REKLAMA

Festiwal Oper Barokowych

02.0917.09.2017

Stara Oranżeria - Muzeum Łazienki Królewskie

III Festiwalu Oper Barkowych Dramma per Musica w Teatrze Królewskim, który odbędzie w dniach od 2 do 17 września w Warszawie widzowie obejrzą opery Vivaldiego i Vinciego oraz wysłuchają koncertów z muzyką najwybitniejszych mistrzów europejskiego baroku.

Już 2 września, na otwarcie Festiwalu, Stowarzyszenie Dramma per Musica zaprezentuje na scenie Teatru Królewskiego inscenizację nigdy wcześniej nie wystawionej w Polsce opery Antonia Vivaldiego „Farnace”. Choć muzyka instrumentalna Vivaldiego jest na świecie dobrze znana i często wykonywana, jego opery wystawiane są bardzo rzadko, a w Polsce wcale.

Opera „Farnace” miała swoje prawykonanie w lutym 1727 r. w weneckim Teatro di Sant’Angelo, a następnie była prezentowana ówczesnej europejskiej publiczności w sześciu różnych wersjach przygotowanych przez kompozytora. Do naszych czasów zachowały się materiały nutowe tylko dwóch wersji, prawdopodobnie z roku 1731 i 1738. Są to niekompletne, wymagające rekonstrukcji manuskrypty znajdujące się w Bibliotece Narodowej w Turynie. Rekonstrukcja opery przygotowana na potrzeby Festiwalu jest wyborem dokonanym z obydwu manuskryptów przeprowadzonym tak, żeby zachować najlepszy materiał muzyczny i dramaturgię. Libretto autorstwa Antonia Marii Luccheniego opowiada historię pontyjskiego króla Farnacesa i jego rozdartej konfliktem politycznym rodziny. W spektaklu wystąpią aż cztery mezzosopranistki – Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Elżbieta Wróblewska i Joanna Krasuska-Motulewicz, towarzyszyć im będą kontratenorzy – Kacper Szelążek i Jan Jakub Monowid oraz tenor – Przemysław Baiński.

Orkiestra Royal Baroque Ensemble zagra pod dyrekcją Lilianny Stawarz, reżyserię przygotowuje Natalia Kozłowska, a kostiumy i scenografię – Paulina Czernek. Podczas Festiwalu przypomniana zostanie ubiegłoroczna inscenizacja opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego „Semiramide riconosciuta”, która cieszyła się dużym zainteresowaniem mediów ze względu na pierwsze od ponad 300 lat wystawienie sceniczne, o premierze napisano m. in. w „Opera Magazine”. Widzowie ponownie będą mogli obejrzeć niezwykły spektakl „Sognando la morte” łączący taniec współczesny i najpiękniejsze arie Monteverdiego, Vivaldiego, Händla i Scarlattiego w wykonaniu śpiewaczki, Anny Radziejewskiej i tancerza, Jacka Tyskiego.

Zgodnie z tradycją w programie Festiwalu znajdzie się także koncert oratoryjny. W tym roku w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zabrzmi „Missa Votiva” ZWV 18, skomponowana w 1739 roku przez Jana Dismasa Zelenkę, kompozytora i instrumentalistę pochodzenia czeskiego związanego z orkiestrą dworu królów polskich i elektorów saskich. Niezwykle bogata w formie msza jest wotum kompozytora za przywrócone po ciężkich chorobach zdrowie. Mszę wykonają soliści, Chór Kameralny Collegium Musicum UW oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Borzyma. Obok spektakli operowych i oratorium widzowie znajdą w programie również koncerty kameralne muzyki wokalnej. Podczas koncertu „Corde dell'anima” LuteDuo, czyli lutniści Anna Kowalska i Anton Birula oraz mezzosopranistka Joanna Lalek wykonają „Kantatę hiszpańską No se emenderá jamás” HWV 140 G. F. Händla, a także utwory J. Dowlanda, H. Purcella i G. Cacciniego. Wenecka muzyka barokowa zaprezentowana zostanie podczas koncertu „Ospedale della Pietà”, w którym weźmie udział polski zespół barokowy o światowej renomie, Arte dei Suonatori oraz soliści, Ingrida Gápová i Artur Janda Podczas recitalu „Odio e amore” znakomity polski tenor Karol Kozłowski z towarzyszeniem włoskiego klawesynisty Marca Vitalego i zespołu kameralnego zaprezentuje utwory G. F. Händla oraz J. A. Hassego. Koncert „Duello barocco” inspirowany popularnymi w XVIII w. pojedynkami wokalnymi będzie konfrontacją dwóch śpiewaczek młodego pokolenia – Elwiry Janasik i Ewy Leszczyńskiej, które z młodą orkiestrą barokową Gradus ad Parnassum wykonają arie i duety G. B. Bononciniego, G. F. Händla i C. Monteveridego.

zobacz także

REKLAMA