Bunkier Sztuki: w świecie znaków
O tym, że w Polsce do łask wraca sztuka użytkowa, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Słowo ?design? odmienia się przez wszystkie przypadki, a 366 Chierowskiego ze starych krzeseł nagle zmieniły się w ikony designu.
Trudno się dziwić, że wobec rosnącego zainteresowania sztuką użytkową wraca się nie tylko do dobrze zaprojektowanych przedmiotów, ale także do pomysłów na identyfikację graficzną – z czasów, kiedy jeszcze nazywała się inaczej. Krakowski Bunkier Sztuki jako kolejna galeria w Polsce pokazuje Drugą Ogólnopolską Wystawę Znaków Graficznych.
NAJLEPSZE Z NAJLEPSZYCH
Od ponad roku wystawa, składająca się z 770 plansz ze znakami graficznymi, odwiedza najważniejsze polskie galerie – nawiązując tym samym do historii i objazdowych ekspozycji pokazywanych po kolei w różnych miastach. Przedsięwzięcie, przygotowane przez Patryka Hardzieja i Rene Wawrzkiewicza (komisarzy, a nie kuratorów wystawy), to przegląd najlepszych powojennych znaków graficznych z dwóch okresów – lat 1945 – 69 i 2000 – 2015.

Pierwsza Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych, która obyła się w maju 1969 roku w siedzibie ZPAP w Warszawie, była dla organizatorów współczesnej wersji nie tylko inspiracją. Stała się także częścią tej drugiej, przygotowanej współcześnie. Projekty (335 sztuk), tak jak wypadku poprzedniej, wyłoniła wspólnie rada projektowa, a zamiast współczesnych kuratorów wystawę przygotowali komisarze. Znak graficzny, zapowiadający wystawę, pozostał ten sam co prawie pół wieku temu, a jego autorem jest Karol Śliwka – jedyny uczestnik obu wystaw.
MOCNE OTWARCIE
Wystawę w Bunkrze Sztuki powinni zobaczyć wszyscy, żeby przekonać się, co to właściwie znaczy dobre logo i jak wiele można osiągnąć prostymi sposobami, często nawet bez użycia koloru. Syntetyczne, czarno-białe projekty powojenne pokazują, jak za pomocą minimalistycznych środków osiągnąć dobre efekty, znaki graficzne, które skutecznie nawiązują do przedsiębiorstw, projektów, pomysłów. Z kolei część współczesna to kolor i większe zróżnicowanie, subtelniejsze formy i metody. Zestawione ze sobą projekty pokazują dwa istotne momenty w historii polskiego projektowania graficznego, przekazują cenną lekcję współczesnym użytkownikom i obserwatorom.

To jednak niejedyna wystawa, która otworzyła się w Bunkrze Sztuki w ciągu ostatnich tygodni. Od 16 września w budynku przy Plantach można oglądać także „Węże, sztylety i płatki róży”, pokaz polskiej ilustracji powojennej, a na piętrze króluje Anna Zaradny ze swoją zmysłową wystawą „Rondo znaczy koło”. Mocne otwarcie kolejnego sezonu!
WYSTAWA W BUNKRZE
Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych, Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a
Wystawa czynna wt.-niedz. w godz. 11-19
Ceny biletów 6-12 zł