Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Paweł Tomaszewski jako Myszkin / Fot. JACEK MARCZEWSKI

Nowy książę Myszkin. Premiera "Idioty" w Teatrze Narodowym

Izabela Szymańska| 10-02-2017

Ma w sobie niewinność, ale też niezgodę na zastane reguły. Pewnie dlatego reżyserzy obsadzają go w roli świętych i buntowników. Paweł Tomaszewski zagra główną rolę w "Idiocie" w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Premiera w sobotę w Teatrze Narodowym.

Z Pawłem Tomaszewskim rozmawiamy w dniu, który jest jednym z najtrudniejszych w czasie prób. Aktorzy pierwszy raz grają w scenografii. Po miesiącach przygotowań wchodzą na kameralną Scenę przy Wierzbowej i muszą zrewidować pomysły na swoją postać, by współgrała ze światem, który na scenie wykreowała Barbara Hanicka. – Nasza opowieść będzie miała dwie części, widzowie poznają ją ze strony obiektywnej, czyli będą patrzeć na bohatera z zewnątrz, oraz subiektywnej – z perspektywy głowy schorowanego Myszkina. Dużą rolę odegra tu przestrzeń; przez wykorzystanie wielu luster staje się inwazyjna, bolą od niej oczy, czuć zmęczenie. To jest rzeczywistość nieprzystosowanego do świata bohatera, męska wersja „Alicji w krainie czarów” – opowiada grający księcia Myszkina Paweł Tomaszewski.

Paweł Tomaszewski jako Myszkin / JACEK MARCZEWSKI Paweł Tomaszewski jako Myszkin / JACEK MARCZEWSKI

Widzowie teatralni mogą znać go z roli Oskara w „Blaszanym bębenku” Adama Nalepy z gdańskiego Teatru Wybrzeże czy ze sceny stołecznego Teatru Dramatycznego, gdzie występował m.in.: w „W imię Jakuba S.” Moniki Strzępki czy „Klubie polskim” Pawła Miśkiewicza. W Teatrze Studio gra w „Jaskini” Arkadiusza Tworusa, a w Krakowie w „Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna” w reżyserii Pawła Miśkiewicza (spektakl ma przyjechać wiosną na Warszawskie Spotkania Teatralne). Możemy go też zobaczyć w kinie, na przykład w małej, ale wdzięcznej roli pacjenta Wisłockiej w „Sztuce kochania” w reżyserii Marii Sadowskiej.

DOBROĆ NIE MUSI OZNACZAĆ SŁABOŚCI

Zagrać Myszkina to wyzwanie – przyznaje Paweł Tomaszewski. W interpretacjach literackich opisywany jest jako nieskazitelnie dobry człowiek, wcielenie Chrystusa. A dobro nie jest atrakcyjne w sztuce. – Zgadzam się z opinią, że „Idiota” to nieudany eksperyment Dostojewskiego. W połowie książki jest rodzaj pęknięcia. Jakby zawiódł koncept stworzenia rewersu postaci Stawrogina z „Biesów”. Źli bohaterowie są nieobliczalni i dlatego ich losy wciągają, a po dobrych wiemy, czego możemy się spodziewać – opowiada aktor.

Próba w Teatrze Narodowym / JACEK MARCZEWSKI Próba w Teatrze Narodowym / JACEK MARCZEWSKI

Dodatkowo Dostojewski zapisał Myszkinowi chorobę – epilepsję. Przez nierozpoznanie jej przyczyny przez wieki była interpretowana jako przypadłość nadwrażliwców czy nawet świętych. Dlatego szukając inspiracji dla postaci Myszkina, twórcy skupiają się na takich jego stronach, które pokażą, że dobroć nie musi oznaczać słabości. – Myśląc, że Myszkin to Chrystus, zapominamy o naszym przyzwyczajeniu, w którym, jakby powiedział Paweł Demirski, Chrystus to „Pan z tęczowymi promieniami, który wybaczy”, czy, jak mówią dziś politycy, żądny zaszczytów władca, który chciałby zasiadać na tronie Polski. Patrzymy na niego jak na silnego, męskiego, krytycznego człowieka, radykalnego gościa, który przebywał z przestępcami, prostytutkami, odważnie nadstawiał drugi policzek – dodaje Tomaszewski.

WSPÓŁCZESNY ŚWIĘTY

Paweł Miśkiewicz, który reżyseruje „Idiotę”, już po raz kolejny widzi w Pawle Tomaszewskim współczesnego świętego – tak obsadził go w „Klubie polskim”, powierzając mu rolę Bogdana Jańskiego, wykształconego uczestnika Wielkiej Emigracji, a jednocześnie, jak mówi Tomaszewski, człowieka o bardzo zaburzonej moralności. Podjął on próbę przemiany, która stała się wieloletnią, ciężką pracą. Co predestynuje go do grania takich postaci?

– Myślę, że Paweł Miśkiewicz wybrał mnie intuicyjnie. Mimo że jestem już starszym chłopakiem, dalej mam delikatną powierzchowność. Jednak nie jestem święty. Moja duchowość jest w procesie. Nawet na jednej próbie powiedziałem, że bliżej mi do Nastazji niż Myszkina. Na pewno ma też znaczenie, że tak jak Myszkin był nowy w Petersburgu, tak ja jestem spoza zespołu Teatru Narodowego i nie zamierzam tego zmieniać, nie aspiruję, by zostać na stałe. Nie dlatego, że mi się nie podoba, są tu wspaniali aktorzy, jest w nich wiele pasji, wielki profesjonalizm. Ja jestem po prostu z innej parafii, mamy różne poglądy na temat aktorstwa – przygotowując spektakle z Moniką Strzępką czy Arkiem Tworusem, na próbach wiele mówi się o sobie, analizuje, jak zmienia się postrzeganie świata – opowiada Paweł Tomaszewski. – Tu jest inne podejście i to jest ciekawe zderzenie.



  • PREMIERA W TEATRZE NARODOWYM


  • „Idiota” Fiodora Dostojewskiego, przekład: Jerzy Jędrzejewicz, adaptacja: Joanna Bednarczyk, Paweł Miśkiewicz, reżyseria: Paweł Miśkiewicz, scenografia: Barbara Hanicka, muzyka: Anna Zaradny,
  • dramaturg: Joanna Bednarczyk, reżyseria światła: Wojciech Puś.
  • Występują: Wiktoria Gorodeckaja, Dominika Kluźniak, Paulina Szostak, Justyna Kowalska, Wiktoria Wolańska, Mariusz Bonaszewski, Jan Frycz, Marcin Przybylski, Mateusz Rusin, Przemysław Stippa, Mariusz Benoit, Włodzimierz Press, Paweł Tomaszewski, Jakub Gawlik, Maciej Hanczewski.
  • Premiera: sobota, godz. 19.30 w Teatrze Narodowym na Scenie przy Wierzbowej. Kolejne spektakle: 12, 14, 15, 16 lutego, godz. 19.30.
  • Bilety: 110 zł, wejściówki: 40 zł.

ONI GRALI MYSZKINA

JERZY RADZIWIŁOWICZ

W 1977 r. Andrzej Wajda wystawił w krakowskim Starym Teatrze spektakl „Nastazja Filipowna”. Przedstawienie powstawało w bardzo nowatorski wówczas sposób – część prób była otwarta dla widzów. Publiczność mogła oglądać zmagania z rolą dwóch bohaterów: Rogożyna (Jan Nowicki) i Myszkina, którzy spotykali się nad ciałem zmarłej ukochanej – Nastazji Filipownej.

CEZARY KOSIŃSKI

„Książę Myszkin” wystawiony w 2000 r. w Teatrze Rozmaitości przez Mikołaja Warianowa – pod tym pseudonimem krył się Grzegorz Jarzyna – miał być historią człowieka poszukującego prostoty i bezinteresowności w pragmatycznym świecie Petersburga. W spektaklu wykorzystano dźwięki ze stepu, muzykę Pawła Mykietyna, animacje Piotra Dumały. Tytułową rolę zagrał Cezary Kosiński.

Cezary Kosiński jako książę Myszkin / JACEK MARCZEWSKI Cezary Kosiński jako książę Myszkin / JACEK MARCZEWSKI

AGATA BUZEK

Akcja spektaklu „Idiota” w reżyserii Igora Gorzkowskiego z 2014 r. z Teatru Soho skupiała się na czterech postaciach z powieści Dostojewskiego: Myszkinie, Rogożynie, Nastazji i Agłai. Myszkina zagrała Agata Buzek. W białym garniturze, bez makijażu, przypominała Tildę Swinton. Stworzyła postać, która jest poza płciami, a całym jej światem jest świat duchowy.

Agata Buzek jako książę Myszkin / FRANCISZEK MAZUR Agata Buzek jako książę Myszkin / FRANCISZEK MAZUR

 

powiązane wydarzenia

Idiota, próba w Teatrze Narodowym
  • dramat

Idiota

Teatr Narodowy

czytaj także

    Co czyta, czego słucha, co poleca Paweł Demirski

    Dramaturg Paweł Demirski w naszym cyklu "Kulturalnie poleca" opowiada o koncercie "Nanook of the North", książce "Republika. Nieustanne tango" i serialu "History Channel Wikingowie".

      Była "Hera, koka" a teraz "Nie mów do mnie mała, precz od mego ciała" [Rozmowa z Karoliną Czarnecką]

      W szkole teatralnej zawsze słyszeliśmy, jak ciężko jest się wybić w naszym zawodzie, więc burza wokół mnie była dla mnie dużym zaskoczeniem - opowiada Karolina Czarnecka, aktorka

        Jan Englert o "Garderobianym", Learze, ministrach kultury i Januszu Gajosie

        - Jako rektor Akademii Teatralnej i dyrektor Teatru Narodowego przeżyłem 11 ministrów kultury. Jeśli wciąż płynę, to dlatego, że robię swoje. Moją religią jest rzemiosło, a deską ratunkową fachowość - mówi Jan Englert.

        'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
        • teatr

        Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

        Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

        Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
        • teatr

        To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

        "Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

        • teatr

        Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

        Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

        REKLAMA
        • Wyborcza.pl
        • Wyborcza.biz
        • Wysokie Obcasy
        • CoJestGrane24
        • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
        wydarzenia
        • Muzea, wystawy i wernisaże
        • Co Jest Grane 24
        • Europejskie Targi Muzyczne 2016
        • Co Jest Grane 24 Festival
        • Premiery teatralne
        • Filmy i premiery filmowe
        • Repertuar kin
        • Repertuar teatrów
        • Koncerty
        • Trasy koncertowe
        • Imprezy w Twoim mieście
        • Orange Warsaw Festival 2017
        • Olsztyn Green Festival 2017
        • Szczecin Jazz Festival 2017
        miejsca
        • Mojo Picon
        • Wi-Taj na placu Konstytucji
        • Najlepsze lody w Warszawie
        • Podkowa Wine Depot
        • 12on14 Jazz Club
        • NOSPR
        osoby
        • Maciej Stuhr
        • Jennifer Lawrence
        • Margot Robbie
        • Przemysław Wojcieszek
        • Andrzej Chyra
        • Madonna
        • Hugh Grant
        • Marta Nieradkiewicz
        • Woody Allen
        • Izabela Trojanowska
        • Olivier Heim
        • Diana Krall
        • Artur Rojek
        • Dave Gahan
        • Kasia Smutniak
        • Wynton Marsalis
        • Deborah Brown
        • Michalina Wisłocka
        recenzje filmów
        • Ojcowie i córki
        • Kobiety bez wstydu
        • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
        • Copyright © Agora SA
        • O nas
        • Reklama w Gazecie Wyborczej
        • Prywatność
        • Nasze tematy
        • Licencje/Kontent
        • Kontakt
        • Pomoc