Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Wojciech Kępczyński / MACIEK JAŹWIECKI

Wojciech Kępczyński o premierze w Teatrze Roma: "Once" z pozytywną energią [ROZMOWA]

DOROTA WYŻYŃSKA| 11-05-2018

- Nawet Steven Spielberg po obejrzeniu "Once" wyznał, że czuje się pozytywnie naładowany na cały rok - mówi Wojciech Kępczyński, który w Teatrze Muzycznym Roma na Novej Scenie wystawia musical "Once". Premiera w sobotę.

ROZMOWA Z WOJCIECHEM KĘPCZYŃSKIM, reżyserem i dyrektorem Teatru Muzycznego „Roma”

DOROTA WYŻYŃSKA: Na początku był film. Skromny, kameralny film z Irlandii. „Ma w sobie uwodzicielski optymizm”, „zaskakującą przenikliwość”, „to mały wielki film” – pisali recenzenci po polskiej premierze „Once” Johna Carneya w 2008 roku. Oglądałeś film? Ciebie też od razu oczarował?

WOJCIECH KĘPCZYŃSKI: Oglądałem. I należę do tych, którzy go uwielbiają. Bo tak, jak powiedziałaś, to film skromny – został zrobiony chyba za niewiele ponad 100 tysięcy euro w kilkanaście dni, kręcony amatorską kamerą – ale ujmujący i dający widzom niesamowicie pozytywną energię. Nawet Steven Spielberg po obejrzeniu „Once” mówił, że czuje się pozytywnie naładowany na cały rok, że dzięki temu filmowi inaczej spojrzał na świat.

„Once” opowiada o uczuciu, które połączyło Irlandczyka i imigrantkę z Europy Wschodniej, z Czech. Jesteśmy świadkami ich spotkania. Kibicujemy, żeby im się udało. To historia o miłosnych tęsknotach, marzeniach i porażkach. O tej szansie w życiu, która zdarza się tylko raz. Tylko tyle i aż tyle.

Ciekawe, że Dziewczyna i Facet nie mają imion, ani w filmie, ani w spektaklu. Mówimy o miłości, ale bohaterowie przez cały film nawet się nie pocałują. Mijają się, nie są gotowi na związek. Nie potrafią uwolnić się od bagażu doświadczeń z przeszłości.

Monika Rygasiewicz(jako Dziewczyna )i Mariusz Totoszko (Facet)  / MACIEK JAŹWIECKI Monika Rygasiewicz(jako Dziewczyna )i Mariusz Totoszko (Facet) / MACIEK JAŹWIECKI

On śpiewa piosenki o swojej byłej dziewczynie, która odeszła. Ona o mężu, który zostawił ją samą z dzieckiem. Bardzo się sparzyli się na swoich poprzednich związkach. Te uczucia, które są w nich zamknięte, mogą wypłynąć za pomocą muzyki, za pomocą pięknych piosenek, które w naszym spektaklu usłyszymy w polskim przekładzie Michała Wojnarowskiego.

Wojciech Kępczyński o musicalu "Mamma Mia"

W ten sposób płynnie przeszedłeś od filmu do spektaklu. Wersję sceniczną według scenariusza tego irlandzkiego filmu przygotowali Amerykanie. Premiera odbyła się w 2011 roku. Musical odniósł duży sukces.

– Tak, odniósł sukces zarówno w USA, jak i w innych krajach – „Once” zostało nagrodzone m.in. ośmioma najbardziej prestiżowymi amerykańskimi nagrodami teatralnymi Tony, w tym za najlepszy musical i najlepsze libretto, a także nagrodą Grammy za najlepszą płytę musicalową.

Oglądałeś „Once” na West Endzie?

– Tak, byłem na spektaklu w Londynie. Podobało mi się, że widzowie wchodząc do teatru udają się do baru, który jest na scenie. Zamawiają piwo, drinki, rozmawiają z aktorami. Kiedy spektakl się zaczyna z piwem w ręku siadają w krzesłach. Ale u nas będzie inaczej.

Wojciech Kępczyński o musicalu "Piloci" w Teatrze Muzycznym Roma

Wersja sceniczna bardzo różni się od filmowej?

– W filmie podróżujemy po Dublinie i jego okolicach. Nie mamy aż takich możliwości na naszej maleńkiej scenie w Romie, ale próbujemy. Przenosimy się do różnych miejsc w sposób teatralny, za pomocą światła, pantomimy, oszczędnych elementów dekoracji, które mają jednocześnie podkreślić poetycki charakter tego utworu. U nas jest więcej piosenek, więcej tańca, tańca irlandzkiego, który jest fantastyczny.

Wojciech Kępczyński / MACIEK JAŹWIECKI Wojciech Kępczyński / MACIEK JAŹWIECKI

Bo muzyka w „Once” jest nieprawdopodobna. Przypomnijmy, że napisana do filmu piosenka „Falling Slowly” – pięknie to przetłumaczył Michał Wojnarowski – „Krok za krokiem”, otrzymała w roku 2008 Oscara w kategorii najlepsza piosenka oryginalna.

Jest tu też użyta irlandzka muzyka ludowa. Choreografka Agnieszka Brańska ma trudne zadanie, bo nasi bohaterowie grają swoje role, grają na instrumentach i jeszcze tańczą.

Wymóg właścicieli praw do musicalu był taki, żeby aktorzy grający w spektaklu byli jednocześnie profesjonalnymi muzykami i grali na instrumentach, a muzycy, co jeszcze trudniejsze – dobrymi aktorami, którzy są w stanie bez problemu powiedzieć swoje kwestie i wcielić się w role.

Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/materiały prasowe Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/materiały prasowe

Nie było łatwo znaleźć wykonawców? Jak wyglądał casting?

Tym razem casting był zamknięty, wewnętrzny. Coraz lepiej znamy rynek muzyczny, zwłaszcza muzyków i wiemy, co potrafią. Zaproszenia na przesłuchania kierowaliśmy do konkretnych osób. W pewnym momencie ogłosiliśmy casting otwarty na aktorkę grającą na akordeonie. Widzowie zobaczą w tej roli Malwinę Misiak, która zresztą już wcześniej współpracowała z Romą.

 / KAROL MAŃK / KAROL MAŃK

Pracujemy nad tym materiałem prawie jak nad sztuką Czechowa. Emocje są tu bardzo gęste. Ewa Konstancja Bułhak z Teatru Narodowego zrobiła naszym muzykom przyspieszony kurs szkoły teatralnej.

Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/ materiały teatru Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/ materiały teatru

Żałuję, że nasza Nova Scena jest taka mała, w „Once” występuje aż 12 osób, gra i tańczy. Moje główne zmartwienie, co zrobić, żeby to wszystko, co sobie wymyślamy, pomieścić na tej małej scenie.

Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/ materiały prasowe Próba 'Once' w Teatrze Muzycznym Roma / KAROL MAŃK/ materiały prasowe

Ale przecież to spektakl o marzeniach, o tym, że nie można się poddawać. Niech cię nie zniechęcają problemy. Taki amerykański sposób patrzenia na świat, ale nam w Polsce obecnie bardzo potrzebny. Marzę o tym, żeby widzowie w finale tańczyli z nami do irlandzkich rytmów.

Próba spektaklu 'Once' / KAROL MAŃK Próba spektaklu 'Once' / KAROL MAŃK

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc