Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Grzegorz Małecki / ALBERT ZAWADA

Grzegorz Małecki jako Gustaw-Konrad. Premiera w Narodowym

IZABELA SZYMAŃSKA| 07-03-2016

W Teatrze Narodowym w czwartek 10 marca odbędzie się premiera „Dziadów” Mickiewicza. Gustawa-Konrada zagra Grzegorz Małecki.

Gustawa-Konrada grał już 16 lat temu, kończąc studia aktorskie w Akademii Teatralnej. Za rolę w spektaklu dyplomowym w reżyserii Macieja Prusa „Dziady" . Zbliżenia” dostał nagrodę na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, którą był angaż w Teatrze Narodowym. - Mam sentyment do „Dziadów” z 2000 roku. Z perspektywy wydaje mi się, że bardzo źle grałem, ale lubię w tym wspomnieniu zapał, który miałem do pracy, młodzieńcze szaleństwo, naiwność - mówi Grzegorz Małecki.

 / ALBERT ZAWADA / ALBERT ZAWADA

W Teatrze Narodowym występował m.in: u Jerzego Jarockiego („Błądzenie”, „Tango”) i Jerzego Grzegorzewskiego („Operetka”, „Sen nocy letniej”).

- Kiedyś zapytałem Jerzego Grzegorzewskiego: „Panie dyrektorze, jak mam grać tę scenę?”. A on mówi: „Jak Manchester United”. I mimo że Jerzego Grzegorzewskiego już z nami nie ma, Alex Ferguson z Manchesteru odszedł, ja tę złotą myśl powtarzam sobie przed każdą próbą - śmieje się.

OD KOMEDII DO DRAMATU

Wielu reżyserów widziało w nim idealnego odtwórcę ról komediowych. U Jana Englerta grał we Fredrowskich „Dożywociu” i „Ślubach panieńskich”, Calderonowskiej „Księżniczce na opak wywróconej”, u Piotra Cieplaka w „Nartach Ojca Świętego”. Być może przez ten komediowy wizerunek wywołał duże zaskoczenie wywiadem, którego udzielił Robertowi Mazurkowi w „Rzeczpospolitej”. W rozmowie opowiadał o złożeniu głównej roli w „Orestei” w reżyserii Mai Kleczewskiej, krytykował teatr, który stawia na błyskotliwe efekty, podąża za modą i z lekceważeniem odnosi się do widza. Przez tę wypowiedź na kilka tygodni stał się gwiazdą prawicowych mediów i dostał łatkę konserwatywnego młodego aktora.

Jednocześnie zaczął pracować nad rolą, która stała się dla niego przełomowa. Grażyna Kania zaproponowała, by zagrał Terry'ego w „W mrocznym mrocznym domu”, poważną, dramatyczną postać. Jego bohater nosi w sobie tajemnicę, którą z każdą sceną po trochu odsłania. Zamknięcie, brak relacji z kobietami, oschłość okazują się wynikiem traumatycznych przeżyć z przeszłości.

Grzegorz Małecki i Milena Suszyńska w Grzegorz Małecki i Milena Suszyńska w "W mrocznym mrocznym domu" / AGATA GRZYBOWSKA

Aktor przyznaje, że ta rola zmieniła to, jak postrzegają go inni reżyserzy oraz widownia.

WZRUSZENIE PRZEZ FORMĘ

O roli Gustawa-Konrada, do której się przygotowuje w spektaklu Eimuntasa Nekrošiusa, opowiada nieco speszony. Mówi, że jest przesądny i nie chce snuć wizji, jaki tym razem będzie jego Gustaw-Konrad. Nie kryje swojej fascynacji Nekrošiusem, którego uważa za charyzmatycznego artystę. Co dla Małeckiego ciekawe, reżyser nie jest obciążony polską historią czy tradycją wystawiania tego dramatu, ikonicznymi interpretacjami „Wielkiej Improwizacji”.

- On szuka w teatrze zupełnie czegoś innego niż reżyserzy, z którymi pracowałem. Dotychczas podstawowym słowem, które padało niemal na każdej próbie, było „prawda”, szukanie prawdy. Nekrošius od tego ucieka. Mówi: dojdźmy do ważnych rzeczy przez formę teatralną, nawet w jakimś stopniu operową, nadajmy spektaklowi jeszcze jedno piętro, kolejny wymiar, uteatralizujmy do granic możliwości i przez to uzyskajmy efekt, ciary u widza - opowiada Małecki.

„Dziady”, które kilkakrotnie zapisały się w historii polskiego teatru, a także odegrały rolę polityczną, nie są przez twórców z Narodowego odnoszone do współczesnej polskiej ani światowej rzeczywistości.- I bardzo mnie to cieszy.

Nie lubię teatru, który zajmuje się sprawami aktualnymi. Od tego jest TVN 24 albo telewizja Republika.

- Teatr powinien mówić o czymś bardziej uniwersalnym niż dramaty ukraińskich pomocy domowych, jak to jest w Teatrze Powszechnym - uważa aktor. - Nasz spektakl jest o narodzinach artysty i o prawdziwym poszukiwaniu Boga - dodaje.

Zdradza, że w „Dziadach” pojawią się fragmenty, w których główną rolę gra ruch sceniczny, a nie tekst dramatu. - Adaptacja tego dramatu jest bardzo trudna - przyznaje aktor. - Na początku prób przeczytałem „Dziady” w całości i było mi żal każdej frazy, która wypadła. Dopiero teraz, w wieku 40 lat, doceniam piękno tego języka i geniusz, który polegał nie tylko na tym, jaką treść Mickiewicz w nich zawarł, ale też na tym, jaką nadał im formę. Słowa, które padną ze sceny, są szczególnie wyselekcjonowane.

  • TEATR NARODOWY: „DZIADY” ADAMA MICKIEWICZA

  • Reżyseria: Eimuntas Nekrošius,
  • opracowanie tekstu: Rolandas Rastauskas,
  • Scenografia: Marius Nekrošius,
  • Muzyka: Paweł Szymański,
  • Kostiumy: Nadežda Gultiajeva,
  • Reżyseria światła: Audrius Jankauskas.
  • Występują m.in.: Grzegorz Małecki, Mateusz Rusin, Danuta Stenka, Wiktoria Gorodeckaja, Marcin Przybylski, Piotr Grabowski, Arkadiusz Janiczek.
  • Premiera: czwartek 10 marca, godz. 19.
  • Następne spektakle od 11 do 13 marca, godz. 19. Biletów brak. Wejściówki: 40 zł.

TEATR NARODOWY: „DZIADY” ADAMA MICKIEWICZA

TEATR NARODOWY: „DZIADY” ADAMA MICKIEWICZA

czytaj także

  • teatr

Najważniejsze premiery teatralne 2016 roku. Styczeń-czerwiec

Krystian Lupa wystawia „Proces” Kafki, Ewelina Marciniak przenosi na scenę „Księgi Jakubowe” Tokarczuk, a Monika Strzępka i Paweł Demirski przygotowują musical o Marcu '68.

  • teatr

Woland w Warszawie. Spektakl według powieści Bułhakowa

Scenariusz powstał na podstawie „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa. Akcja rozgrywa się we współczesnej Warszawie. W sobotę 12 marca w Teatrze Powszechnym premiera przedstawienia Jolanty Janiczak i Wiktora Rubina „Każdy dostanie to, w co wierzy”.

  • teatr

Słowacki w wersji pop. Premiera w Teatrze Imka

Młody reżyser Paweł Świątek przygotowuje w Teatrze Imka spektakl „Beniowski, król Madagaskaru”. Premiera w piątek 11 marca.

    Danuta Stenka o ryzykownych rolach w teatrze [ROZMOWA]

    Danuta Stenka, jedna z najbardziej znanych polskich aktorek, chętnie eksperymentuje w teatrze, podejmuje się ról ryzykownych, wymagających niemałej odporności psychicznej.

      Co ogląda, co czyta Adam Woronowicz?

      Jeden z najlepszych polskich aktorów opowiada nam o swoich filmowych fascynacjach i najnowszej premierze w TR Warszawa.

      • teatr

      Z Litwy i Brazylii do Polski. Zagraniczni reżyserzy na naszych scenach

      Ich spektakle są dla nas powiewem świeżego powietrza, dają nowe spojrzenie na teatr i rzeczywistość, w której żyjemy. Ostatnio coraz częściej na polskich scenach pracują zagraniczni reżyserzy.

      REKLAMA
      • Wyborcza.pl
      • Wyborcza.biz
      • Wysokie Obcasy
      • CoJestGrane24
      • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
      wydarzenia
      • Muzea, wystawy i wernisaże
      • Co Jest Grane 24
      • Europejskie Targi Muzyczne 2016
      • Co Jest Grane 24 Festival
      • Premiery teatralne
      • Filmy i premiery filmowe
      • Repertuar kin
      • Repertuar teatrów
      • Koncerty
      • Trasy koncertowe
      • Imprezy w Twoim mieście
      • Orange Warsaw Festival 2017
      • Olsztyn Green Festival 2017
      • Szczecin Jazz Festival 2017
      miejsca
      • Mojo Picon
      • Wi-Taj na placu Konstytucji
      • Najlepsze lody w Warszawie
      • Podkowa Wine Depot
      • 12on14 Jazz Club
      • NOSPR
      osoby
      • Maciej Stuhr
      • Jennifer Lawrence
      • Margot Robbie
      • Przemysław Wojcieszek
      • Andrzej Chyra
      • Madonna
      • Hugh Grant
      • Marta Nieradkiewicz
      • Woody Allen
      • Izabela Trojanowska
      • Olivier Heim
      • Diana Krall
      • Artur Rojek
      • Dave Gahan
      • Kasia Smutniak
      • Wynton Marsalis
      • Deborah Brown
      • Michalina Wisłocka
      recenzje filmów
      • Ojcowie i córki
      • Kobiety bez wstydu
      • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
      • Copyright © Agora SA
      • O nas
      • Reklama w Gazecie Wyborczej
      • Prywatność
      • Nasze tematy
      • Licencje/Kontent
      • Kontakt
      • Pomoc