Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 25 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ

"Globalna wojna domowa". Jan Sobolewski: Mówić ze sceny to, co się myśli [ROZMOWA]

IZABELA SZYMAŃSKA| 13-04-2018

Kto raz go widział - na pewno nie zapomni. Jan Sobolewski, do niedawna związany z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, coraz częściej gra w Warszawie. Jednego z najciekawszych młodych aktorów oglądaliśmy m.in. w przedstawieniach Anny Smolar "Henrietta Lacks" i "Dybuk", a teraz zobaczymy w Muzeum na Pańskiej w spektaklu przygotowanym pod szyldem Biennale Warszawa - "Globalna wojna domowa" w reżyserii Pawła Wodzińskiego.

Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ

ROZMOWA  Z JANEM SOBOLEWSKIM,aktorem

Izabela Szymańska: Jak patrzyłeś na teatr, kiedy decydowałeś się na studia aktorskie. Co cię w nim interesowało?

Jan Sobolewski: Wychowałem się na spektaklach Lupy, Warlikowskiego, Jarzyny, byłem tym młodym chłopakiem, który czekał cztery godziny po wejściówki na „Bachantki” Krzysztofa Warlikowskiego. Idąc do szkoły teatralnej, miałem wyobrażenie teatru, jaki mi się podoba i jaki chcę uprawiać. Dlatego wybrałem PWST w Krakowie – byłem przekonany, że na pierwszym roku będę robił współczesne teksty, np. Sarah Kane. Jednak rzeczywistość szybko zweryfikowała moje marzenia: okazało się, że pedagodzy uczą rytmiki, tańca i siadania na krześle jak w XVI wieku. Byłem tym sfrustrowany, ale to też dało mi bodziec do poszukiwań, zacząłem jeździć na zagraniczne festiwale, oglądać spektakle spoza polskiego obiegu. I to tchnęło we mnie performerskiego ducha.

Często określa się ciebie właśnie słowem performer, a nie aktor. Na czym polega różnica?

– Mówiąc z przymrużeniem oka, performer to cwany aktor, który załatwia swoje sprawy na scenie. Zachwyciło mnie, że można mówić głośno swoje myśli przed widownią, że można być aktorem podmiotowym, który współtworzy spektakl, jego treść i wymowę. Po szkole trafiłem do Teatru Polskiego w Bydgoszczy, gdzie podmiotowość aktora była bardzo ważna. Śmieję się, że dyrektorzy Paweł Wodziński i Bartosz Frąckowiak stworzyli aktorskie potwory, które nie dadzą sobie w kaszę dmuchać, zawsze walczą, żeby dołożyć coś od siebie do przedstawienia, bo wyłącznie odtwórcza praca się dla nas nie liczy.

Z Bydgoszczy do Warszawy. Wodziński i Frąckowiak szefami Sceny Prezentacje

Bydgoszcz to ważny etap twojej drogi zawodowej. Po zmianie dyrekcji, jak część zespołu aktorskiego, odszedłeś, wyjechałeś i współtworzysz nową instytucję w stolicy – Biennale Warszawa.

– Jestem w pewnym sensie aktorem osieroconym, bez instytucji, w kontynuacji naszego zespołu, czyli Biennale Warszawa. Natomiast praca w instytucji nie zawsze jest kolorowa – masz etat, więc niby stabilizację, ubezpieczenia, ale teatry poza Warszawą są niedofinansowane; nawet grając wiele, musisz przeżyć za 1600 zł na rękę. Pamiętam, że kilka lat temu grałem spektakl w swoje urodziny tak głodny, że myślałem, że zemdleję, a było to na głośnym festiwalu Prapremier. Bycie w stałym zespole daje wiele i jest bardzo rozwijające, ale patrząc od praktycznej strony, dopiero jako freelancer jestem doceniany za swoją pracę.

Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ

Jakie miałeś najważniejsze spotkania artystyczne do tej pory?

– Z Weroniką Szczawińską pracowałem przy przedstawieniu „Wojny, których nie przeżyłam” z tekstem Agnieszki Jakimiak i przy „Komunie Paryskiej”. „Komuna…” była jednym z najciekawszych i szalonych pomysłów, w jakich brałem udział – przez trzy miesiące pracowaliśmy z postulatami Komuny; a proces twórczy opierał się na zasadach demokracji, wszyscy tworzący spektakl byli równi. Może efekt końcowy nie był zadowalający, ale stoję za tym przedstawieniem murem. A największym atutem tego projektu było to, że cały bydgoski zespół przeobraził się na chwilę w prawdziwy rockowy band.

Ania Smolar, której bardzo wiele zawdzięczam, pokazała mi, że moje prywatne doświadczenie może być świetnym materiałem na scenę – wykorzystaliśmy to w performansie w „Dybuku”, gdzie odgrywam wszystkie piosenki żydowskie, które śpiewałem w szkole teatralnej.

Anna Smolar o Marcu'68 i spektaklu "Kilka obcych słów po polsku" [ROZMOWA]

To prawdziwa historia?

– Tak, profesor uważał, że jeżeli opanujemy żydowską skalę, wtedy będziemy mogli zaśpiewać wszystko. I przez całe studia śpiewałem i tańczyłem do szmoncesów, co w „Dybuku” odtwarzam 1:1. Gram potrójną rolę: gimnazjalistę, który gra rolę w przedstawieniu szkolnym, i oprócz tego wychodzę z tych dwóch ról, żeby na chwilę być Jankiem Sobolewskim, który na scenie rozprawia się z ciężkim, trochę wstydliwym wspomnieniem ze szkoły teatralnej. A na koniec wymieniłbym „Oratorium”, spektakl przygotowany z grupą She She Pop w Hebbel Am Uffer w Berlinie. Chór ze sceny rozmawia z publicznością, co jest grą ze stylem Brechta; publiczność też jest chórem, który odpowiada – widzi wyświetlane napisy i może czytać te kwestie, z którymi się identyfikuje. Publiczność berlińska jest odważna, wchodziła w to bez wahania. To było ogromne przeżycie. Po raz pierwszy zagrałem po niemiecku – w nowym dla mnie języku scenicznym – dwugodzinny spektakl, przed ministrem kultury Niemiec, aktorami Volksbuhne.

Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ Jan Sobolewski / ADAM STĘPIEŃ

Co teraz przygotowujesz w Biennale Warszawa?

– W przedstawieniu „Globalna wojna domowa” w reżyserii Pawła Wodzińskiego pracujemy nad manifestami populistycznymi od najbardziej znanych, jak Donalda Trumpa, Margaret Thatcher, do mniej znanych, np. mordercy ze szkoły Columbine – Erica Harrisa. Pokazujemy, jak rozwija się populistyczna mowa, jak jest powtarzalna i jak może być niebezpieczna. Spróbujemy znaleźć klucz do populistycznej mowy idealnej. Jednocześnie mam próby w Teatrze Studio do „Żab” w reżyserii Michała Borczucha. Gram Charona. To nietypowe wyzwanie, jedna z prób zmierzenia się z rolą, ale performance pewnie też przemycimy, nie da się tego uniknąć w spektaklu eksplorującym seks i seksualność.

8 premier teatralnych kwietnia, na które czekamy

A jak teraz, po kilku latach intensywnych i różnorodnych doświadczeń zawodowych, patrzysz na teatr?

– Zmieniła mi się perspektywa. Gdybym kiedyś wiedział, że będę grał w spektaklach pokazywanych w Nowym Teatrze Krzysztofa Warlikowskiego, to pewnie oszalałbym ze szczęścia, ale teraz pociągają mnie różne rzeczy, niekoniecznie mieszczące się w teatrze repertuarowym. Odnajduję się w nim, ale z tymi „innymi” projektami, wyłamującymi się z reguł teatralnej gry. Pojawiły się też całkiem nowe zjawiska, o których, idąc na studia, nikt nie śnił, jak seriale w internecie, właśnie zagrałem epizod w serialu Agnieszki Holland – mam nadzieję, że będę mógł łączyć teatr z małymi doświadczeniami filmowymi.

„GLOBALNA WOJNA DOMOWA”

Biennale Warszawa, „Globalna wojna domowa”, koncept, reżyseria i scenografia: Paweł Wodziński, opracowanie dramaturgiczne: Piotr Grzymisławski, muzyka: Karol Nepelski, wideo: Magda Mosiewicz. Występują: Beata Bandurska, Magdalena Celmer, Maciej Pesta, Martyna Peszko, Jan Sobolewski, Konrad Wosik.

Spektakl można zobaczyć 13-15 kwietnia, godz. 19, Muzeum Sztuki Nowoczesnej na Pańskiej. Wstęp wolny, obowiązują darmowe bilety, które można dostać m.in. na stronie www.biennalewarszawa.pl

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc