REKLAMA

Duchy Wspólnoty

23.09.201615.01.2017

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

WarszawaJazdów 2
bilety od 12 zł

Na wystawie "Duchy wspólnoty / Public Spirits" można zobaczyć prace artystów z krajów Azji Południowo-Wschodniej, Chin kontynentalnych i Tajwanu. To trzecia propozycja z nowego programu Zamku Ujazdowskiego, przybliżającego sztukę pozaeuropejską. Kuratorką wystawy jest Meiya Cheng. 

"Duchy wspólnoty / Public Spirits" to opowieść o budowaniu wspólnot lokalnych w krajach Azji Południowo-Wschodniej wobec opresji i przemocy państw narodowych. Przemoc analizowana jest przez artystów w róznych ujęciach : jako agresja militarna, nirówności społeczne, dyskryminacja czy narzucone z zewnętrz, dominujące narracje historyczne.

Wystawa stawia istotne i aktualne pytania: czym jest państwo narodowe? Jaką pełni dziś funkcję w Europie czy Azji? Jak ma się ono do globalizacji oraz jej wpływu na ekonomię i środowisko? Z pytaniami tymi mierzy się dwudziestu jeden artystów z Tajwanu, Hong Kongu, Chin, Wietnamu, Singapuru, Indonezji, Kambodży, Tajlandii, Myanmar/Birmy i USA. Wszyscy są młodzi, większość urodzona po 1985 roku, uchodzą za najciekawszych reprezentantów sztuki młodego pokolenia we własnych krajach.

Ukazują oni niezwykle zróżnicowane podłoże polityczne i uwarunkowania społeczne współczesnej rzeczywistości swoich krajów. Tajlandia jest obecnie monarchią rządzoną de facto przez juntę wojskową, natomiast Wietnam i Kambodża nadal zmagają się ze swoją komunistyczną przeszłością i autorytarnym dyskursem historycznym. Singapur to miasto-państwo, które świętuje obecnie pięćdziesiąt lat niepodległości; z biednej wioski rybackiej stało się, mimo braku bogactw naturalnych, jednym z najbogatszych państw świata o demokratycznych rządach i dalekowzrocznej polityce. W relacji do tych kwestii artyści szukają możliwych form tworzenia nieformalnych wspólnot – choćby na chwilę.

Stąd też „Duchy wspólnoty / Public Spirits” nie jest wystawą sztuki narodowej konkretnych krajów. Nie jest to wystawa sztuki regionu. Wspólnym mianownikiem prac nie jest geografia. Historie opowiedziane przez azjatyckich twórców są raczej dowodem na globalizowanie się i uniwersalny charakter działań artystycznych.  

Meiya Cheng, tajwańska kuratorka, poświęciła trzy lata na badanie sztuki Azji Południowo-Wschodniej, Chin kontynentalnych i Tajwanu. Podczas badań zestawiała perspektywy osobiste artystów oraz wątki wspólnotowe. 

zdjęcia

Teng Chao Ming (Tajwan), Gra woli (2016),
Hsu Che Yu (Taiwan), Oznaczone kwiatami i brzmieniem shamisen (2012), kadr z wideo
Teng Chao Ming (Tajwan), Gra woli (2016),
Teng Chao Ming (Tajwan), Gra woli (2016),
Teng Chao Ming (Tajwan), Gra woli (2016),
Teng Chao Ming (Tajwan), Gra woli (2016),

zobacz także

czytaj także

REKLAMA