Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
'Tożsamość Wila' / M. Lasyk

Ikony Nowej Huty po teatralnym liftingu. Premiera w Teatrze Ludowym

MARTA GRUSZECKA| 01-12-2017

Pomnik Lenina, który stracił pamięć? Ronald Reagan na placu Centralnym? Siostry Muskały zapraszają na tragikomedię o Nowej Hucie niegdyś i dziś. Premiera "Tożsamości Wila" na Scenie Stolarnia w Teatrze Ludowym.

„Na placu Centralnym spotykamy dawnego prezydenta Stanów Zjednoczonych, w Emausie Agnieszkę z „Człowieka z marmuru”, a u psychologa – pomnik Lenina, który stracił pamięć. Jeśli jesteście głodni humoru, chodźcie z nami na pierogi do Stylowej, na ryby nad Zalew Nowohucki lub weźcie udział w sentymentalnym spotkaniu po latach, na którym ludzką formę przybiorą ikony Nowej Huty, takie jak Bar Centralny, Meksyk czy zliftingowany Dom Młodego Robotnika” – czytamy w zapowiedzi „Tożsamości Wila”, ostatniej tegorocznej premiery Teatru Ludowego.

LENIN WRACA

Autorkami tekstu są dwie znane z absurdalnego poczucia humoru siostry – Gabriela i Monika Muskała, aktorka oraz dramatopisarka. Jeszcze niedawno panie z Nową Hutą miały niewiele wspólnego.

– Przybyłyśmy do Nowej Huty przed rokiem, prawie niczego o niej nie wiedząc. Miałam duże obawy: czy mogę robić spektakl o miejscu, którego nie znam? Z niewiedzy zrobiłyśmy jednak walor. Przez ostatnie dwanaście miesięcy przyjeżdżałyśmy tutaj, spotykałyśmy się z mieszkańcami, poznawałyśmy różne obiekty, chodziłyśmy po zakamarkach Nowej Huty. Myślę, że dziś udałoby mi się zagiąć nowohucianina – mówi Gabriela Muskała, reżyserka. I dodaje: – Nowa Huta jest tak ciekawa, wielowymiarowa i oryginalna, że gdybyśmy chciały opowiedzieć wszystko, czego doświadczyłyśmy, spektakl musiałby trwać co najmniej 8 godzin. Dlatego trzeba było wybrać najciekawsze fragmenty i stworzyć postać, który mogłaby łączyć watki z różnych czasów.

Głównym bohaterem spektaklu staje się zatem Wil. Jego imię pochodzi od skrótu „WIL”, czyli pomnika Włodzimierza Iljicza Lenina. – Pomnik Wil wraca do Nowej Huty, nie wiedząc, kim jest ani skąd się tutaj wziął. Ma ogromną potrzebę poznania tego miejsca, bo czuje, że w jakiś sposób był z nim związany. Równocześnie boi się, bo ma świadomość, że gdyby nagle przypomniał sobie swoją przeszłość, mogłoby to być dla niego bolesne – wyjaśnia Muskała.

NH TRAGIKOMICZNIE

Postać Wila staje się łącznikiem między przeszłością a teraźniejszością. – Jako główny bohater daje nam możliwość opowiadania o historii Nowej Huty. Pozwala na spotkanie na jednej scenie na przykład gospodarza, który pracował na wsi, zanim zbudowano tutaj miasto z dziewczynką mieszkającą od urodzenia w blokowisku. Przez to, że Wil poszukuje swojej tożsamości, my mamy możliwość pokazania Nowej Huty i tego, jak ta dzielnica poszukuje siebie. Nowa Huta jest w miejscu, w którym trudno określić jej tożsamość. Była zbudowana w bardzo konkretnym celu, ale jak jest dziś? – zastanawia się reżyserka.

Spokojnie, „Tożsamość Wila” nie będzie smutnym spektaklem o historii. Poszczególne wydarzenia zostaną pokazane w absurdalnym, tragikomicznym sosie. – Zależało nam, by pokazać kamienie milowe w dziejach Nowej Huty, również te bardzo dramatyczne, tj. obrona krzyża, zrywy solidarnościowe czy walki uliczne. Ale nie lubimy dramatu opowiadać dramatem, to byłoby za ciężkie. Cieszą nas humor i ironia, dlatego zawsze piszemy z siostrą sztuki tragikomiczne. Człowiek jest przecież istotą tragikomiczną, opowiadanie o nim wyłącznie w dramatyczny sposób byłoby nie do wytrzymania. Wybrałyśmy formę, która jest mieszaniną różnych gatunków. „Tożsamość Wila” to zatem sceny mocno dramatyczne, absurdalne i śmieszne. Mam nadzieję, że dzięki temu uda nam się pokazać wielowymiarowość Nowej Huty – mówi Muskała.

PREMIERA

W rolach głównych: Małgorzata Kochan, Beata Schimscheiner, Iwona Sitkowska, Katarzyna Tlałka, Piotr Franasowicz, Andrzej Franczyk, Tadeusz Łomnicki oraz Krystian Pesta.

Premiera „Tożsamości Willa” 2 grudnia (sobota) o godz. 19 na Scenie Stolarnia (Kolejne spektakle 3 oraz 13-14 grudnia. Bilety w cenie 35 zł (ulgowy) oraz 45 zł (normalny) do nabycia na stronie bilety.ludowy.pl

powiązane wydarzenia

'Tożsamość Wila'
  • dramat

Tożsamość Wila

Teatr Ludowy w Krakowie

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc