Janet Cardiff. The Forty Part Motet
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
TRAFO po raz pierwszy w Polsce prezentuje jedno z najważniejszych dzieł kanadyjskiej sztuki współczesnej, „The Forty Part Motet” (motet na czterdzieści głosów) Janet Cardiff.
Praca jest wariacją na temat „Spem in Alium Nunquam Habui” 1556/1573 Thomasa Tallisa, renesansowego kompozytora angielskiego, wykonywaną przez Chór Katedralny w Salisbury. Składa się na nią 40 oddzielnie nagranych głosów, odtwarzanych przez 40 głośników, które zostaną usytuowane eliptycznie w przestrzeni hali głównej TRAFO. Głośniki są zestawione w 8 oddzielnych chórów pięciogłosowych (sopran, alt, tenor, baryton i bas).
Dzieło aktualnie znajduje się w stałych kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA) oraz Narodowej Galerii Sztuki w Kanadzie, która wspaniałomyślnie zgodziła się je wypożyczyć na szczecińską wystawę. Do TRAFO zostało sprowadzone dzięki wsparciu Ambasady Kanady w Polsce.
Thomas Tallis był najbardziej wpływowym kompozytorem angielskim swojego pokolenia i do dziś jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów doby renesansu. Służył jako organista czterem angielskim monarchom – Henrykowi VIII, Edwardowi VI oraz królowym Marii i Elżbiecie – jako członek świty Kaplicy Królewskiej. Jednym z jego najwspanialszych utworów była kompozycja na czterdzieści części – osiem chórów i pięć głosów. Badacze spierają się o to, czy kompozycja była autoryzowana w 1573 roku na, okoliczność celebracji Królowej Elżbiety I, czy też powstała w 1556 roku ku czci Królowej Marii z okazji z jej 40. urodzin.
Na prace Janet Cardiff składają się takie media jak film, video i fotografia. Artystka uczestniczyła w Skulptur Projekte Münster w 1997, wystawiała w Carnegie International w Pitsburgu w 1999. Reprezentowała również Kanadę na Biennale w Wenecji w 2001, współpracując z Geogrem Buresem Millerem. Wiele artystycznych eksperymentów Cardiff i Millera było prezentowanych w PS1 w Nowym Yorku, The Musée d’Art Contemporain w Montrealu, The Astrop Fearnley Museum w Oslo, Castello Rivioli w Turynie, MACBA w Barcelonie, Institut Mathildenhöhe w Darmstadt, Pérez Art Museum Miami, Art Gallery of Ontario w Toronto, Vancouver Art Gallery i ARoS Kunstmuseum w Arhus w Danii. Aktualnie artystka jest reprezentowana przez Luhring Augustine Gallery w Nowym Jorku i Gallery Koyanagi w Tokio.