Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Bartosz Porczyk / JACEK MARCZEWSKI

Bartosz Porczyk o premierze w Studio: "Berlin to stan umysłu"

IZABELA SZYMAŃSKA, szy| 27-01-2017

Do tej pory na spektakle z jego udziałem jeździliśmy do Wrocławia, najgłośniejszą rolą był Gustaw-Konrad w "Dziadach" w reżyserii Michała Zadary. Teraz Bartosz Porczyk występuję na scenie Studio. Gra główną rolę w "Berlin Alexanderplatz" w reżyserii Natalii Korczakowskiej.

ROZMOWA Z BARTOSZEM PORCZYKIEM

Izabela Szymańska: „Niejednemu przyda się ta opowieść. Tym wszystkim mianowicie, którzy tak jak Franciszek Biberkopf oczekują od życia czegoś więcej niż tylko kromki chleba z masłem” – pisze Alfred Döblin na początku powieści. Jakie pragnienie rządzi twoim bohaterem? W jakiej sytuacji go poznajemy?

Sylwester 2018. W Teatrze Studio możemy zobaczyć spektakl 'Berlin Alexsanderplatz'   / JACEK MARCZEWSKI Sylwester 2018. W Teatrze Studio możemy zobaczyć spektakl 'Berlin Alexsanderplatz' / JACEK MARCZEWSKI

Bartosz Porczyk: Wychodzi z więzienia i musi wrócić do życia, mając na karku popełnione zbrodnie. Trudno o nim opowiadać, bo jest postacią niejednoznaczną. Zastanawiałem się, czy dałoby się go opisać w kategoriach dobry – zły. I już tu jest kłopot. Franek jest dziki, zwierzęcy, a zwierzę może być jednocześnie czułe, kochane, miłe, ale też niebezpieczne – może zabić.

Po popełnionej zbrodni – morderstwie swojej poprzedniej dziewczyny – oraz odsiedzeniu wyroku w więzieniu przysięga, że będzie porządnym człowiekiem. I to jest jego podstawowy błąd. Wydaje mu się, że w ten sposób uchroni się przed złem. Okazuje się, że wręcz przeciwnie: wyparcie z siebie wszystkiego, co ciemne i „niemoralne” w pojęciu ogólnym, paradoksalnie sprawia, że drugi raz popełnia tę samą zbrodnię. Wyparte zło wraca do niego jako jungowski Cień. Franek podejmuje z nim walkę, którą musi przegrać, żeby stać się człowiekiem czującym i myślącym. Czy człowiek z natury jest zły, bo to zło nosi w sobie? Czy to, że jest zły, sprawiają okoliczności poddane mu przez świat zewnętrzny? Czy jest to kwestia decyzji, natury, czy sytuacji społecznej? Temu się przyglądamy.

Jak portretujecie Berlin?

– U nas Berlin to stan umysłu. Świat nizin społecznych, nie elit. Berlin to wolność. Ale wejście do tego Berlina dla naszego bohatera nie jest łatwe. Świat się zmienia, pędzi. Ile razy można uderzać głową w mur? Mówiąc o dzikości Franka i typów takich jak on, którzy w masie mogą stać się bardzo niebezpieczni, chcemy rozmawiać o przeczuciu zbliżającej się katastrofy. Döblin pisał o końcu lat 20., nadchodzącej wojnie, śmierci. Dziś także nastały czasy niepokojące nas politycznie, zwłaszcza artystów, bo coraz częściej kładzione są ograniczenia na kulturę, myśl, słowo. Z niepokojem obserwujemy, co dzieje się w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Za chwilę, jeśli coś się nie wydarzy, może to dotyczyć nas wszystkich.

Ty odszedłeś z tej sceny w ramach sprzeciwu?

– Odszedłem z Teatru Polskiego jeszcze za dyrekcji Krzysztofa Mieszkowskiego. Poszukując ciągle nowych inspiracji, spotkań, myślałem o tym, żeby wyjechać z Wrocławia na jakiś czas i potem móc do niego wracać. Ale sytuacja w Teatrze Polskim we Wrocławiu zmienia się diametralnie. Nowy dyrektor i rozpad zespołu sprawił, że wielu kolegów i koleżanek zostanie zwolnionych. 10 lat wspólnego budowania zostało zniszczone w 10 minut przez lekkomyślne decyzje urzędników.

Natalia Korczakowska zaproponowała mi rolę w „Berlin Alexanderplatz” i miejsce w zespole Teatru Studio. Znowu się spotykamy. Zrobiliśmy razem monodram „Smycz”, który do dziś zagrany został prawie 300 razy. Mam nadzieję, że pokażemy go w Warszawie.

I ta wasza dzisiejsza praca to też wspólne otwarcie kolejnego rozdziału. „Smycz” miała premierę, zanim zacząłeś grać w Polskim?

– To była moja pierwsza premiera w Teatrze Polskim. To nie było przypadkowe spotkanie. Dziś nadal świetnie się rozumiemy, chcemy opowiadać o tych samych sprawach, mówimy tym samym językiem.

Próba w Studio / JACEK MARCZEWSKI Próba w Studio / JACEK MARCZEWSKI

Jakie były dla ciebie trzy najważniejsze momenty pracy w Polskim?

– „Smycz”, „Farinelli” i „Dziady”. Ale wszystkie wrocławskie spotkania ukształtowały mnie jako artystę. To skumulowało się w roli Gustawa-Konrada. Wygrana w Przeglądzie Piosenki Aktorskiej otworzyła mnie na słowo śpiewane i muzykę – bardzo mi się to przydało, bo Gustaw okazał się niesłychanie rozśpiewanym bohaterem. Bez „Smyczy” i „Farinellego”, czyli dziesiątek spektakli sam na sam z publicznością, nie zbudowałbym IV części „Dziadów”, która głównie jest monologiem Gustawa. Bycie z publicznością, wyczulenie na nią, ciągłe szukanie nowych bodźców, żeby jej nie usypiać. To praca z Agnieszką Olsten, Łukaszem Twarkowskim, Janem Klatą, Wiktorem Rubinem, Wojtkiem Kościelniakiem i na koniec najważniejsza w tym kontekście, czyli z Michałem Zadarą, stworzyły Gustawa-Konrada. Jestem tym, co wziąłem od ludzi, których spotkałem.

W czym jeszcze zobaczymy cię w Studio?

– Tuż po premierze „Berlin Alexanderplatz” z całym zespołem zaczynamy przygotowania do „Wyzwolenia” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Już na próbach poczułem, że w Studio tworzy się świetnie rozumiejący się i współpracujący zespół kolegów i koleżanek, którzy są tu już od lat, i tych, którzy właśnie do zespołu dołączyli. Zapowiada się bardzo ciekawie.

 

czytaj także

  • teatr

Paweł Łysak o "Kuroniu". Premiera w Teatrze Powszechnym

- W tym trudnym momencie wielkiego podziału w Polsce, okopywania się, budowania murów Kuroń może przypomnieć nam zupełnie inne myślenie - mówi reżyser Paweł Łysak, który przygotowuje spektakl ?Kuroń. Pasja wg św. Jacka?. Premiera 24 stycznia w Teatrze Powszechnym.

  • teatr

Markus Öhrn o "Sonacie widm". Premiera w Nowym Teatrze

Wygląda jak frontmen punkowego zespołu muzycznego, a jest nazywany nową gwiazdą europejskiego teatru. Markus Öhrn przygotowuje spektakl ?Sonata widm? na podstawie sztuki Augusta Strindberga, w którym chce zabrać widzów w oniryczny świat. Premiera w piątek 20 stycznia w Nowym Teatrze.

  • teatr

Tomasz Karolak o Komedzie i Hłasce. Premiera w Teatrze Imka

- Kiedy czytam historię Komedy i Hłaski w Ameryce, mam łzy w oczach. Mogli mieć wszystko. A wszystko im się rozpadło. Ci, którzy pamiętają ich czasy, ciągle nie mogą sobie poradzić z dramatem Komedy i Hłaski. Dla nas to jest przestroga - mówi Tomasz Karolak.

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc