów. To pierwsza w Polsce teatralna adaptacja dzieła Ingmara Bergmana, jednego z najwybitniejszych twórców światowego kina.
Gorzki, raniący to seans. Bergman nie ma wątpliwości, że sztuka boli, potrafi nawet zabić. Iwona Kempa dodaje, że równie okrutni bywają zwykli, bezbronni i bezradni ludzie. (Jacek Wakar, „Dziennik Gazeta Prawna”)
Przekład: Elżbieta Frątczak-Nowotny
Scenografia i kostiumy: Anna Sekuła
Muzyka: Piotr Madej (Patrick The Pan)
Multimedia: Grzegorz Mart
Obsada: Katarzyna Zawiślak-Dolny, Marcin Kuźmiński, Sławomir Maciejewski, Grzegorz Mielczarek
Spektakl dla widzów dorosłych
Czas trwania: 120 minut
Car Samozwaniec
Autor: Adolf Nowaczyński
Reżyseria: Jacek Głomb
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
20 kwietnia o godz. 19:00
Spektakl grany w ATM Studio, ul. Wał Miedzeszyński 384

Dymitr Samozwaniec ze wsparciem polskich magnatów i pomocą polskich żołnierzy zdobywa carski tron. Zdobycie Kremla kończy się międzynarodową awanturą i rozlewem krwi. Jesteśmy świadkami dworskich intryg, zderzenia odmiennych światów, polsko-rosyjskich zbliżeń i antagonizmów. To wszystko w opowieści, która łączy w sobie aktualność i napięcie politycznego thrillera.
Adaptacja: Robert Urbański
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Kormorany - Jacek „Tuńczyk” Fedorowicz, Piotr „Blusmen „Jankowski, Krzysztof Konik Konieczny, Artur Gaja Krawczyk
Ruch sceniczny: Witold Jurewicz
Obsada: Magda Drab, Małgorzata Patryn, Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Robert Gulaczyk, Filip Gurłącz, Bogdan Grzeszczak, Hubert Kułacz, Mateusz Krzyk, Paweł Placat, Albert Pyśk, Mariusz Sikorski, Bartosz Turzyński, Paweł Wolak
Czas trwania: 120 minut (bez przerwy)
Nasza klasa
Autor - Tadeusz Słobodzianek
Reżyseria: Oskaras Koršunovas
Teatr Narodowy w Oslo
22 kwietnia o godz. 19:00
Spektakl grany w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scena im. Gustawa Holoubka
Punktem wyjścia „Naszej klasy” jest prawdziwe wydarzenie. Śledzimy losy kolegów z klasy - Żydów i Polaków od lat dwudziestych, poprzez okupację sowiecką i niemiecką aż do czasów po upadku Muru Berlińskiego. To opowieść o przyjaźni i niegodziwości, o polskiej i europejskiej historii ostatnich kilkudziesięciu lat i wreszcie: opowieść o nas samych. Reżyser Oskaras Koršunovas próbuje odpowiedzieć na kilka fundamentalnych pytań, które stawia „Nasza klasa”. Czy okrucieństwo czai się w każdym z nas? Co Ty byś zrobił na miejscu bohaterów?
Przekład: Agnes Banach
Scenografia: Gintaro Makarevieiaus
Kompozytor: Gintaras Sodeika
Obsada: Marika Enstad, Ingjerd Egeberg, Hanne Skille Reitan, Per Egil Aske, Erik Hivju, Emil Johnsen, Sigurd Myhre, Kai Remlov, Jan Gunnar Roise, Oystein Roger
Czas trwania: 180 minut (z przerwą)
Swarka
autorzy Mirosław Wlekły, Katarzyna Szyngiera
Reżyseria: Katarzyna Szyngiera
Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
25 kwietnia o godz. 19:00
Przedstawienie grane w Teatrze IMKA, ul. Konopnickiej 6
Co tak naprawdę wydarzyło się na Wołyniu i w Galicji Południowo-Wschodniej w 1943 roku? Wyobrażenia tamtych tragicznych wydarzeń bywają skrajnie różne, są zależne od wyznawanych poglądów, narodowości, historii przodków. Zostały zawłaszczone przez emocje i polityczne ideologie. Twórcy spektaklu opierając się na dokumentalnym materiale zebranym w Polsce i na Ukrainie oddają głos świadkom czystki etnicznej i szukają klucza do zrozumienia tragicznej przeszłości.
Scenografia: Agata Baumgart
Muzyka: Wojtek Zrałek-Kossakowski
Opracowanie muzyczne: Łukasz Maciej Szymborski
Video: Mikołaj Walenczykowski
Obsada: Beata Bandurska, Martyna Peszko, Izabela Warykiewicz, Grzegorz Artman, Mirosław Guzowski, Michał Wanio
Czas trwania: 100 min (bez przerwy)
Śmierć i dziewczyna
na podstawie Elfriede Jelinek (trzech pierwszych utworów ze zbioru Śmierć i dziewczyna I-V. Dramaty księżniczek (Der Tod und das Mädchen I-V. Prinzessinnendramen): Królewna Śnieżka (Schneewittchen), Śpiąca Królewna (Dornröschen) i Rosamunde )
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Teatr Polski we Wrocławiu
26 kwietnia o godz. 19:00; 27 kwietnia o godz.18:00
Spektakl grany w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy, Scena im. G. Holoubka

Jak najsprawniej zadać torturę. Gdzie uderzać i z jaką kulturą? Do jakiej opowieści przywiązać naszą ofiarę? Co zrobić, by kat i ofiara mogli odczuwać się głębiej i intensywniej? Wyobraźmy sobie, że przykładamy rękę do ciała drugiego człowieka jak do instrumentu. I gramy na nim tak długo i tak mocno, aż nas poprosi o bis.
Przekład: Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera
Opracowanie tekstu i dramaturgia: Łukasz Wojtysko
Scenografia, kostiumy i reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Muzyka: Piotr Kubiak
Choreografia: Dominika Knapik
Obsada: Małgorzata Gorol, Ewa Skibińska, Katarzyna Strączek, Andrzej Kłak, Piotr Nerwelski,, Michał Opaliński, Paweł Smagała oraz Mikołaj Ferenc, Krzysztof Dudek, Grzegorz Rdzak, Rossy i Tim
Przedstawienie jest przeznaczone dla widzów dorosłych i zawiera sceny seksu.
W spektaklu wykorzystywane jest światło stroboskopowe.
Czas trwania 150 minut (bez przerwy).