Premiery teatralne grudnia, na które czekamy
Jerzy Radziwiłowicz zagra Prospera, w roli Dionizosa zobaczymy Sandrę Korzeniak. Do TR Warszawa wraca Kornel Mundruczó, Paweł Passini sięga po Bułhakowa, a Katarzyna Kalwat zajęła się postacią Jerzego Grotowskiego. Oto 5 premier teatralnych grudnia, na które czekamy.
„BURZA Williama Szekspira”, TEATR NARODOWY, WARSZAWA

„Chcemy uruchomić burzę, ażeby zobaczyć, czy jesteśmy w stanie z niej wyjść. Pytanie… dokąd? W jaką wolność? Czy w ogóle jakakolwiek wolność jest możliwa?” – zastanawia się Paweł Miśkiewicz. Reżyser zderza jeden z najważniejszych dramatów Szekspira m.in. z poematem Audena „Morze i zwierciadło”, który jest komentarzem do „Burzy” oraz fragmentami powieści „Wyspa skazańców” Stiga Dagermana.
Jako Prospero wystąpi Jerzy Radziwiłowicz, Ariela zagra Mariusz Benoit, a w roli Mirandy zobaczymy (i usłyszymy) wokalistkę Maję Kleszcz, dawniej związaną z Kapelą ze Wsi Warszawa, współautorkę (z Wojciechem Krzakiem) muzyki do spektaklu. Premiera 1 grudnia.
Paweł Miśkiewicz: Prospero jest rozczarowanym idealistą [ROZMOWA]
„BACHANTKI”, TEATR POWSZECHNY, WARSZAWA
Jak głęboko w kulturze europejskiej zakorzeniony jest szowinizm i patriarchat, czy kobiecy gniew może zmienić istniejący porządek – pytają Maja Kleczewska (reżyserka) i Łukasz Chotkowski (dramaturg), przygotowując spektakl, w którym sięgają po „Bachantki” Eurypidesa.

Scenografię-instalację, która – jak zapowiadają twórcy – ma mieć charakter demokratyczny i zbudowana jest na wzór parlamentu, zaprojektował holenderski artysta wizualny Jonas Staal.
Dionizosa zagra Sandra Korzeniak. Niezapomniana Marilyn ze spektaklu Krystiana Lupy „Persona. Marilyn” – nie pierwszy raz współpracuje z Mają Kleczewską, ostatnio zachwyciła widzów główną rolą w „Pod presją” w Teatrze Śląskim w Katowicach. Premiera 7 grudnia.
"Pod presją" Mai Kleczewskiej to teatr jednej gwiazdy - Sandry Korzeniak. Znakomity spektakl Teatru Śląskiego
„MISTRZ I MAŁGORZATA”, TEATR LUDOWY, KRAKÓW

Paweł Passini (reżyser) i Artur Pałyga (autor adaptacji) zajęli się „Mistrzem i Małgorzatą” nie tylko po to, by przygotować nową inscenizację powieści Bułhakowa, ale – jak zapowiadają – „by rozwikłać tajemnicę samego autora, którego różne wcielenia odnajdziemy w przedstawieniu. Kim jest Bułhakow? Iwanem Bezdomnym? Mistrzem? Mateuszem Lewim? Co to za człowiek, dla którego Małgorzata jest w stanie poświęcić wszystko i zaprzedać duszę, ciało i całe swoje życie diabłu”. Spektakl otworzy tegoroczną 11. edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Boska Komedia” w Krakowie. Premiera 8 grudnia.
„GROTOWSKI NON-FICTION”, TEATR IM. KOCHANOWSKIEGO, OPOLE/ WROCŁAWSKI TEATR WSPÓŁCZESNY
Katarzyna Kalwat, reżyserka nagradzanego i chwalonego przez krytyków spektaklu „Holzwege” o kompozytorze Tomaszu Sikorskim, tym razem zajęła się postacią Jerzego Grotowskiego.

Projekt „Grotowski non-fiction” składa się z trzech części, które się uzupełniają: spektaklu, ale też wystawy Zbigniewa Libery i książki, która powstała podczas pracy z aktorami. Reżyserka zapowiada: „Grotowski non-fiction” opowiada o stwarzaniu pamięci. Czy możliwe jest dotarcie do człowieka na podstawie zachowanych wspomnień i artefaktów? Premiera w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu odbędzie się 8 grudnia, we Wrocławskim Teatrze Współczesnym 4 stycznia.
5 młodych reżyserek teatralnych, których spektakle polecamy
„CZĄSTKI KOBIETY”, TR WARSZAWA
Do TR Warszawa wraca Kornél Mundruczó – węgierski twórca, który kilka lat temu na scenie przy Marszałkowskiej wystawił entuzjastycznie przyjmowanego „Nietoperza”, a także reżyser filmowy, którego kolejne tytuły, m.in. nagrodzonego w Cannes „Białego boga”, dobrze znają widzowie Nowych Horyzontów we Wrocławiu.
Teatr zapowiada, że „Cząstki kobiety” to rewers „Nietoperza”. Wtedy tematem była eutanazja, odchodzenie z życia, teraz Mundruczó i autorka tekstu Katy Wéber zajęli się narodzinami. Bohaterką jest 30-letnia Maja, która mierzy się z osobistym kryzysem. W rolach głównych wystąpią: Justyna Wasilewska i Dobromir Dymecki. Premiera 13 grudnia na scenie TR Warszawa/ATM Studio.
Justyna Wasilewska o tekstach Ciorana, filmie "American Honey" i spektaklu "Puppenhaus. Kuracja"