Lato Konesera: Aleksander Dębicz
Lato Konesera: Aleksander Dębicz9 sierpnia 20:00Centrum Praskie KoneserWstęp wolny

Jest jednym z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia.
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Elżbiety Tarnawskiej. Doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów: Roberta Levina, Andrasa Schiffa, Andrea Bonatty, Alexandera Braginskiego, Jana Jiraceka von Arnima, Katarzyny Popowej-Zydroń, Andrzeja Jasińskiego, Aleksieja Orłowieckiego i in. Koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą (m.in. Niemcy, Francja, Rumunia, Włochy, Austria). Jest doskonałym interpretatorem muzyki klasycznej, co potwierdzają główne nagrody m.in.: na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Jana Sebastiana Bacha w Gorzowie/Frankfurcie n/O w 2000 roku, na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w 2006 roku, był także półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy w 2010 roku.
Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza jest im-prowizacja oraz autorska muzyka, którą często łączy z repertuarem klasycznych mistrzów.
W 2015 roku na debiutanckiej płycie „Cinematic Piano” (Warner Classics) wydał cykl 12 własnych kompozycji inspirowanych sztuką filmową. W 2016 roku Aleksander Dębicz napisał i nagrał muzykę do filmu Michała Bukojemskiego „Zjazd absolwentów”, a także rozpoczął współpracę z Teatrem Polskim w Warszawie, tworząc muzykę do spektaklu „Kłopoty ze spadkiem” i opracowanie muzyczne spektaklu „Fifi”. W 2017 roku napisał muzykę do przedstawienia „Marlena. Ostatni koncert” w reż. Józefa Opalskiego, w którym występuje również jako pianista. W 2018 roku wraz z saksofonistą Szymonem Nidzworskim skomponował i nagrał muzykę do filmu dokumentalnego TVP Kultura „Dotknięcie”, poświęconemu wybitnej aktorce Jadwidze Jankowskiej-Cieślak. Niedługo później skomponował muzykę do słuchowiska Polskiego Radia „Anna Karenina” w reż. Kat-arzyny Michałkiewicz, za którą otrzymał nagrodę na festiwalu Dwa Teatry 2019.
W 2018 roku ukazał się trzeci album artysty - „Invention” (Warner Clas-sics). Dębicz zaprezentował na nim swoją interpretację kompletu Inwencji i Sinfonii J. S. Bacha oraz autorskie kompozycje inspirowane Bachem i muzyką hip-hopową. Płyta została nominowana do Fryderyka 2019 i zeb-rała szereg bardzo entuzjastycznych recenzji. W kwietniu 2019 roku wy-dany został nowy utwór Aleksandra Dębicza „The Union”, skomponowany z okazji 15. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z DJ-ami i grafikami, tworzącymi animacje komputerowe. Trend ten nie jest przypad-kowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego po-kolenia twórców i słuchaczy.
Dębicz współtworzy duet z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, z którym opracował już kilka oryginalnych programów, opartych na muzyce klasycz-nej i improwizacji. Jeden z nich został uwieczniony na znakomicie przyjętym dwupłytowym albumie „Bach Stories”, nagranym dla wytwórni
Warner Classics. Album otrzymał nominację do Fryderyka 2018. Artysta regularnie koncertuje też z saksofonistą i kompozytorem Szymonem Nidz-worskim.