Poznaj stolicę na nowo, czyli piękny album przewodnik o Warszawie
Wielu warszawiaków mówi o swoim mieście, że jest dynamiczne. Agnieszka Kowalska twierdzi, że jest inspirujące. O tym, jak bardzo oba te komplementy są prawdziwe, można się przekonać we właśnie wydanym pięknym albumie ?Warszawa. Warsaw?. Impreza promocyjna w sobotę w Barze Studio.

Agnieszka Kowalska zna współczesną Warszawę jak mało kto. Przez wiele lat była dziennikarką „Gazety Stołecznej” i „Gazety Co Jest Grane”, jest współautorką alternatywnych przewodników „Zrób to w Warszawie!”, współzałożycielką popularnego wakacyjnego targu ZOO Market. Jej najnowsza publikacja „Warszawa. Warsaw” powstała we współpracy z fotografami Agą Bilską i Filipem Markiem Klimaszewskim oraz Autor Rooms, butikowym hotelem otwartym w zeszłym roku na Lwowskiej przez znane warszawskie studio graficzne Mamastudio.
„Warszawa. Warsaw” jest jednocześnie polsko-angielskim przewodnikiem i albumem fotograficznym, w którym przegląda się miasto. To autorski wybór miejsc, od kawiarni i restauracji, przez architektoniczne perły, sklepy z modą, designem, po punkty ostatnio najmodniejsze, m.in. wybrzeże Wisły czy Jazdów.

Książka pięknie, przejrzyście zaprojektowana jest zarówno doskonałym punktem wyjścia do zwiedzania miasta (można sobie z nią zaplanować cały dzień, od pysznego śniadania, przez popołudniową przechadzkę, po wieczorne piwo), jak i pamiątką, dokumentem z miejsca nieustannie, jak w kalejdoskopie się zmieniającego, żywego, szukającego swojej tożsamości i pielęgnującego tradycję. „Warszawa. Warsaw” można czytać od deski do deski, można też wertować – zatrzymując się na zdjęciach (jest ich prawie pół tysiąca!) czy rozmowach z warszawskimi aktywistami, projektantami, specjalistami od jedzenia, architektami.
Każdemu z nich Agnieszka zadała trzy pytania: jaka jest teraz Warszawa, jakie jest ich ulubione miejsce w mieście i dokąd wysłaliby przyjezdnych.

Książka miała swoją premierę w zeszły weekend na Targach Rzeczy Ładnych, a w sobotę w Barze Studio odbędzie się specjalna promocyjna impreza, podczas której będzie można kupić album (120 zł), zdobyć autograf, posłuchać koncertu Warszawskiego Comba Tanecznego, pobawić się przy muzyce didżejów Burna Reynoldsa oraz Blekota. Później „Warszawa. Warsaw” będzie można kupić na stronie Autor Rooms (www.autorrooms.pl/Giftshop) oraz m.in. w Super Salonie na ul. Chmielnej 10, Bęc Zmianie na ul. Mokotowskiej 65, Resecie na ul. Puławskiej 48, Jak Wam Się Podoba na ul. Emilii Plater 4, Bookoffie w MSN na ul. Pańskiej 3 oraz Look Inside na ul. Wileńskiej 21.
Opisywanie Warszawy przez Agnieszkę nie kończy się jednak na samym albumie. Już na początku przyszłego roku na bazie książki powstanie blog.
A my zadajemy Agnieszce te same pytania, które ona zadawała swoim rozmówcom.

Łukasz Kamiński: Warszawa jest teraz...
Agnieszka Kowalska: Na to pytanie większość moich rozmówców odpowiadała, że Warszawa jest dynamiczna. Ja użyłabym określenia „intrygująca”, bo zaciekawia przyjezdnych tą specyficzną mieszanką Wschodu i Zachodu. To jest nasze przekleństwo, ale i atut równocześnie. Turyści uwielbiają socrealistyczną architekturę Warszawy, a jednocześnie doceniają, że jest u nas zielono, bezpiecznie. Ale to miasto intryguje nie tylko przyjezdnych, ale też i mieszkańców, którzy dostrzegają w nim coraz więcej możliwości. Młodzi architekci, dizajnerzy, z którymi rozmawiałam podczas pracy nad albumem, są zachwyceni, że mają tyle pola do popisu, że projektują mieszkania, hotele, knajpy, sklepy, przestrzenie publiczne. Warszawa jest więc wciąż intrygująca i inspirująca.

Twoje ulubione miejsce w Warszawie?
To wielki pas zieleni, nasz „Central Park”, czyli zbitka parku Skaryszewskiego, Kamionkowskich Błoni Elekcyjnych i ogromnego terenu ogródków działkowych przy Kinowej. Można też stamtąd w kilka minut przejść na plaże nad Wisłą. To absolutnie niezwykła część miasta. Mam szczęście, że mieszkam tuż obok.
Gdzie wysłałabyś przyjezdnych?
Pozostanę przy prawej stronie Wisły, traktowanej wciąż nieco po macoszemu. Postanowiłam więc w albumie pokazać nowe oblicze Starej Pragi. Wiem, że o tym, że ta część Warszawy się zmienia, mówi się od wielu lat, ale teraz to się naprawdę dzieje. Prowadząc latem ZOO Market, obserwowałam, że coraz więcej turystów interesuje się Pragą, że odwiedzają Muzeum Neonów, Muzeum Pragi, szukają klimatu przedwojennej Warszawy i nowych sklepów z dizajnem, modą czy płytami. Jest tu już metro, nie ma wymówek.

SOBOTA, 10 grudnia. BarStudio, PKiN, plac Defilad 1. Początek o godz. 21. Wstęp wolny.