Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 84 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
"Serce psa" / mat.prasowe

„Serce psa”: W poszukiwaniu straconego czasu [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

Marta Bałaga| 25-07-2016

Po prawie trzydziestoletniej przerwie nowojorska artystka Laurie Anderson ponownie sięga po kamerę, by opowiedzieć o miłości swojego życia i jedynej relacji, której nigdy nie towarzyszył żal i poczucie winy. I nie, bynajmniej nie chodzi tu o jej zmarłego przed trzema laty męża Lou Reeda.

Przypominające trochę amatorskie nagrania wideo „Serce psa” – które niedawno prezentowano na festiwalu w Wenecji – to nie tyle film, ile esej; zszywany z najróżniejszych skrawków materiału patchwork zawodnej pamięci. Bawiąc się formą i treścią, Anderson zastanawia się w nim nad sposobem, w jaki psy postrzegają świat, by już po chwili przejść do filozofii Wittgensteina, niefortunnego sloganu amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Narodowego, zasad buddyzmu czy własnej relacji z matką. Strumień świadomości płynie tu tak wartko, że omal nie występuje z brzegów.

Anderson nigdy nie traci jednak z oczu tego, co najważniejsze.

Narracja reżyserki, zupełnie jak jej legendarny głos, jest pełna czułości – zwłaszcza kiedy skupia się na zwyczajach wymuskanych czworonożnych mieszkańców West Village lub opowiada o postępującej ślepocie swojej terierki Lolabelle, która na starość zaczęła nawet grać na keyboardzie.

„Serce psa” to także dokument życia w społeczeństwie wolno dochodzącym do siebie po atakach 11 września. Spacerująca po ulicach poranionego miasta Anderson usiłuje odnaleźć się w niezrozumiałym do końca świecie, w którym kamery rejestrują każdy krok, a obywateli, zupełnie jak za czasów naszej komuny, zachęca do tego, żeby na siebie wzajemnie donosili.

Pozornie nieskomplikowana opowieść o wieloletnim związku z psem okazuje się wycieczką w poszukiwaniu straconego czasu. Wspomnieniem o ludziach, którzy odeszli, i autoportretem odkrywającym więcej, niż mogłoby się wydawać.

W końcu, jak zauważył kiedyś z przekonaniem Jules Winnfield w „Pulp Fiction”, pies ma osobowość. A to bardzo wiele zmienia.

czytaj także

    "Mroczne bestie": Wojna jest mężczyzną [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

    Trzy kobiety, trzy historie o przemocy, trzy spojrzenia na ciała i dusze pokaleczone wojną domową. Opowiada o nich Felipe Guerrero, autor „Mrocznych bestii” startujących w Konkursie Głównym 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

      "Awaria”. Czuły punkt [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

      Błękitne morze, a na nim mały, czarny punkt. To symbol jednego z największych problemów współczesnego świata, który w nietypowy sposób zostanie ukazany w „Awarii” Philipa Scheffnera, filmie startującym w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.

        "24 tygodnie": Policzek dla radykałów [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

        Choć „24 tygodnie” zostały zrealizowane za naszą zachodnią granicą, trudno o opowieść, która lepiej wpisywałaby się w rozpalające ostatnio Polaków spory polityczne.

          „Ederly”. Wyśniona komedia Piotra Dumały [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

          Na wszystkich fanów twórczości Piotra Dumały czeka nie lada niespodzianka. Oto reżyser, zamknięty w kręgu poważnych tematów i kojarzony głównie z Kafką czy Dostojewskim, zrealizował film, któremu najbliżej chyba do komedii. Choć nie ma co ukrywać, komedii raczej nietypowej, lokującej się gdzieś na granicy jawy i snu.

            "Mimosas". Świat bez drogowskazów [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

            „Mimosas” Olivera Laxe’a zjechały do Wrocławia prosto z festiwalu filmowego w Cannes, gdzie zdobyły główną nagrodę sekcji Semaine de la Critique. Film startuje w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.

              "Toni Erdmann". One Man Show [RECENZJA T-Mobile Nowe Horyzonty]

              Tom Waits przekonywał w jednym z wywiadów, że czuje się mentalnie młodszy od swego najstarszego syna. Po obejrzeniu „Toniego Erdmanna” jesteśmy w stanie go zrozumieć.

              REKLAMA
              • Wyborcza.pl
              • Wyborcza.biz
              • Wysokie Obcasy
              • CoJestGrane24
              • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
              wydarzenia
              • Muzea, wystawy i wernisaże
              • Co Jest Grane 24
              • Europejskie Targi Muzyczne 2016
              • Co Jest Grane 24 Festival
              • Premiery teatralne
              • Filmy i premiery filmowe
              • Repertuar kin
              • Repertuar teatrów
              • Koncerty
              • Trasy koncertowe
              • Imprezy w Twoim mieście
              • Orange Warsaw Festival 2017
              • Olsztyn Green Festival 2017
              • Szczecin Jazz Festival 2017
              miejsca
              • Mojo Picon
              • Wi-Taj na placu Konstytucji
              • Najlepsze lody w Warszawie
              • Podkowa Wine Depot
              • 12on14 Jazz Club
              • NOSPR
              osoby
              • Maciej Stuhr
              • Jennifer Lawrence
              • Margot Robbie
              • Przemysław Wojcieszek
              • Andrzej Chyra
              • Madonna
              • Hugh Grant
              • Marta Nieradkiewicz
              • Woody Allen
              • Izabela Trojanowska
              • Olivier Heim
              • Diana Krall
              • Artur Rojek
              • Dave Gahan
              • Kasia Smutniak
              • Wynton Marsalis
              • Deborah Brown
              • Michalina Wisłocka
              recenzje filmów
              • Ojcowie i córki
              • Kobiety bez wstydu
              • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
              • Copyright © Agora SA
              • O nas
              • Reklama w Gazecie Wyborczej
              • Prywatność
              • Nasze tematy
              • Licencje/Kontent
              • Kontakt
              • Pomoc