Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Kadr z filmu "Love Flesh" / mat.prasowe

T-Mobile Nowe Horyzonty: Pippo Delbono – artysta obecny

Urszula Lipińsk| 26-07-2016

- Muszę zrobić coś niezwykłego, coś mocnego, inaczej umrę i ja – deklaruje Pippo Delbono w książce „Krew. Rozmowa między buddyjskim artystą a byłym członkiem Czerwonych Brygad, który odzyskał wolność”. Tworzy ponad granicami i podziałami w sztuce, jest bohaterem nowohoryzontowej retrospektywy, podczas której zobaczymy jego filmy, a także poświęcone mu dokumenty.

Przez ostatnie dziesięć lat Delbono uciekał. Najpierw ze swojego ładnego, acz ograniczającego liguryjskiego miasteczka Varazze. Potem od ról, w których próbował spełnić się w młodości: harcerza, ministranta, syna. Następnie od tragedii utraconej miłości, która, gdy już osiągnął z nią szczęście, zginęła w wypadku motocyklowym. Mieli być jak Rimbaud z Verlaine'm, spajani uczuciem i pasją po kres swych dni. Nie udało się. Delbono po raz kolejny musiał szukać siebie, swojego miejsca na nieprzyjaznym świecie i spokoju duszy.

Kadr z filmu Kadr z filmu "This Fierce Darkness" / mat.prasowe

 

Ekshibicjonistyczna szczerość, brzydota leżąca milimetr od piękna, śmierć stale towarzysząca życiu, niekończąca się podróż, burzliwa polityka, rodzinne dramaty – to tylko niektóre tropy pozostawione w sztuce Delbono przez życiowe doświadczenia. On sam się ich nie wstydzi. Staje czasem z boku, czasem w centrum w swojej sztuki, ale zawsze jest w niej obecny. Staje obok Ludwiga van Beethovena, Franka Zappy, Sarah Kane czy Tildy Swinton i w ich towarzystwie tka swoje kino – eksperymentujące tak z formą, jak i z treścią. Wchodzące z kamerą w sedno najniebezpieczniejszych wydarzeń, zaglądające w smutne oczy, kontemplujące obraz po tragedii.

Kino, które jest jednocześnie osobiste, ale także skore nakreślić na ekranie cały świat. Również ten brzydki i niedoskonały, w którym mieszkają byli terroryści (jak w jego „Krwi”), głuchoniemi i obłąkani („Krzyk”, „Miłość z krwi i kości”) czy umierający (spektakl „Orchidee” czy „Krew”). Świat, od którego zazwyczaj odwracamy oczy.

Kadr z filmu Pippo del Bonno / mat.prasowe Kadr z filmu Pippo del Bonno / mat.prasowe

Prywatność autora miesza się z jego życiem artystycznym w każdym przejawie jego sztuki – od przedstawień teatralnych, przez opery po kino, którym Delbono zajmuje się od 2003 roku. To wtedy powstała „Wojna”, gdzie na ekranie zadebiutował głuchoniemy Bobo, najbliższy współpracownik i przyjaciel reżysera, jego towarzysz w cierpieniu doświadczanym przez nich obu każdego dnia. Od tego czasu, każdy następny film Delobono, ale także opera czy spektakl, to kolejny ułamek osobistego pamiętnika reżysera, nazywanego często dla porządku „pornografem bólu”. I choć z jednej strony można przyznać tej etykietce rację, z drugiej – nie sposób zignorować czułości, delikatności czy emocjonalnej siły, okazywanych przez Delbono uprawianej przez niego sztuce. Wystarczy zresztą obejrzeć choćby jeden z pokazywanych podczas retrospektywy filmów czy oper, żeby błyskawicznie przekonać się, że już sama próba zaszufladkowania go czy przylepienia mu prostej łatki musi spalić na panewce.  Do niego tak samo pasują wszystkie łatki jak nie pasuje do niego żadna.

czytaj także

    Kuratorzy „Midnight Show”: Ukraść ulotność kina [ROZMOWA T-Mobile Nowe Horyzonty]

    – Kusimy publiczność do powracania w to samo miejsce o tej samej porze. Trochę jak na miejsce zbrodni – mówi Stach Szabłowski, kurator, który wraz z Michałem Grzegorzkiem i Katarzyną Roj przygotował cykl nocnych działań na festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

      Sztuka poza ekranem. Scena artystyczna MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

        Anno Biller, zrób ze mną, co chcesz [RETROSPEKTYWA T-Mobile Nowe Horyzonty]

        Seksowne kobiety, szerokie uśmiechy, lakierowane włosy – wystarczy przeczytać to z emfazą filmowego lektora, aby otrzymać zapowiedź twórczości Anny Biller. Kalifornijska reżyserka zaprasza na kinofilską ucztę. Ostrożnie! Pod tonami lukru ukryła żyletki naostrzone ideologiczną krytyką.

          "Szalony mutant" i Lynch operowo. Na T-Mobile Nowe Horyzonty

          Podczas tegorocznej edycji festiwalu odbędzie się prezentacja dwóch oper filmowych – prapremiera „Zagubionej autostrady” Natalii Korczakowskiej na motywach scenariusza Davida Lyncha i Barry’ego Gifforda, oraz „River of Fundament”, najnowszego, opowiedzianego w trzech aktach dzieł a Matthew Barneya.

          REKLAMA
          • Wyborcza.pl
          • Wyborcza.biz
          • Wysokie Obcasy
          • CoJestGrane24
          • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
          wydarzenia
          • Muzea, wystawy i wernisaże
          • Co Jest Grane 24
          • Europejskie Targi Muzyczne 2016
          • Co Jest Grane 24 Festival
          • Premiery teatralne
          • Filmy i premiery filmowe
          • Repertuar kin
          • Repertuar teatrów
          • Koncerty
          • Trasy koncertowe
          • Imprezy w Twoim mieście
          • Orange Warsaw Festival 2017
          • Olsztyn Green Festival 2017
          • Szczecin Jazz Festival 2017
          miejsca
          • Mojo Picon
          • Wi-Taj na placu Konstytucji
          • Najlepsze lody w Warszawie
          • Podkowa Wine Depot
          • 12on14 Jazz Club
          • NOSPR
          osoby
          • Maciej Stuhr
          • Jennifer Lawrence
          • Margot Robbie
          • Przemysław Wojcieszek
          • Andrzej Chyra
          • Madonna
          • Hugh Grant
          • Marta Nieradkiewicz
          • Woody Allen
          • Izabela Trojanowska
          • Olivier Heim
          • Diana Krall
          • Artur Rojek
          • Dave Gahan
          • Kasia Smutniak
          • Wynton Marsalis
          • Deborah Brown
          • Michalina Wisłocka
          recenzje filmów
          • Ojcowie i córki
          • Kobiety bez wstydu
          • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
          • Copyright © Agora SA
          • O nas
          • Reklama w Gazecie Wyborczej
          • Prywatność
          • Nasze tematy
          • Licencje/Kontent
          • Kontakt
          • Pomoc