Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 113 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Andrzej Grabowski / fot. Tomasz Szkodziński

"Spowiedź chuligana" czyli Andrzej Grabowski mierzy się sam z sobą

Marta Gruszecka| 24-03-2017

Ferdek Kiepski idzie do konfesjonału. Trafia tam również aspirant Gebbels z "Pitbulla" i gangster mafii pruszkowskiej. Ich winy na scenie Teatru STU wyzna Andrzej Grabowski, który po 25 latach wraca do monodramu "Spowiedź chuligana". Premiera spektaklu w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego 30 marca.

Andrzeja Grabowskiego kojarzymy przede wszystkim z roli Ferdynanda Kiepskiego z kultowego serialu „Świat według Kiepskich”. Ponadto jego bohaterowie to zazwyczaj zimni, bezwzględni i nieustępliwi mężczyźni. W „Spowiedzi chuligana” oblicze aktora jest nie do poznania.

Andrzej Grabowski / Tomasz Szkodziński Andrzej Grabowski / Tomasz Szkodziński

 Andrzej Grabowski w monodramie pokazuje się jako niezwykle czuły, wrażliwy i mądry człowiek.

- To piękne dopełnienie jego dotychczasowych ról – przyznaje Krzysztof Jasiński, reżyser spektaklu i dyrektor artystyczny Teatru STU. I dodaje: – Z jednej strony mamy do czynienia z kreacją aktorską, ale z drugiej Andrzej Grabowski jest człowiekiem z pierwszych stron gazet: widzowie wiedzą, co robi, jak żyje, dobrze go znają. Dlatego najciekawsza w tym spektaklu jest możliwość konfrontacji dwóch twarzy Grabowskiego – kiedy przychodzi się do teatru, nagle okazuje się, że obraz aktora wygląda zupełnie inaczej.

Powrót po latach

Pomysł powrotu do monodramu sprzed 25 lat narodził się przy kawie. – Jakiś czas temu, podczas jednej z rozmów, zastanawialiśmy się z Andrzejem Grabowskim nad tym, co warto byłoby zaproponować publiczności, by pokazać jego odmienne oblicze. Zawsze namawiałem Andrzeja do zaprezentowania się z innej, niż z tej doskonale znanej widzom strony. Temat odłożyliśmy na później. Pewnego dnia zadzwonił telefon z warszawskiego Teatru Polonia z propozycją powrotu do monodramu „Spowiedź chuligana” z 1992 roku. Andrzej poprosił mnie, bym zajął się tym spektaklem, efektem czego jest koprodukcja Teatru STU i Teatru Polonia z Warszawy, która na stałe zagości w krakowskim repertuarze – opowiada Jasiński.

Fascynacja Jesieninem

Czym „Spowiedź chuligana” będzie różniła się od tej sprzed ćwierci wieku? Przede wszystkim samym Andrzejem Grabowskim. – 25 lat temu spektakl był jego osobistą fascynacją Sergiuszem Jesieninem i utworami rosyjskiego poety. Andrzej był zakręconym na punkcie Jesienina artystą. Ciekawiły go treści i sensy, które zajmowały młodego poetę borykającego się z wiszącym nad nim widmem odejścia – mówi reżyser. I dodaje: – W poezji Jesienina magnetyczne jest to, że ten młody człowiek tak wiele wiedział o życiu i tak wiele przeżył. Jego postać jest idealna do tego, by skonfrontować się z samym sobą (tak jak w poemacie „Czarny człowiek”, gdzie Jesienin mówi sam do siebie). 25 lat temu „Spowiedź chuligana” była figurą artystyczną, dziś jest czystą prawdą. Granica między Jesieninem a Grabowskim zaciera się już po kilku chwilach. Aktor doskonale kontroluje to, co robi – jeśli głos za bardzo przejmuje Grabowski, artysta wycofuje się za Jesienina. I odwrotnie.

Reżyser zaznacza, że „Spowiedź chuligana” to niezwykle bogaty w formę spektakl, w którym aktor krok po kroku kreuje wspaniałe przedstawienie. – Można powiedzieć, że Andrzej Grabowski jako artysta dojrzał do tego, by spojrzeć za siebie, w swoją twórczość, w swoje życie. Dlatego sam tytuł, „Spowiedź chuligana” jest przewrotny i znakomicie oddaje sytuację. Monodram Andrzeja Grabowskiego to konfesjonał z samym sobą.

––––––––––

Krakowska premiera „Spowiedzi chuligana” 30 marca (czwartek) o godz. 21 w Teatrze STU (Krasińskiego 16-18). Bilety w cenie 70 zł oraz informacje o rezerwacjach na stronie scenastu.com.pl.

Kolejne spektakle 31 maja i 26 czerwca.

PREMIERA

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc