Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 10 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
ALBERT ZAWADA

Powstanie warszawskie. Niezwykły projekt Andrzeja Smolika "Historie" [ROZMOWA]

ŁUKASZ KAMIŃSKI| 29-07-2016

Patrząc na historie powstańców stajemy przed lustrem - mówi Andrzej Smolik, autor płyty „Historie” poświęconej powstaniu warszawskiemu. Koncert w piątek w Parku Wolności Muzeum Powstania Warszawskiego.

Powstanie warszawskie wciąż wywołuje emocje, musi się bronić przed współczesnymi pasożytami, czyli pop-kulturą i polityką.

Muzeum Powstania Warszawskiego co roku ma niełatwe zadanie - jak godnie i ciekawie opowiedzieć jego historię. Jak mówić współczesnym językiem - zrozumiałym dla starszych, intrygującym dla młodszych pokoleń. Tym razem zaprosiło do przygotowania rocznicowego koncertu i nagrania płyty Andrzeja Smolika. Muzyk wspólnie z wokalistką Natalią Grosiak i raperem Miłoszem „Miuoshem” Boryckim sięgnęli do archiwów Muzeum, nagrań, wywiadów z powstańcami.

Płyta „Historie” będzie miała swoją premierę w piątek, 29 lipca. Tego samego dnia odbędzie się też specjalny koncert w Parku Wolności Muzeum Powstania Warszawskiego.

 

Koncert jest tylko jednym z kilku wydarzeń obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego. O innych wydarzeniach, koncertach, spotkaniach czytaj tu:
http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,20465257,0,Powstanie-warszawskie--Gdzie-i-w-jaki-sposob-oddac.html

 

 

----------

Rozmowa z Andrzejem Smolikiem

----------

Łukasz Kamiński: Jak doszło do twojej współpracy z Muzeum?

Andrzej Smolik: Pół roku temu przyszło zaproszenie. Potem długo rozmawialiśmy o tym, jak ma wyglądać projekt „Historie”. Dyskusje nie były poświęcone samej muzyce, ale warstwie merytorycznej. Pomysł był taki, żeby opowiedzieć o losach powstańców, ale już po samym powstaniu. Jak potoczyło się życie tych, którzy przeżyli zryw. I to najbardziej odróżnia „Historie” od poprzednich rocznicowych projektów.

Punktem wyjścia były spisane wspomnienia.

- Tak, cały materiał dostaliśmy od Muzeum. To potężne archiwum, wielogodzinne nagrania. Muzeum nam pomogło wybrać kilka historii.

Do tej pory o powstaniu mówiono raczej w kontekście wojny, masowego zrywu. Ale już bohaterami zeszłorocznej „Placówki 44” Voo Voo są konkretni ludzie, opowieść o nich jest niesłychanie osobista.

- No właśnie, wcześniej gdzieś zagubili się ludzie, jednostki, ich osobiste tragedie i szczęścia, piękne chwile. Tak naprawdę powstanie to zbiór poszczególnych historii. Każdy cierpiał, umierał sam. W losach osobnych ludzi sami możemy się przeglądać, a przynajmniej próbować zrozumieć, odnaleźć. Patrząc na historie powstańców, stajemy przed lustrem.

Powstanie jest żywe w pamięci, ale też trudne do zrozumienia.

- O to właśnie chodzi. Ludziom, którzy walczyli, też pewnie możliwość takiej hekatomby wydawała się abstrakcyjna, dopóki sytuacja nie zmusiła ich, by sięgnęli po broń. To ważne, żeby współcześni czytali jak najwięcej o powstaniu, poznawali historię, bo tylko tak można próbować zrozumieć to, co się stało.

Powstanie zawładnęło masową wyobraźnią, ale też przykro spłyciło się do wymiaru tatuażu, koszulki, gadżetu. Stało się bezrefleksyjne.

- To prawda, jest tego faktycznie bardzo dużo. W historię wkradła się popkultura, przyćmiła gdzieś etos wydarzenia, brakuje czasem tajemnicy, wyjątkowości i szacunku. Ale mając do wyboru ciszę wokół powstania, zapomnienie, które panowały jeszcze 20 lat temu, i obecną sytuację, wybieram tę ostatnią. To się ustabilizuje. Poza tym to wszystko, co dzieje się wokół powstania, nawet jeśli nie zawsze jest to odpowiednie, to w niczym rangi samego wydarzenia nie umniejsza.

To jak mówić o powstaniu?

- Zawsze z szacunkiem.

Długo się przygotowywałeś do nagrania.

- Przygotowywałem się, ale nie poświęciłem temu wielu miesięcy. Ale podjąłem to wyzwanie, bo dzięki komponowaniu muzyki do takich projektów, ale też do teatru, radia, filmu dużo się uczę, poznaję, poszerzam swój świat.

Do udziału w „Historiach” zaprosiłeś Natalię Grosiak i Miuosha. Dlaczego akurat ich, czego szukałeś w ich głosach, ekspresji?

- Chodziło mi nie tylko o same głosy, ale też o to, co wcześniej robili, jakie śpiewali teksty. Szukałem kogoś, kto będzie w stanie wiarygodnie opowiedzieć historie powstańców, kto będzie potrafił zmierzyć się z potężnymi emocjami. O kogoś, kto będzie w końcu potrafił opisać to wszystko współczesnym językiem. Wspomnienia powstańców to bardzo delikatna materia, trzeba z nią postępować bardzo ostrożnie.

Czy trudno było ci skomponować muzykę? To diametralnie inne zadanie niż to, co robiłeś ostatnio.

- Chciałem, żeby nie było zbyt lirycznie, ale też i nie bardzo hardcore'owo. Czułem się jak reżyser, który ma do wystawienia dwa różne spektakle w tym samym czasie, jeden to komedia, drugi to dramat. To dwa różne światy, na poziomie emocji, opowieści. Sama praca nad muzyką była podobna.

Muzyka jest na wskroś współczesna.

- Owszem, ale przemycam w niej trochę elementów polskich. I nie mówię tu o pierwiastku patriotycznym, ale o brzmieniu. Sięgnąłem więc po elementy bigbandowe, nastroje filmowe, po harmoniczne elementy słowiańskie. Paradoksalnie łatwiej mi było stworzyć muzykę do „Historii”, niż gdybym miał przygotować nowe aranżacje piosenek sprzed wielu lat.

Nigdy wcześniej nie miałeś tak zróżnicowanej pokoleniowo publiczności. Koncert będą oglądać zarówno starsi, jak i młodzież.

- Nigdy wcześniej nie zastanawiałem się nad tym, czy mówię do młodszych, czy starszych. Nie potrafię zmierzyć. Trzymam się swoich reguł. Pode mną mieszka pani Basia, która ma prawie sto lat, brała udział w powstaniu. I duchem jest młodsza niż reszta lokatorów w naszym budynku! Bardzo chciałbym grać dla takich osób!

  • Piątek, 29 lipca.
  • Park Wolności Muzeum Powstania Warszawskiego.
  • Godz. 21.
  • Bilety 14 zł.

czytaj także

  • w mieście

Powstanie warszawskie. Gdzie i w jaki sposób oddać hołd bohaterom podczas obchodów 72. rocznicy wydarzenia

Zawyją syreny, popłyną dźwięki Warszawianki i powstańczych piosenek. Będą wystawy i koncerty. Warszawa uczci 72. rocznicę powstania warszawskiego. Najwięcej wydarzy się 1 sierpnia, a także w weekend poprzedzający rocznicę. Ale obchody trwać będą tyle, ile powstanie, do 2 października, kiedy to zgaśnie ogień na kopcu Powstania Warszawskiego.

  • muzyka

Roisin Murphy, Shura, Metronomy i Biffy Clyro. Przedstawiamy płyty tygodnia

Niepokorne dziecko Murphy, tradycyjny pop Alexandry Denton, zabawa przeszłością Metronomów oraz siódmy krążek szkotów - to dawka muzyki, której powinniście posłuchać.

  • teatr

Spektakl Agnieszki Glińskiej o bohaterkach powstania warszawskiego. Co one naprawdę czuły? [ROZMOWA]

Próbujemy pobyć blisko nich, dać im swoją uwagę, a przede wszystkim - przywołać w pamięci - mówi Agnieszka Glińska, która reżyseruje przedstawienie „gdzie ty idziesz dziewczynko”. Premiera 1 sierpnia o północy w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Robert Cichy podczas gali wreczenia nagrod muzycznych Fryderyki
  • muzyka

Robert Cichy promuje nowy album. Teledysk do utworu "Piach i wiatr" zostal nagrany telefonem, w czasie pandemii

"Piach i wiatr" to pierwszy singiel zapowiadający album "Dirty sun" Roberta Cichego, który za swoją poprzednią płytę "Smack" otrzymał Fryderyka. Do utworu powstał teledysk nagrany telefonem komórkowym w czasie pandemii.

  • muzyka

Stormzy bierze scenę szturmem

Tnie polityków słowami krytyki, nosi specjalną ochronną kamizelkę przeciw nożownikom zaprojektowaną przez Banksy'ego. Został obwołany głosem młodego pokolenia Brytyjczyków. We wtorek Stormzy wystąpi w Stodole

Pezet
  • muzyka

Rap w barwach magenty, czyli trasa koncertowa Pezeta

Miał być jeden, będzie pięć. Po sukcesie grudniowego koncertu na warszawskim Torwarze Pezet wyrusza w małą wiosenną trasę podczas której zaprezentuje swoje klasyki oraz kompozycje z najnowszej płyty "Muzyka współczesna".

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc