Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 5 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Lech Majewski / Lech Majewski/Fot.ŁUKASZ GŁOWALA

Lech Majewski: Europa w najlepsze ucztuje, nie bacząc na dziejącą się tuż obok zbrodnię

AGATA SARACZYŃSKA:| 16-09-2016

- To niesamowity obraz, pełen tajemnic, a jego twórca wart jest poznania - mówi o panoramie Strobla Lech Majewski, reżyser i autor pracy wideo prezentowanej na wystawie "Wrocławska Europa"

Wystawę można oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu od 20 września do 31 grudnia. O zagadkowej postaci Bartholomeusa Strobla przeczytasz tutaj  

'Uczta u Heroda...' Strobla na kadrze z wideo Lecha Majewskiego  / 'Uczta u Heroda...' Strobla na kadrze z wideo Lecha Majewskiego 'Uczta u Heroda...' Strobla na kadrze z wideo Lecha Majewskiego / 'Uczta u Heroda...' Strobla na kadrze z wideo Lecha Majewskiego

Agata Saraczyńska: Najpierw „Młyn i krzyż” według „Drogi krzyżowej” Bruegla z Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, potem „Ogród rozkoszy” Hieronima Boscha z Prado. Teraz stamtąd „Uczta u Heroda i ścięcie Jana Chrzciciela”. Jak pan dotarł do Strobla?

Lech Majewski

Nietrudno go zobaczyć, bo jego płótno jest olbrzymie, choć przyznam, nie kojarzyłem go ze Śląskiem, tak jak zresztą i tysiące innych osób odwiedzających muzeum. Obraz wisi w hallu prowadzącym do galerii, vis-a-vis wyjścia z trzech wind, więc po prostu wchodzi się na niego.

W pewnym sensie jest skazany na bycie dekoracją ściany, choć zasługuje na pełnoprawną ekspozycję. To niesamowity obraz, pełen tajemnic, a jego twórca wart jest poznania.

Strobel zainteresował pana z powodu talentu malarskiego, pełnej erudycji alegoryki czy skomplikowanych dziejów życia?

– Nie była mi znana wcześniej jego postać i biografia. Zostałem zaproszony do udziału w przedsięwzięciu ukazującym jego malarstwo przez Piotra Oszczanowskiego, dyrektora wrocławskiego muzeum, podczas mojego pobytu we Wrocławiu w czasie kręcenia filmu „Dolina bogów”. Estetycznie rzecz biorąc, dzieło Strobla to trochę groch z kapustą – manieryzm, a jednak z cechami ekspresji barokowej. Są tu ewidentnie przedstawienia portretowe, jak i cała masa szczegółów, ikonograficznych zagadek i tropów. Niektóre partie są namalowane z wielką precyzją, inne mniej dokładnie, wręcz niedokończone.

Młyn i krzyż” oraz wideoart „Uczta u Heroda podług Strobla” to zupełnie inne idee

Prawdopodobnie każda postać z obrazu miała swój odpowiednik w rzeczywistości, była wizerunkiem osoby żyjącej w tym samym czasie, co malarz – konkretnym królem, księciem, biskupem. Czy o tym będzie pana film?

– To nie film, ale wideo-art, czyli zupełnie inny rodzaj sztuki. Nad „Młynem i krzyżem” pracowałem cztery lata, tu od koncepcji do realizacji upłynęło kilka miesięcy.

Obraz Bruegla stał się podstawą pana fabuły, a czy „Uczta u Heroda” wraz z korowodem siedemnastowiecznych Bardzo Ważnych Osób, była dobrą podstawą do napisania scenariusza?

– „Młyn i krzyż” oraz wideo-art „Uczta u Heroda podług Strobla” to zupełnie inne idee. Istotą filmu o Drodze Krzyżowej Bruegla jest wejście w jego świat, u Strobla chodziło mi raczej o przekład obrazu na współczesność. Nie można tego porównywać. Co do treści nie chcę zbyt wiele zdradzać, bo zniknąłby niezbędny efekt zaskoczenia.

Miał pan możliwość dokładnego przyjrzenia się „Uczcie u Heroda”, która, niestety, nie przyjedzie do Wrocławia. W pewnym sensie zobaczymy ją na wystawie pana oczami. Jaki to obraz?

– Zostałem zaproszony przez dyrekcję Prado do wygłoszenia odczytu podczas sesji towarzyszącej wielkiej ekspozycji z okazji 500. rocznicy śmierci Hieronima Boscha. I dzięki mówieniu o inspiracji jego „Ogrodem rozkoszy” mogłem dokładnie przyjrzeć się olbrzymiemu, bo liczącemu ponad 9,5 metra długości i niemal trzy metry wysokości, płótnu Strobla. Nie ma od niego wystarczającego odejścia, nie wszystkie wątki były dla mnie czytelne, ale jestem pod wrażeniem jego malarstwa.

Co pan zobaczył i co pan chce pokazać?

Tak jak i obraz moja praca będzie utworem pełnym ukrytych metafor, alegorii i symboli. Pod ich warstwą starałem się ukryć istotę przekazu, bowiem uważam, że skuteczniejsze i bardziej wyraziste od szokowania widza jest budowanie skojarzeń.

Nie krzyk, ale sugestia, która może pomóc w rozszyfrowaniu znaczeń.

Kiedy dokładnie przyjrzałem się obrazowi Bartholomeusa Strobla, zauważyłam zaskakującą prawidłowość – artysta namalował przepych uczty, wspaniałe stroje, rozmowy i umizgi, ale zasadnicza scena – obcięta głowa Jana Chrzciciela ułożona na misie, umieszczona w kompozycyjnym środku – wcale nie jest centrum dramaturgicznym tej opowieści. Na rozgrywający się dramat zwracają uwagę nieliczni, a właściwie tylko jedna kobieta i odziany w orientalny strój władca – wezyr, szach?

– Trafiła pani w sedno – to właśnie Herod, który odchyla się do tyłu, widząc ociekającą krwią głowę. To figura Orientu, który z przerażeniem patrzy na ówczesną Europę, w najlepsze ucztującą i bawiącą się. Nie bacząc na dziejącą się tuż obok zbrodnię.

Lech Majewski

Zajrzyj na fanpage Lecha Majewskiego

powiązane wydarzenia

Bartholomaeus Strobel, Portret Władysława Dominika Zasławskiego-Ostrogskiego, 1635
  • wystawa czasowa

Wrocławska Europa

Muzeum Narodowe we Wrocławiu
do31gru

czytaj także

  • wystawy

Bunkier Sztuki: w świecie znaków

O tym, że w Polsce do łask wraca sztuka użytkowa, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Słowo ?design? odmienia się przez wszystkie przypadki, a 366 Chierowskiego ze starych krzeseł nagle zmieniły się w ikony designu.

  • wystawy

Nowości w Narodowym: nabytki, średniowiecze, Wrocławska Europa

Czeka nas tydzień pełen atrakcji we wrocławskim Muzeum Narodowym.

  • teatr

Pantomima porusza obchodząc jubileusz

Powstała we Wrocławiu i do dziś jest teatrem jedynym w swoim rodzaju. To Pantomima - dzieło Henryka Tomaszewskiego, którego spuścizna jest starannie pielęgnowana. Teraz teatr obchodzi jubileusz pod hasłem "Pantomima porusza"

  • w mieście

Europejska Stolica Kultury 2016. Polecamy najciekawsze nowe miejsca i wydarzenia we Wrocławiu

Przyjedźcie w wakacje odpocząć do Wrocławia. Na Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty albo inne atrakcje Europejskiej Stolicy Kultury

  • wystawy

5 dzieł z kolekcji wrocławskiego Muzeum Sztuki Współczesnej wybranych przez kurator Barbarę Banaś

Od Magdaleny Abakanowicz do grupy Luxus - najciekawsze dzieła, które możemy zobaczyć w Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu poleca kurator Barbara Banaś.

  • wystawy

Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu. Sztuka pod czterema kopułami i szklanym dachem

Po długotrwałym i kosztownym remoncie zabytkowy Pawilon Czterech Kopuł powraca do swojej pierwotnej, wystawienniczej funkcji. Będzie w nim można oglądać kolekcję polskiej sztuki współczesnej zgromadzoną we wrocławskim Muzeum Narodowym.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc