Od "Uczty" do "Króla". Premiery teatralne, na które czekamy
Nowy spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, Brecht według Brzyka, "Król" Twardocha w interpretacji duetu Strzępka - Demirski i kilka ważnych przedstawień o Marcu '68. Co nas czeka do końca sezonu w teatrach w Polsce? Oto wybrane premiery.
NOWE TEKSTY NA SCENIE
„ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW”
TEATR POLONIA, WARSZAWA
Piotr Rowicki (adaptacja) i Piotr Ratajczak (reżyseria) pracują nad spektaklem według nagrodzonej Nike książki Cezarego Łazarewicza o Grzegorzu Przemyku.

Barbarę Sadowską, matkę Grzegorza Przemyka, poetkę, zagra Agnieszka Przepiórska. Premiera 25 stycznia.
6 premier teatralnych stycznia, na które czekamy
„SIENKIEWICZ SUPERSTAR”
TEATR DRAMATYCZNY IM. SZANIAWSKIEGO, WAŁBRZYCH
Reżyserka Aneta Groszyńska, która zachwyciła widzów spektaklem „Zapolska Superstar” o autorce „Moralności pani Dulskiej”, tym razem zajmie się Sienkiewiczem, jego mitologią i „fatalnym wpływem na XXI-wieczne umysły”.

Spektakl ma być – jak zapowiada teatr – „wycieczką w Polskę AD 2018, świętującą stulecie niepodległości. W jakiej formie będziemy obchodzić to święto? W jakim rytmie machać flagą? Jakie historie opowiemy sobie przy tej okazji? I czy Sienkiewicz ma z tym ciągle coś wspólnego?”. Premiera 23 lutego.
„CASA VALENTINA”
OCH-TEATR, WARSZAWA
Polska prapremiera sztuki Harveya Fiersteina o pensjonacie, w którym heteroseksualni mężczyźni ubierają się jak kobiety. „To tekst o potrzebie bycia sobą, o sztucznych społecznych normach, tolerancji i szacunku do drugiego człowieka” – zapowiada reżyser Maciej Kowalewski. W obsadzie m.in. Maria Seweryn , Piotr Machalica i Rafał Mohr. Premiera 16 lutego.
Krystyna Janda o planach Teatru Polonia i Och-Teatr
„WSZECHOGARNIAJĄCO”
TEATR MIEJSKI, GLIWICE/TEATR IMKA, WARSZAWA
Polska prapremiera sztuki Nikołaja Kolady w przekładzie Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej i w reżyserii Tomasza Mana. Spotkanie dwóch dojrzałych kobiet, które przez lata rywalizowały ze sobą na scenie i w życiu. Teraz jedna z nich ma szansę, być może ostatnią, na główną rolę. Występują: Maria Pakulnis i Ewa Dałkowska. Przedstawienie powstaje w koprodukcji Teatru Miejskiego w Gliwicach i Imki. Premiera 16 lutego w Gliwicach, w Warszawie – 9 marca.
„ODYS ’89”
TEATR POLSKI, POZNAŃ

O czasach transformacji z perspektywy dzisiejszych 30-latków opowie Ewelina Marciniak, reżyserka głośnej wrocławskiej „Śmierci i dziewczyny”, laureatka Paszportu „Polityki” z 2015 r. Premiera 10 marca.
Reżyserka Ewelina Marciniak: co czyta, co ogląda, co poleca .
„NERON”
TEATR POWSZECHNY, WARSZAWA
Jolanta Janiczak i Wiktor Rubin zapraszają na ucztę Nerona, podczas której cesarz rzymski będzie wciągał swoich gości w coraz bardziej bezwzględne gry i testował ich lojalność. Premiera 23 marca.
„TEATR 2118”
NOWY TEATR, WARSZAWA
Jak wyobrażamy sobie teatr za 100 lat? W spektaklu „Teatr 2118” (tytuł roboczy) na to pytanie odpowiedzą Anna Karasińska, Ania Nowak i Wojtek Ziemilski. Premiera 27 marca.
„BELLA FIGURA”
TEATR WYBRZEŻE, GDAŃSK
Polska prapremiera sztuki uznanej francuskiej dramatopisarki Yasminy Rezy w inscenizacji Grzegorza Wiśniewskiego. Premiera w marcu.
„STRACH”
TR WARSZAWA

Małgorzata Wdowik, reżyserka „Piłkarzy”, powraca do TR Warszawa z nowym projektem. Tym razem zajmie się tematem strachu, a inspiracją będzie m.in. język filmów klasy B i horrorów. Premiera w kwietniu.
„MAUZ”
TEATR DRAMATYCZNY IM. SZANIAWSKIEGO, WAŁBRZYCH
Po komiks „Maus” Arta Spiegelmana sięga znany scenograf Mirek Kaczmarek, który debiutuje jako reżyser. „To będzie spektakl o pamiętaniu, przestroga przed milczeniem wobec niegodziwości i wezwanie do odpowiedzialności za świat, który tworzymy”. Premiera 27 kwietnia.
„HIMALAIŚCI”
TEATR ŚLĄSKI, KATOWICE
Tekst m.in. o Wandzie Rutkiewicz, Arturze Hajzerze i Jerzym Kukuczce na zamówienie Teatru Śląskiego piszą Dariusz Kortko i Marcin Pietraszewski, autorzy bestsellerowej książki „Kukuczka. Opowieść o najsłynniejszym polskim himalaiście”. Reżyseruje Robert Talarczyk. Premiera 11 maja.
„KRÓL”
TEATR POLSKI, WARSZAWA

Monika Strzępka i Paweł Demirski zajęli się głośną powieścią Szczepana Twardocha rozgrywającą się w przedwojennej Warszawie. W obsadzie m.in.: Grażyna Barszczewska, Eliza Borowska, Maria Dębska i Andrzej Seweryn. Premiera 18 maja.
„BEM”
TEATR SYRENA, WARSZAWA /TEATR IM. ŻEROMSKIEGO W KIELCACH
Michał Walczak i Maciej Łubieński – twórcy Pożaru w Burdelu – przygotowują muzyczne przedstawienie o generale Józefie Bemie. Spektakl powstaje w koprodukcji warszawskiej Syreny i Teatru w Kielcach. Premiera 18 maja.
„CZARNE PAPUGI”
TEATR IM. J. SŁOWACKIEGO, KRAKÓW

Michał Borczuch – laureat tegorocznego Paszportu „Polityki” w kategorii „teatr” – sięga po sztukę Chilijczyka Alejandro Moreno Jashésa. Premiera 16 czerwca.
ZNANE TEKSTY W NOWYCH INTERPRETACJACH
„ROMEO I JULIA”
TEATR MIEJSKI, GDYNIA
Krzysztof Babicki szekspirowski konflikt między rodami Capuletich i Montekich przenosi do naszych czasów.

Romeo i Julia padają ofiarą kibolskiej nienawiści. Antagonizmy między kibicami dwóch klubów piłkarskich nie pozwolą na spełnienie miłości. Premiera 20 stycznia.
„BIESY”
TEATR STUDIO, WARSZAWA
Natalia Korczakowska sięga po „Biesy” Fiodora Dostojewskiego. Adaptację przygotowała wspólnie z Adamem Radeckim, scenografią zajmą się: Nicolas Grospierre i Olga Mokrzycka-Grospierre. W obsadzie m.in.: Tomasz Nosiński, Marcin Pempuś, Bartosz Porczyk, Halina Rasiakówna i Krzysztof Zarzecki. Premiera 26 stycznia.
„CIEMNOŚCI”
TEATR IMKA, WARSZAWA/TEATR IM. ŻEROMSKIEGO, KIELCE
Monika Strzępka i Paweł Demirski inspirują się „Jądrem ciemności” Josepha Conrada oraz opartym na tym opowiadaniu filmem Francisa Forda Coppoli „Czas Apokalipsy”.

Spektakl był już pokazywany w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach, warszawska premiera 3 lutego.
"Ciemności", czyli Conrad w wersji Strzępki i Demirskiego. Nie bójcie się bać uchodźców
„ŚMIERĆ DANTONA”
TEATR NARODOWY, WARSZAWA
Dramat Georga Büchnera w przekładzie Wilama Horzycy, w interpretacji Barbary Wysockiej i ze scenografią Barbary Hanickiej.

„Szukamy nowych wrogów i ustanawiamy prawa dozwalające mord. Gilotyna nie może rdzewieć” – zapowiadają twórcy. Premiera 3 lutego.
„UCZTA”
NOWY TEATR, WARSZAWA
Krzysztof Garbaczewski mierzy się z „Ucztą” Platona. W obsadzie m.in.: Bartosz Bielenia, Magdalena Cielecka, Wojciech Kalarus, Jaśmina Polak, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek i Magdalena Popławska. Premiera 8 lutego.
„TRZY SIOSTRY”
TEATR IM. OSTERWY, LUBLIN
Młody reżyser Jędrzej Piaskowski czyta Czechowa w nowym tłumaczeniu Agnieszki Lubomiry Piotrowskiej. Zależy mu „na powrocie do pierwotnych założeń autora: krytycznym spojrzeniu na ówczesną sytuację społeczno-polityczną i radykalnym sprzeciwie wobec hipokryzji elit”. Kostiumy przygotowuje znana ze swoich wyrafinowanych prac Hanna Podraza. Premiera 9 marca.
„KARTOTEKA ROZRZUCONA”
TEATR STUDIO, WARSZAWA

Radosław Rychcik mierzy się z Różewiczem. Pracując nad jego debiutanckim dramatem (prapremiera „Kartoteki” odbyła się w 1960 r.), zdecydował się na „Kartotekę Rozrzuconą”, czyli wersję przygotowaną przez poetę na początku lat 90. podczas prób z aktorami Teatru Polskiego we Wrocławiu. W obsadzie m.in.: Marcin Bosak, Tomasz Nosinski, Dominika Ostałowska i Bartosz Porczyk. Premiera 16 marca.
„KARIERA ARTURO UI”
TEATR IM. J. SŁOWACKIEGO, KRAKÓW

Dramatem Bertolta Brechta, w którym autor „Opery za trzy grosze” w groteskowy, rewiowy sposób przedstawia drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera i przygląda się narodzinom faszyzmu, zajmie się Remigiusz Brzyk, jeden z najciekawszych reżyserów swojego pokolenia, co udowodnił ostatnio m.in. przejmującym spektaklem „1946” o pogromie kieleckim. Premiera 10 marca.
„KONFORMISTA”
ŁAŹNIA NOWA, KRAKÓW
Spektakl inspirowany powieścią Alberto Moravii i filmem Bernardo Bertolucciego, którego akcja ma rozgrywać się w Polsce w 2030 r. „Wyruszamy w poszukiwaniu źródeł pogardy, obojętności i anihilacji humanizmu” – zapowiada reżyser Bartosz Szydłowski. Premiera w kwietniu.
„WIELKI FRYDERYK”
TEATR POLSKI, POZNAŃ
„Wielki Fryderyk” według Adolfa Nowaczyńskiego ma być „gorzkim testem pokazującym polskie kompleksy”. Przedstawienie reżyseruje Jan Klata.

Będzie to jego pierwsza premiera w Polsce, odkąd przestał kierować krakowskim Starym Teatrem. Główną rolę zagra Jan Peszek. Premiera 4 maja.
Stypa przed "Weselem". Ostatni spektakl Jana Klaty w Starym Teatrze w Krakowie
„WYJEŻDŻAMY”
NOWY TEATR, WARSZAWA
Sztuka „Pakujemy manatki” Hanocha Levina w tłumaczeniu Jacka Poniedziałka miała już kilka inscenizacji w Polsce. Ale ta ma szansę być szczególna.

Przygotowuje ją Krzysztof Warlikowski, który 12 lat po premierze „Kruma” wraca do twórczości izraelskiego pisarza. Premiera 14 czerwca.
„JAK WAM SIĘ PODOBA”
TEATR IM. ŻEROMSKIEGO, KIELCE
Szekspir w interpretacji Mai Kleczewskiej.

Co wam się dziś podoba? Przed czym uciekacie do Lasu Ardeńskiego? Za kogo się przebieracie? Jakie zakładacie maski? W co gracie? Jak chcecie być uwodzeni? Czym się zachwycacie? – ma zapytać widzów reżyserka. Premiera 23 czerwca.
WOKÓŁ MARCA ’68
„OBCY W DOMU. WOKÓŁ MARCA ‘68”
MUZEUM POLIN/TR WARSZAWA
Projekt przygotowany przez TR Warszawa i Muzeum Polin z okazji 50. rocznicy Marca’ 68. Zobaczymy trzy spektakle, instalacje teatralne młodych twórców: „Second-hand’ 68” Patrycji Kowańskiej, „4 tygodnie” Aleksandry Jakubczak i Krzysztofa Szekalskiego oraz „Juden (R) aus Arras” Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w marcu.
„SPRAWIEDLIWOŚĆ”
TEATR POWSZECHNY, WARSZAWA

„Wypędzenie Żydów z Polski w roku 1968” – taki był pierwszy tytuł spektaklu Michała Zadary. Reżyser pod okiem prawników i historyków bada możliwość przypisania odpowiedzialności karnej lub cywilnej osobom odpowiedzialnym za doprowadzenie do tego wydarzenia. Premiera 7 marca.
Alfabet teatru. Od antraktu do Zadary
„ZAPISKI Z WYGNANIA”
TEATR POLONIA, WARSZAWA

Przymusowa emigracja marcowa widziana oczami siedemnastolatki. Wstrząsające wspomnienia Sabiny Baral w adaptacji i reżyserii Magdy Umer oraz w wykonaniu Krystyny Jandy, której na scenie towarzyszyć będzie zespół muzyczny pod kierownictwem Janusza Bogackiego. Premiera 9 marca.
„KILKA OBCYCH SŁÓW PO POLSKU”
TEATR POLSKI, WARSZAWA /TEATR ŻYDOWSKI, WARSZAWA

O Marcu ’68 opowiedzą też reżyserka Anna Smolar i dramaturg Michał Buszewicz. Spektakl, który powstaje we współpracy scen Polskiego i Żydowskiego, inspirowany jest wywiadami przeprowadzonymi z dziećmi marcowych emigrantów. Premiera 10 marca.
Anna Smolar: co historia Henrietty Lacks może opowiedzieć o nas dziś w Polsce
MUSICALE
„FRANKENSTEIN”
TEATR CAPITOL, WROCŁAW

Na afisz Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu wraca po pięciu latach w nowej wersji ” Frankenstein” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka z muzyką Piotra Dziubka. Premiera 15 lutego.
„CZAROWNICE Z EASTWICK”
TEATR SYRENA, WARSZAWA
Teatr Syrena inauguruje nową dyrekcję Jacka Mikołajczyka premierą musicalu „Czarownice z Eastwick” w jego reżyserii i z jego przekładem. Przebój West Endu, muzyczna komedia oparta na filmie z Jackiem Nicholsonem oraz powieści Johna Updike’a, ma opowiadać o „tryumfującej kobiecości i diable, który nie ma zamiaru powiedzieć dobranoc”. W rolach głównych m.in. Olga Szomańska, Barbara Melzer, Beata Olga Kowalska i Tomasz Steciuk. Premiera 3 marca.
„GORĄCZKA SOBOTNIEJ NOCY”
TEATR MUZYCZNY, GDYNIA
Sprzedawca w sklepie na Brooklynie nocą zmienia się w króla tanecznego parkietu. Polska prapremiera musicalu, który rozsławił film z przebojami Bee Gees i z Johnem Travoltą. Reżyseria: Tomasz Dutkiewicz. Przekład: Daniel Wyszogrodzki. Premiera 21 kwietnia.