REKLAMA

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia

24.0518.09.2016

Królikarnia. Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego

WarszawaPuławska 113a

Wystawa "Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" ma pokazać, jak wielkie znaczenie w twórczości Auguste’a Rodina i Xawerego Dunikowskiego, dwóch najważniejszych rzeźbiarzy w historii sztuki polskiej i francuskiej, odegrały kobiety. Na wystawie oprócz prac Rodina i Dunikowskiego zostaną pokazane rzeźbiarskie portrety artystów wykonane przez rzeźbiarki, które w pewnych okresach życia związane były z nimi osobiście: Camille Claudel i Sarę Lipską. Wystawa będzie pierwszą próbą konfrontacji twórczości obu rzeźbiarzy oraz pierwszą wystawą prac Auguste’a Rodina w Polsce.

To, co łączy obu artystów, to także ich postawa życiowa, narcystyczne zapatrzenie we własne potrzeby i aspiracje. Obaj mieli poczucie wyjątkowości swojego talentu i osoby, a twórczość pojmowali jako misję, rodzaj kapłaństwa. W wielu pracach tych rzeźbiarzy możemy jednak dostrzec rysy twarzy ich partnerek. Ważne kobiety w życiu Auguste’a Rodina to Rose Beuret i Camille Claudel.

Historia Xawerego Dunikowskiego i Sary Lipskiej, najważniejszej kobiety w jego życiu, również zaczęła się od relacji mistrz – uczennica. W 1904 roku Sara podjęła studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie Dunikowski był wówczas młodym, 29-letnim profesorem rzeźby. Owocem ich związku było dziecko, które w odróżnieniu od Rodina artysta uznał przy narodzinach, dając mu własne nazwisko. Symptomatyczne jest to, że syn Rodina nosił to samo imię, co ojciec – Auguste, a córka Dunikowskiego używała swojego drugiego imienia – Xawera.

zdjęcia

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia

zobacz także

czytaj także

REKLAMA