Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Albanki z Kosowa inscenizują odkurzanie ziemi w lesie kaktusów. Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Fot.ADAM STĘPIEŃ

Europa uchodźców w dziewięciu żywych obrazach. Poruszająca wystawa w Nowym Teatrze

POLECA JAROSŁAW MIKOŁAJEWSKI| 29-07-2016

We wspaniałej przestrzeni Międzynarodowego Centrum Kultury Nowy Teatr wisi dziewięć wielkich ekranów. Na każdym aktorzy odgrywają etniczne sceny w cywilizacyjnych klatkach, jakie buduje dla nich Zachód - pisze o wystawie „Asylum” Jarosław Mikołajewski

W Rzymie - wiedzą to wszyscy rzymianie i większość turystów - kwiaty sprzedają Egipcjanie, parasolki - Filipińczycy. Pierwsi pracują 24 godziny na dobę, drudzy wyrastają jak grzyby po deszczu, kiedy pada deszcz. Erytrejczycy sprzedają chińskie podróbki, Ukrainki są kelnerkami, Rumunki opiekunkami ludzi starszych, Polacy w Villa Borghese piją wino z kartoników albo żebrzą pod Biurem Prasowym Stolicy Apostolskiej. Co naród, to zawód. Po każdym pochodzeniu oczekujemy czegoś innego, niż kiedy jedziemy do ich kraju. Każdemu pochodzeniu oferujemy pracę, która nam się z nim kojarzy.

Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta/ADAM STĘPIEŃ Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta/ADAM STĘPIEŃ

We wspaniałej przestrzeni Międzynarodowego Centrum Kultury Nowy Teatr wisi dziewięć wielkich ekranów. Na każdym aktorzy odgrywają etniczne sceny w cywilizacyjnych klatkach, jakie buduje dla nich Zachód. Nie od razu wiemy, kim są ludzie, nie od razu rozumiemy, w jakich się poruszają przestrzeniach. Trzeba czasu, żeby się upewnić, że w każdej scenie bohaterów wiąże wspólne pochodzenie. Tu Afrykanie chodzą z laleczkami w rękach wśród białych posągów. Tu Azjaci w kucharskich kitlach i czapach próbują się odnaleźć w miejscu, które przypomina wybieg w Zoo. Tam kobiety o bałkańskiej urodzie odkurzają ziemię w lesie kaktusów. Wszystkich ludzi ze wszystkich ekranów łączy jedno - ruch. Jednostajny. Jakoś rytualny, choć rytuał wiąże się na ogół z natchnieniem. A w tych scenach nie ma inspiracji, nie ma ducha. Wydaje się, że nie ma też duszy. Jest mechanika. Monotonia czynności oderwanych od sensu. Łączy ich coś jeszcze - spinający wszystko i wszystkich chóralny śpiew. Jakoś piękny i jakoś straceńczy. Czym jest ten głos? Śpiewem wielokrotnej syreny? Pomnożonej Lorelei, która omamiła bohaterów obietnicą spokoju i zysku? Wezwaniem do epopei? Przypomnieniem człowieczeństwa?...

I jeszcze jedno ich łączy - wspólny koniec. I daremność. Los Syzyfa, najdobitniej opowiedziany na monitorze-obrazie, gdzie roznosiciele podsuwają gazety pod paszczę mechanicznego potwora. Tyle że ten potwór nie zjada. On rozprasza, rozwala. Wyrzuca w powietrze i miesza. Miksuje.

Kiedy kończy się projekcja, kończy się dla wszystkich, w jednej chwili. Wszyscy milkną, wszyscy gasną, jak pozytywka, której skończył się napęd. Pogrążają się w czerni. Smutne życie, puste ruchy, daremna próba śpiewu i czarna śmierć. To my, Europa, jesteśmy autorami tej opowieści. Artysta wydobył ją dla nas z magmy.

Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Fot. ADAM STĘPIEŃ Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Fot. ADAM STĘPIEŃ

Twórcą instalacji „Asylum” jest Julian Rosefeldt. „Do realizacji pracy, która - pisze kuratorka Agnieszka Pindera - pomimo że powstała 15 lat temu, nie straciła dziś na aktualności, artysta zaprosił ponad setkę osób, w tym również azylantów. Jak zdradza: w rolę sprzedawców pamiątek wcielili się w „Azylu” uchodźcy wojenni z Afryki, rolę muzułmańskich sprzątaczek grają Albanki z Kosowa”.

Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta/ Fot. Adam Stępień Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta / Wystawa Asylum Juliana Rosefeldta/ Fot. Adam Stępień

Ciekawą sytuacją dla nas, odwiedzających instalację, jest chodzenie między ekranami. Ekrany przywołują poetykę tzw. żywych obrazów, tableaux vivants. „Rekonstrukcji - jak przypomina kuratorka - dzieł malarstwa lub inscenizacji scen mitologicznych służących rozrywce na przełomie XIX i XX wieku”. Na wystawie w Nowym Teatrze krążymy wśród dziewięciu obrazów naraz. I nam, jak ludziom sprzed stu lat, wydaje się niekiedy, że opowiadana w nich historia nas nie dotyczy. Że jest archaiczna i daleka. Że istnieje podział na jej bohaterów i nas. Tymczasem podziału nie ma. Żyjemy w jednym obrazie, złożonym z dziewięciu filmów, i naszego chodzenia po podłodze galerii. Na wspólnej europejskiej scenie. Im szybciej spróbujemy zrozumieć istotę uchodźstwa i naszej odpowiedzialności, tym lepiej. Zbyt wiele straciliśmy już lat, łudząc się, że żyjemy w jednym, naszym wymiarze.

To my, Europa, jesteśmy autorami tej opowieści. Artysta wydobył ją dla nas z magmy.

Julian Rosefeldt, „Asylum”

Nowy Teatr ul.Madalińskiego 10/16, wystawa otwarta do 26 sierpnia w godz.12-20. Kuratorka: Agnieszka Pindera

POD PATRONATEM CO JEST GRANE 24

powiązane wydarzenia

Asylum. Instalacja wideo Juliana Rosefeldta
  • wystawa czasowa
  • patronat

Asylum. Instalacja wideo Juliana Rosefeldta

Nowy Teatr
do26sie

czytaj także

  • w mieście

Otwarta Ząbkowska. Strefa zdrowia, mody i urody

Zobacz wystawę i spektakl najmniejszego teatru świata, posłuchaj koncertów - przed nami trzecia odsłona tegorocznej Otwartej Ząbkowskiej.

  • wystawy

Wizytująca Galeria. Jarosław Mikołajewski poleca wystawę prac Jarosława Modzelewskiego

Na obecnej wystawie odnajduję tego dawnego Jarosława Modzelewskiego - malarza płaszczyzn ludzkich na płaszczyznach natury i dekoracji. Ale też - stwierdzam to z radością - odkrywam w tej jego artystycznej ciągłości także nowość - pisze Jarosław Mikołajewski

  • wystawy

Zamek Królewski. Chrzest Polski w opowieści intymnej

Jarosław Mikołajewski o wystawie w Zamku Królewskim.

  • wystawy

Kobieta w polu widzenia. Polecamy wystawę prac Rodina i Dunikowskiego w Królikarni

Zobacz wystawę w Królikarni, która prezentuje dzieła Auguste'a Rodina, jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy na świecie, zestawione z rzeźbami i obrazami Xawerego Dunikowskiego.

  • wystawy

"Brescia. Renesans na północy Włoch". Włoskie arcydzieła w warszawskim Muzeum Narodowym

„Chrystus błogosławiący” Rafaela. Wystawa w warszawskim Muzeum Narodowym zaczyna się tak, że piękniej już się nie da.

Tadeusz Dominik, 'Pejzaż', 2006 r.
  • wystawy

Bolesław Chromry na bazarze, Tadeusz Dominik w DESA, słuchowiska w Zachęcie. Spędź weekend ze sztuką

Polecamy 5 wystaw i wydarzeń artystycznych na weekend 2, 3 i 4 sierpnia

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc