Festiwal Soundedit. Bóg, czyli Brian Eno, objawi się w Łodzi
W ostatni weekend października w Łodzi odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych ?Soundedit?. Po ośmiu latach starań organizatorom udało się zaprosić Briana Eno.
Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit” cieszy się coraz większą popularnością w kraju i za granicą. Dość powiedzieć, że odbierający w ubiegłym roku nagrodę „Człowieka ze Złotym Uchem” Roger Glover, basista Deep Purple, na propozycje przybycia do Łodzi odpisał: „Dziękuję za zaproszenie, z przyjemnością się pojawię”, a potem już ze statuetką mówił ze sceny: „To zaszczyt móc spędzić swoje życie, robiąc to, co się kocha. To wyróżnienie jest jak wisienka na torcie”.
BRIAN ENO Z INSTALACJĄ DŹWIĘKÓW
Czy można wymarzyć sobie lepszą rekomendację dla festiwalu? Tak. Po ośmiu latach starań dyrektorowi imprezy Maciejowi Werkowi udało się zaprosić artystę, o którym pisano, że „Jest Bogiem”. Brian Eno to producent, który pracował ze wszystkimi liczącymi się artystami. Wśród nich byli m.in. Dawid Bowie („Low”), U2 („Achtung Baby”), Talking Heads (More Songs About Buildings and Food), czy chociażby Coldplay („Viva la Vida”).
W Łodzi spotka się z fanami (29 października) oraz zaprezentuje instalację artystyczną zbudowaną na dźwiękach jego najnowszego albumu „The Ship” (30 października).
Chociaż tegoroczny program mógłby się skończyć na ogłoszeniu przyjazdu do Łodzi jednego z najwybitniejszy spośród żyjących producentów muzycznych, Werkowi udało się do współpracy zaprosić jeszcze kilka osób, tworząc jedną z najlepszych edycji w historii festiwalu Soundedit.
BRODKA Z ORGANAMI

Podczas imprezy kontynuowany będzie rozpoczęty w ubiegłym roku projekt „Antologii Polskiej Muzyki Elektronicznej” (28 października). W jego trakcie dzisiejsze spojrzenie na historię el-muzyki zaprezentują zespoły Pin Park, A_GIM, Heart & Soul oraz Kamp!. Po nich na scenie pojawi się rewolucyjny berliński zespół Atari Teenage Riot. Zwieńczeniem wieczoru będzie didżejski set, w trakcie którego Alec Empire nie tylko zaprezentuje set składający się z utworów polskich twórców muzyki elektronicznej, ale na nowo zbuduje jeden z największych hitów grupy Kombi.
Muzyczne atrakcje dopełnią spotkania obracające się wokół polskiej el-muzyki. Dzień później (29 października) przewidziano galę wręczenia statuetki „Człowieka ze Złotym Uchem” oraz koncerty. Do repertuaru kultowego zespołu Bauhaus w akustycznym secie wróci Peter Murphy, a specjalny przekrojowy koncert zespół Raz Dwa Trzy zagra z orkiestrą ICON, kwartetem Henryka Miśkiewicza oraz gośćmi Dawidem Podsiadło i Moniką Brodką. Ostatnia z artystek ze swoim solowym repertuarem wystąpi też w Filharmonii Łódzkiej (30 października). W trakcie koncertu wykorzysta znajdujące się w sali organy barokowe i symfoniczne.
Oprócz koncertów i spotkań organizatorzy zadbali jeszcze o specjalistyczne warsztaty na najnowszym systemie nagłośnieniowym firmy JBL (27 października) oraz przegląd filmów muzycznych. Kino Bodo, partner festiwalu wyświetli: „20 000 dni na Ziemi”, „Amy”, „Berlin Calling”, „Control”, „Don’t Look Back”, „Joe Strummer. Niepisana przyszłość”, „Uwaga Ms. Baker” i „Sztuka rapu”. Pierwsze seanse już 20 października.
W tym roku karnety na festiwal Soundedit można kupić za 140 zł. Za pojedyncze bilety trzeba zapłacić 90 zł. Ceny biletów na koncert Moniki Brodki rozpoczynają się od 99 zł. Osoby chcące się wybrać na jedną z projekcji w kinie Bodo po okazaniu biletu będą mogły kupić wejściówkę w promocyjnej cenie 11 zł.
Więcej informacji na stronie: soundedit.pl .
FILM, OPERA, ELEKTRONIKA I ROCK
„Metropolis” – projekt, który miał premierę podczas ubiegłorocznej edycji Festiwalu Soundedit, został zaproszony na występ i rejestrację płyty 10 stycznia 2017 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego w Warszawie.
„Metropolis” to niemiecki niemy film science fiction z 1927 roku w reżyserii Fritza Langa. Monumentalne dzieło prezentuje wizję miasta przyszłości, którego społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: uprzywilejowaną grupę intelektualistów oraz mieszkających w podziemiach robotników utrzymujących miasto przy życiu. Całość tworzy wielowarstwową opowieść o antyutopii, w której ludzkość poddana jest dyktatowi techniki i bezlitosnemu kapitalizmowi.
Projekt przygotowany na potrzeby festiwalu Soundedit łączy dzieło filmowe ze światem opery, elektroniki i rocka. Władysław Komendarek, pionier polskiej muzyki elektronicznej, Igor Gwadera, gitarzysta, współpracownik Marca Mendozy (Thin Lizzy) i Vinny’ego Appice’a (Black Sabbath) oraz Agnieszka Makówka, mezzosopranistka, na żywo skomponują przed publicznością ścieżkę dźwiękową do niemego dzieła.
Dotychczas „Metropolis” w tym wykonaniu można było oglądać tylko trzy razy. Podczas premiery, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz w Filharmonii Lubelskiej. – To dla festiwalu Soundedit ogromna przyjemność i satysfakcja, że Polskie Radio złożyło nam taką propozycję. Nasi artyści czują się wyróżnieni. Wiemy, jak bardzo im zależy, by za każdym razem koncert, czy może raczej taperowanie do obrazu, było inne. Kiedy przygotowywaliśmy premierę, przyznaję, nie spodziewaliśmy się takiego sukcesu – mówi Maciej Werk, dyrektor festiwalu Soundedit.
* „Metropolis”, 10 stycznia 2017. Bilety po 60 zł na stronie: sklep.polskieradio.pl .