Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 139 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Kadr z filmu "24 tygodnie" / FRIEDE CLAUSZ/mat.prasowe

"24 tygodnie": Policzek dla radykałów [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

Piotr Czerkawski| 25-07-2016

Choć „24 tygodnie” zostały zrealizowane za naszą zachodnią granicą, trudno o opowieść, która lepiej wpisywałaby się w rozpalające ostatnio Polaków spory polityczne.

 Dzieło Anne Zohry Berrached mogłoby posłużyć za znakomity komentarz do forsowanego ostatnio przez rządzących pomysłu zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej. Film młodej niemieckiej reżyserki to siarczysty policzek wymierzony zadowolonym z siebie patriarchom, którym marzy się zmuszanie kobiet do heroizmu.

Kadr z filmu Kadr z filmu "24 tygodnie" / mat.prasowe

Przy tym wszystkim „24 tygodnie” znacząco wyrastają jednak ponad poziom natrętnej agitki. W historii bohaterów rozważających aborcję obciążonego poważną wadą genetyczną płodu nie istnieje czarno-biały podział na dobre i złe decyzje. Wręcz przeciwnie, reżyserka z każdą chwilą coraz bardziej komplikuje sytuację i mnoży etyczne wątpliwości. Nieustannie stoi jednak na straży przysługującej Astrid i Markusowi wolności wyboru, która wiąże się jednak także z koniecznością zmierzenia się z jego konsekwencjami.

O talencie Berrached świadczy choćby zaprezentowana przez nią umiejętność obrony zuchwałego konceptu fabularnego.

Podobnie jak Hirokazu Koreeda w „Jak ojciec i syn”, Niemka bierze na warsztat schematy typowe dla łzawego melodramatu po to, by następnie uszlachetnić je i zamienić potencjalny kicz w dzieło sztuki. Zamiar ten może powieść się głównie dzięki właściwiej reżyserce wrażliwości na szczegół.

Bardzo istotne znaczenie dla specyfiki „24 tygodni” zyskuje choćby wybór zawodu głównej bohaterki. Uczynienie z Astrid (Julia Jentsch) wziętej komiczki estradowej automatycznie wprowadza do filmu zbawienny dystans i poczucie humoru. Jednocześnie jednak profesja kobiety podkreśla charakteryzującą ją na początku opowieści niedojrzałość. Powolny proces wychodzenia z niej wzbogaca „24 tygodnie” o wymiar terapeutyczny.

Berrached pozostawia nas z krzepiącą świadomością, że życiowe trudności mogą okazać się impulsem do zmian na lepsze.

czytaj także

    „Chris Burden – portret artysty”: Do granic możliwości [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

    Pokazywany na T-Mobile Nowe Horyzonty dokument przybliża sylwetkę Chrisa Burdena, zmarłego w zeszłym roku amerykańskiego artysty i jednego z największych skandalistów sztuki współczesnej

      "Mroczne bestie": Wojna jest mężczyzną [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

      Trzy kobiety, trzy historie o przemocy, trzy spojrzenia na ciała i dusze pokaleczone wojną domową. Opowiada o nich Felipe Guerrero, autor „Mrocznych bestii” startujących w Konkursie Głównym 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

        „Teraz dobrze, wtedy źle”: Moralność zakrapiana soju [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

        Nie od dziś wiadomo, że Hong Sang-soo uwielbia festiwale filmowe. W zrealizowanym w 2004 roku „Like You Know It All” przedstawił ich specyfikę w konwencji pieprznej anegdoty. Bohaterem tamtego filmu uczynił frywolnego reżysera, który – zamiast przykładnie wypełniać obowiązki członka jury – urywa się organizatorom, uprawia pokątny seks i pije gdzie popadnie.

          „Wszystkie nieprzespane noce”: Wszystkie odwiedzone miejsca [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

          Film Michała Marczaka to rodzaj symfonii miejskiej na miarę XXI wieku. Idę o zakład, że po seansie „Wszystkich nieprzespanych nocy” nawet ci, u których sam wjazd na Dworzec Centralny w Warszawie powoduje przyspieszony oddech i skoki ciśnienia, pomyślą o stolicy trochę cieplej.

            "Awaria”. Czuły punkt [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

            Błękitne morze, a na nim mały, czarny punkt. To symbol jednego z największych problemów współczesnego świata, który w nietypowy sposób zostanie ukazany w „Awarii” Philipa Scheffnera, filmie startującym w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.

              „Serce psa”: W poszukiwaniu straconego czasu [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

              Po prawie trzydziestoletniej przerwie nowojorska artystka Laurie Anderson ponownie sięga po kamerę, by opowiedzieć o miłości swojego życia i jedynej relacji, której nigdy nie towarzyszył żal i poczucie winy. I nie, bynajmniej nie chodzi tu o jej zmarłego przed trzema laty męża Lou Reeda.

                „Ederly”. Wyśniona komedia Piotra Dumały [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

                Na wszystkich fanów twórczości Piotra Dumały czeka nie lada niespodzianka. Oto reżyser, zamknięty w kręgu poważnych tematów i kojarzony głównie z Kafką czy Dostojewskim, zrealizował film, któremu najbliżej chyba do komedii. Choć nie ma co ukrywać, komedii raczej nietypowej, lokującej się gdzieś na granicy jawy i snu.

                  "Mimosas". Świat bez drogowskazów [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

                  „Mimosas” Olivera Laxe’a zjechały do Wrocławia prosto z festiwalu filmowego w Cannes, gdzie zdobyły główną nagrodę sekcji Semaine de la Critique. Film startuje w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.

                  REKLAMA
                  • Wyborcza.pl
                  • Wyborcza.biz
                  • Wysokie Obcasy
                  • CoJestGrane24
                  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
                  wydarzenia
                  • Muzea, wystawy i wernisaże
                  • Co Jest Grane 24
                  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
                  • Co Jest Grane 24 Festival
                  • Premiery teatralne
                  • Filmy i premiery filmowe
                  • Repertuar kin
                  • Repertuar teatrów
                  • Koncerty
                  • Trasy koncertowe
                  • Imprezy w Twoim mieście
                  • Orange Warsaw Festival 2017
                  • Olsztyn Green Festival 2017
                  • Szczecin Jazz Festival 2017
                  miejsca
                  • Mojo Picon
                  • Wi-Taj na placu Konstytucji
                  • Najlepsze lody w Warszawie
                  • Podkowa Wine Depot
                  • 12on14 Jazz Club
                  • NOSPR
                  osoby
                  • Maciej Stuhr
                  • Jennifer Lawrence
                  • Margot Robbie
                  • Przemysław Wojcieszek
                  • Andrzej Chyra
                  • Madonna
                  • Hugh Grant
                  • Marta Nieradkiewicz
                  • Woody Allen
                  • Izabela Trojanowska
                  • Olivier Heim
                  • Diana Krall
                  • Artur Rojek
                  • Dave Gahan
                  • Kasia Smutniak
                  • Wynton Marsalis
                  • Deborah Brown
                  • Michalina Wisłocka
                  recenzje filmów
                  • Ojcowie i córki
                  • Kobiety bez wstydu
                  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
                  • Copyright © Agora SA
                  • O nas
                  • Reklama w Gazecie Wyborczej
                  • Prywatność
                  • Nasze tematy
                  • Licencje/Kontent
                  • Kontakt
                  • Pomoc