Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Kadr z filmu "Mroczne bestie" / mat.prasowe

"Mroczne bestie": Wojna jest mężczyzną [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

Urszula Lipińska| 25-07-2016

Trzy kobiety, trzy historie o przemocy, trzy spojrzenia na ciała i dusze pokaleczone wojną domową. Opowiada o nich Felipe Guerrero, autor „Mrocznych bestii” startujących w Konkursie Głównym 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

 Dom pierwszej bohaterki - Rocio - nieprzerwanie otaczają kolumbijskie oddziały paramilitarne. La Mona, próbując ocalić siebie, w pewnym momencie wbija sztylet w ciało swojego chłopaka. Z kolei Nelsa pracowała kiedyś dla armii. Uciekła po tym, jak została zmuszona grzebać w ziemi ciała farmerów zabitych w pogromie.

Kadr z filmu Kadr z filmu "Mroczne bestie" / mat.prasowe

 

Wszystkie trzy bohaterki „Mrocznych bestii” przeżywają swój dramat w osamotnieniu i ciszy. Cierpią w milczeniu. Robią to także dlatego, że zło może nadejść w każdej chwili, z każdej strony. Tymczasowe, niepewne kryjówki w środku dżungli nigdy nie ochronią ich od przeszłości depczącej ich po piętach. Ona zawsze może ich dopaść, bo kolumbijska wojna domowa wciąż trwa i łaknie nowych ofiar.

„Mroczne bestie” to film wyrzeźbiony w dźwięku. To on tworzy tu atmosferę wiecznego niepokoju i osaczenia, w którym przebywają trzy bohaterki. Zło skrada się ku nim powoli i metodycznie, niczym dzika, przyczajona bestia polująca na ofiarę.

U Guerrero ma ono zawsze postać mężczyzny – brata, partnera, żołnierza – uosabiającego wojnę, nienawiść i krzywdę. Jego obecność czuć w filmie zawsze, nawet kiedy mężczyzny nie ma w kadrze. Widać go w przerażonych oczach kobiet, ich trzęsących się ze strachu ciałach, nerwowości. Zlęknione bohaterki noszą rany nieukończonej wciąż wojny w sobie i nie potrafią znaleźć nigdzie schronienia. Najmniejszy nawet szelest podrywa je ze snu, najdrobniejszy odgłos z zewnątrz zwiastuje nadciągające niebezpieczeństwo.

Przeczucie myli je bardzo rzadko, ale ta wiedza i świadomość wiecznego zagrożenia nie dają im nawet namiastki szans na ratunek.

Ucieczka nie pomaga, bo wydostać się ze strefy wojny się nie da. Wojna pozostaje we wszystkich trzech kobietach – w ich sercach, umysłach, ciałach – i podąża za nimi wszędzie. Nawet gdy są daleko od swoich domów i daleko od swoich oprawców.

czytaj także

    "24 tygodnie": Policzek dla radykałów [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

    Choć „24 tygodnie” zostały zrealizowane za naszą zachodnią granicą, trudno o opowieść, która lepiej wpisywałaby się w rozpalające ostatnio Polaków spory polityczne.

      "Awaria”. Czuły punkt [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

      Błękitne morze, a na nim mały, czarny punkt. To symbol jednego z największych problemów współczesnego świata, który w nietypowy sposób zostanie ukazany w „Awarii” Philipa Scheffnera, filmie startującym w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.

        „Serce psa”: W poszukiwaniu straconego czasu [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

        Po prawie trzydziestoletniej przerwie nowojorska artystka Laurie Anderson ponownie sięga po kamerę, by opowiedzieć o miłości swojego życia i jedynej relacji, której nigdy nie towarzyszył żal i poczucie winy. I nie, bynajmniej nie chodzi tu o jej zmarłego przed trzema laty męża Lou Reeda.

          „Ederly”. Wyśniona komedia Piotra Dumały [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

          Na wszystkich fanów twórczości Piotra Dumały czeka nie lada niespodzianka. Oto reżyser, zamknięty w kręgu poważnych tematów i kojarzony głównie z Kafką czy Dostojewskim, zrealizował film, któremu najbliżej chyba do komedii. Choć nie ma co ukrywać, komedii raczej nietypowej, lokującej się gdzieś na granicy jawy i snu.

          REKLAMA
          • Wyborcza.pl
          • Wyborcza.biz
          • Wysokie Obcasy
          • CoJestGrane24
          • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
          wydarzenia
          • Muzea, wystawy i wernisaże
          • Co Jest Grane 24
          • Europejskie Targi Muzyczne 2016
          • Co Jest Grane 24 Festival
          • Premiery teatralne
          • Filmy i premiery filmowe
          • Repertuar kin
          • Repertuar teatrów
          • Koncerty
          • Trasy koncertowe
          • Imprezy w Twoim mieście
          • Orange Warsaw Festival 2017
          • Olsztyn Green Festival 2017
          • Szczecin Jazz Festival 2017
          miejsca
          • Mojo Picon
          • Wi-Taj na placu Konstytucji
          • Najlepsze lody w Warszawie
          • Podkowa Wine Depot
          • 12on14 Jazz Club
          • NOSPR
          osoby
          • Maciej Stuhr
          • Jennifer Lawrence
          • Margot Robbie
          • Przemysław Wojcieszek
          • Andrzej Chyra
          • Madonna
          • Hugh Grant
          • Marta Nieradkiewicz
          • Woody Allen
          • Izabela Trojanowska
          • Olivier Heim
          • Diana Krall
          • Artur Rojek
          • Dave Gahan
          • Kasia Smutniak
          • Wynton Marsalis
          • Deborah Brown
          • Michalina Wisłocka
          recenzje filmów
          • Ojcowie i córki
          • Kobiety bez wstydu
          • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
          • Copyright © Agora SA
          • O nas
          • Reklama w Gazecie Wyborczej
          • Prywatność
          • Nasze tematy
          • Licencje/Kontent
          • Kontakt
          • Pomoc