„Arcade Fire: The Reflektor Tapes”. Muzyczny kolaż [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

Natalia Gruenpeter 30-07-2016

Zespołu Arcade Fire nie trzeba przedstawiać. Na koncertach promujących krążek „Reflektor” towarzyszył im Kahlil Joseph, dokumentalista, którego film zobaczyć można na T-Mobile Nowe Horyzonty w cyklu Panorama.

Dokument Kahlila Josepha nie jest pierwszym spotkaniem muzyki Arcade Fire z filmem. Wcześniej Spike Jonze nakręcił intrygującą fabułę „Scenes from the Suburbs”, która w skróconej wersji rozpowszechniana była jako teledysk. Film nawiązywał do płyty „The Suburbs” i wpisywał się w osnutą wokół niej narrację.

Pokazywany na T-Mobile Nowe Horyzonty dokument „Arcade Fire: The Reflektor Tapes” jest z kolei próbą zajrzenia za kulisy pracy muzyków. To kolaż materiałów nakręconych podczas koncertów, przygotowań do występów czy luźnych rozmów. Reżyser swobodnie łączy migotliwe obrazy z muzyką, aby z bliska przyjrzeć się scenicznej energii, kontaktowi z fanami i muzycznym inspiracjom zespołu Arcade Fire.

Pokazywany na festiwalu dokument to pierwsze podejście Kahlila Josepha do pełnego metrażu, co jest wyczuwalne. Zabrakło tutaj odrobiny rygoru w wyborze i montażu materiałów, który pozwoliłby zbudować bardziej spójną opowieść. To ważne, zwłaszcza że muzycy z Arcade Fire dużą wagę przykładają właśnie do tworzenia pewnych opowieści, które uzupełniają i dookreślają ich twórczość. Każda płyta zespołu ma wyrazistą warstwę narracyjną, rozwijającą się nie tylko w sferze tekstów, ale też w niezwykle spójnej warstwie wizualnej – w teledyskach, okładkach płyt, kostiumach.

W dokumencie „Arcade Fire: The Reflektor Tapes” nie ma takiej spójności, ale to nie powinno zniechęcić fanów zespołu do obejrzenia filmu. Tym bardziej że zarejestrowane rozmowy czy wypowiedzi członków zespołu przybliżają nieco ich artystyczne inspiracje. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj interesujący wątek fascynacji muzyką Karaibów, a właściwie szeroko rozumianą kulturą tego regionu, która umiejscawia muzykę w centrum doświadczenia i żywej międzyludzkiej komunikacji.

czytaj także

zobacz także