REKLAMA

Magdalena Więcek. Działanie na oko

15.0214.04.2016

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

WarszawaPl. Małachowskiego 3
bilety od 15 zł

Działanie na oko Magdaleny Więcek to kolejna w Zachęcie monograficzna prezentacja twórczości polskiej rzeźbiarki wieku. Wystawy takich artystek jak Alina Szapocznikow, Alina Ślesińska czy Barbara Zbrożyna ujawniały doniosłość ich poszukiwań i uniwersalność dzieł, a także proces budowania niezależności twórczej kobiet, w który wpisuje się również sztuka Magdaleny Więcek (1924–2008). Z jednej strony wynika ona z doświadczenia całej generacji tworzącej po socrealizmie, z drugiej — jest ważnym elementem artystycznych dokonań kobiet z tego pokolenia.

Istotne dzieła Więcek z lat 60. to bliskie żywym organizmom masywne formy, swoiste pomniki mocy natury. Artystka pracowała z różnymi materiałami, często łącząc metal, beton i kamień. W kontraście do nich powstawały formy sugerujące ruch, które zdają się niemal unosić w powietrzu. Realizacjami tworzonymi m.in. podczas dwóch edycji Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965 i 1967) Więcek wyznaczyła nowe miejsce rzeźby w przestrzeni miejskiej, kładąc nacisk na jej relacje przestrzenne z otoczeniem. Monumentalny charakter jej dzieł szczególnie widoczny jest w cyklu Sacrum z lat 70., nawiązującym do architektury sakralnej. W swoich pracach z lat 80. i 90. odsłoniła urodę stali, aluminium i brązu.

Na wystawie w Zachęcie prezentowane są rzeźby oraz projekty realizacji przestrzennych. Ponadto pokazano obszerny wybór rysunków, szkiców i litografii. Integralną część ekspozycji stanowią wielkoformatowe fotografie autorstwa Magdaleny Więcek oraz Marka Holzmana, który przeprowadził swoisty wywiad fotograficzny z dziełami rzeźbiarki. Ważną częścią wystawy jest zrekonstruowana w postaci audiowizualnej instalacja Nieskończoność — pierwotnie prezentowana w warszawskiej Galerii Zapiecek w 1979 roku. Obok prac Więcek pojawiają się dwa obrazy Stefana Gierowskiego — przywołujące wspólne wystawy obojga artystów. Materiał wizualny uzupełnia wybór cytatów będących komentarzem z epoki na temat twórczości Więcek, zaś w towarzyszącym wystawie katalogu znalazły się teksty ukazujące dokonania artystki ze współczesnej perspektywy.

zdjęcia

Nieskończoność, 1979, instalacja, taśma aluminiowa, beton, praca niezachowana, Galeria Zapiecek, Warszawa
Płynąca, 1962, żeliwo, wys. 65 cm, praca niezachowana
Lotna - Florale II, projekt rzeźby dla miasta Aalborg, Dania, 1967, stal
Kartka z pamiętnika - Niemoc, 1986, aluminium, 45 x 33 cm (1 z 10 elementów), dep. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Oderwanie - Struktura, I Biennale Form Przestrzennych, Elbląg, 1965, stal, wys. 650 cm

czytaj także

REKLAMA