Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Próba. Na pierwszym planie Justyna Wasilewska / JACEK MARCZEWSKI

Borczuch wystawia Knausgarda. Premiera "Mojej walki" w TR Warszawa

IZABELA SZYMAŃSKA| 06-10-2017

O tej powieści Zadie Smith pisała, że uzależnia jak crack. Bestseller Karla Ove Knausg?rda "Moja walka" wystawia Michał Borczuch. Premiera w piątek 6 października w TR Warszawa na scenie ATM Studio.

Karl Ove Knausgard zaczął pisać cykl autobiograficznych powieści w wieku 39 lat. To karkołomne zadanie sportretowania walki o życie, pisanie, miłość przysporzyło mu wielu czytelników i wiele świetnych recenzji; jedni, z powodu rozpiętości powieści na sześć tomów, porównywali jego pracę do Prousta, inni, ze względu na chłodny styl, do… mebli z Ikei.

W TR Warszawa spektakl na podstawie wszystkich tomów wyreżyseruje Michał Borczuch, którego widzowie mogą znać z takich przedstawień jak „Apokalipsa” czy „Zew Cthulhu” w Nowym Teatrze.

ROZMOWA Z MICHAŁEM BORCZUCHEM, reżyserem

Izabela Szymańska: Świetne recenzje, miliony czytelników na całym świecie. Na czym twoim zdaniem polega siła powieści Knausgarda?

Michał Borczuch: W styczniu zrobiliśmy warsztaty dla fanów Knausgarda i próbowaliśmy dowiedzieć się, na czym polega jego fenomen. To, co się powtarzało w opowieściach czytelników, osób z różnych środowisk, to to że w końcu dostają powieść, która jest na tyle pojemna objętościowo, że czyta się i czeka na następny tom oraz że jest powieścią, na którą można projektować własne życie, sentymentalnie się w nią zagłębiać. „Moja walka” oddziałuje najmocniej na pokolenie 40-latków, którzy identyfikują się z tą historią, bo mieli podobne doświadczenia jak główny bohater, słuchali tej co on muzyki, czytali te same gazety, książki. Ponoć w Szwecji, kiedy ukazywały się kolejne tomy, to na ulicach i w tramwajach ludzie rozmawiali o niej z takimi emocjami, z jakimi omawia się popularny serial. Może było to związane z tym, że Knausgard sportretował Sztokholm i mentalność skandynawską, pokazał życie, które toczy się za rogiem czy w mieszkaniu obok, utożsamienie mogło być bardzo silne.

 Michał Borczuch /  Michał Borczuch Fot.PRZEMEK WIERZCHOWSKI Michał Borczuch / Michał Borczuch Fot.PRZEMEK WIERZCHOWSKI

Jak chcecie wykorzystać w spektaklu wiedzę, wnioski z warsztatów z czytelnikami Knausgarda?

– Warsztaty przeniosły się na myślenie o adaptacji, chcemy, żeby naszym punktem wyjścia było doświadczenie czytelnika, budowanie takich sytuacji na scenie, w których albo może dojść do utożsamienia widza z tym, co ogląda, albo do pokazania, przy całej detaliczności opisów, jakiejś fragmentaryczności życia. Na warsztatach ktoś powiedział, że ta powieść to esej o życiu i to było kluczowe do rozpoczęcia prac nad adaptacją. Można sobie wyobrazić, że pisanie scenariusza z tak wielkiej powieści, z taką liczbą wątków, już na starcie było trudne, ale ważniejsze jest pytanie: po co coś takiego robić, po co coś, co jest dobrą literaturą, a na pewno ma swoich czytelników, przenosić na scenę? Zdecydowaliśmy, że wybierzemy fragmenty z każdego tomu, pokażemy życie rodziny, na scenie pojawi się Karl, jego brat, matka, żona, jej rodzice, jego przyjaciel.

A dlaczego „Moja walka” wciągnęła ciebie?

– Nie miałem aż takiego sentymentalnego podejścia ani takich projekcji, bo w czytaniu interesowała mnie najbardziej jego obsesja, upór w jak najdokładniejszym opisaniu rzeczywistości z przeszłości. To nie jest jednoznacznie biografia, można powiedzieć, że to beletrystyka, a ona rzadko stawia sobie zadanie perfekcyjnego oddania przestrzeni, miejsca, dialogów, sytuacji, czynności. Mnie to fascynowało w czytaniu i oczywiście momentami doprowadzało do granicy wytrzymałości czytelniczej, przynosiło znużenie, ale w sumie przy czytaniu książek znużenie to dobry stan.

Próba 'Mojej walki' / JACEK MARCZEWSKI Próba 'Mojej walki' / JACEK MARCZEWSKI

Czytając, miałam wrażenie, że ten świat jest dla mnie obcy przez to, że to jest bardzo silnie chłopacka opowieść, ale podobnie jak ciebie wciągała mnie literatura, ten gęsty i w emocjach, i w plastyczności opis świata. Jak tę literacką gęstość przełożyć na scenę?

– Chcemy złapać ją przez mnożenie poziomów opowieści, startując od sytuacji psychologicznych, poprzez sytuacje abstrakcyjne, włączając w to materiały dokumentalne, sfabrykowane dokumenty, osobiste perspektywy aktorów, czyli tworząc jakiegoś rodzaju palimpsest. Pracujemy, nadpisując swoją opowieść na tej książce – oczywiście nie robimy tego dosłownie, bo jesteśmy przez agenta Knausgarda zobligowani do tego, że możemy dodać od siebie maksymalnie 7 proc. tekstu, ale teatr jako sztuka daje narzędzia, żeby dołożyć kolejne znaczenia i odskoczyć od literatury.

'Moja walka', TR Warszawa / JACEK MARCZEWSKI 'Moja walka', TR Warszawa / JACEK MARCZEWSKI

Ciekawa jest ta perspektywa chłopięca, o której wspomniałaś. W powieści główny bohater, czyli Karl Ove, nie podlega interpretacji. Ja w pewnym momencie byłem zmęczony nawet nie chłopięcością, tylko taką egzystencjalną perspektywą białego, heteroseksualnego, zamożnego faceta; w spektaklu spróbujemy pokazać krytycznie tę perspektywę opisu świata.

W krakowskiej Łaźni Nowej wyreżyserowałeś wielokrotnie nagradzany spektakl „Wszystko o mojej matce”, powieść Knausgarda rozgrywa się w cieniu śmierci ojca. Jest jakiś łącznik między tymi spektaklami?

– Rozmawiamy w trakcie prób, więc trudno mi na to pytanie odpowiedzieć, ale na pewno nie było to moim świadomym zamierzeniem, żeby po spektaklu o matce opowiadać o ojcu. Tu raczej chcemy zbudować fresk, nie skupiać się na jednej relacji, a uchwycić całe życie. Gdybyśmy rozmawiali o Szekspirze, to określenie „uchwycić życie” byłoby banalne, ale w zderzeniu z tą powieścią jest realnym wyzwaniem.

Szósty tom nie ukazał się w Polsce?

– Jeszcze nie, jego premiera została przesunięta, ale my dostaliśmy powieść w całości, więc na scenie także pokażemy wydarzenia z tego tomu.

Rozmowa z Grzegorzem Jarzyną o planach TR Warszawa

  • „MOJA WALKA”
  • według cyklu powieściowego Karla Ove Knausgarda, reżyseria: Michał Borczuch, adaptacja tekstu, dramaturgia: Tomasz Śpiewak, scenografia, kostiumy: Dorota Nawrot, reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski, muzyka: Bartosz Dziadosz, asystent reżysera, wideo: Wojciech Sobolewski.
  • Występują: Jan Dravnel, Dobromir Dymecki, Magdalena Kuta, Lech Łotocki, Maria Maj, Sebastian Pawlak, Agnieszka Podsiadlik, Halina Rasiakówna, Paweł Smagała, Justyna Wasilewska. Premiera 6 października, godz. 19 w TR Warszawa/ ATM Studio (Wał Miedzeszyński 384). Kolejne spektakle: 7-8, 10-12 października, godz. 19. Bilety: 70 zł (normalne), 30 zł (ulgowe), 20 zł (wejściówka).

powiązane wydarzenia

Próba. Na pierwszym planie Justyna Wasilewska
  • dramat
  • patronat

Moja walka

Teatr TR Warszawa

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc