Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 142 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Mr. Gaga, reż. Tomer Heymann / Nowe Horyzonty

„Mr gaga”. [RECENZJA]

Anna Tatarska| 21-07-2016

Ten elektryzujący dokument powstawał osiem lat. Po premierze obwołano go najlepszym tanecznym filmem od czasu „Piny” Wima Wendersa.

I słusznie! W mojej opinii obraz Tomera Heymanna („Paper Dolls”, „I Shot My Love”) to wręcz stopień wyżej w hierarchii kinowej doskonałości. Na pierwszy rzut oka klasyczna filmowa biografia szybko okazuje się czymś znacznie mniej oczywistym. Izraelczyk Ohad Naharin, dziś dyrektor legendarnej Batsheva Dance Company, to bohater dosłownie stworzony na ekran. Jeden z największych współczesnych tancerzy wychował się w kibucu, profesjonalnie tańczyć zaczął po służbie wojskowej, już jako dorosły i szybko stał się sensacją na światową skalę.

Pracował z Mauricem Bejartem i Martą Graham, występował na największych scenach. Być może ciekawszy, niż jego dorobek taneczny, są dokonania na polu choreografii. W układach Naharina zawarta jest cała dramaturgia jego burzliwego życia, wszystkie wątpliwości, podsycane próżnością lub lękiem mity i pragnienia.

Film Heymanna przyswaja i adaptuje na swoje potrzeby choreograficzny język mistrza, dzięki czemu zyskuje niezwykłą siłę rażenia. Udaje mu się dokonać najtrudniejszego: uchwycić ulotne piękno i filozofię tańca współczesnego. Odpowiednio zmontowane fragmenty charakterystycznych choreografii tkają emocjonalną ramę dla opowieści o kolejnych zderzeniach wielkiego ego i bezdyskusyjnego geniuszu z boleśnie nieteatralnym życiem.

Słowa klucze w „Mr gaga” to marzenia, wytrwałość, strata i odrodzenie. Dyskretnie, z tylnego siedzenia, widz obserwuje jak Naharin wznosi się na wyżyny, upada, po czym odradza jak Feniks, nieustraszony, bezczelnie pewny siebie, bezkompromisowy w swojej wizji. Sto procent najwyższej próby sztuki i życiowej prawdy, zero kiczu. Zafascynuje także tych, którzy z tańcem nie mają nic wspólnego.

 

Holandia-Niemcy-Szwecja-Izrael 2015. Reż. Tomer Heyman.

 

czytaj także

    "Chevalier". Kamera na napuszonych samców [RECENZJA]

    Pięć lat temu jej „Attenberg” zdobył Grand Prix we Wrocławiu, zachwycając odwagą i świeżością spojrzenia. W nowym filmie Athina Rachel Tsangari nie rezygnuje z antropologicznej perspektywy. Lecz obiekt obserwacji jest zupełnie inny: kamera zostaje skierowana na napuszonych samców.

      "Służąca. [RECENZJA]

      W swobodnej adaptacji „Złodziejki” Park Chan-wook wielokrotnie myli tropy, wciągając widza w intrygę napędzaną przez namiętności i zemstę, w której przez lata zdążył się wyspecjalizować.

        "Toni Erdmann". [RECENZJA]

        Po tym seansie Cannes oszalało. Dawno żaden film nie wywołał u krytyków tak jednogłośnej fali zachwytu.

          „Wszystkie nieprzespane noce”. [RECENZJA]

          To współczesny portret pokolenia, „Niewinni czarodzieje” w rytmie elektro.

            "Oślizgły dusiciel". [RECENZJA]

            Big Ronnie to zrzędliwy erotoman, wielbiący różowe szorty i moherowe crop-topy. Jego największą pasją jest tłuszcz, który pochłania w hurtowych ilościach i dosłownie pod każdą postacią.

              "Zjednoczone Stany Miłości". Transformacja bez wolności i perspektyw [RECENZJA]

              W domach z betonu nie było wolnej miłości – przekonuje Tomasz Wasilewski. A przynajmniej nie mogą na nią liczyć bohaterki "Zjednoczonych Stanów Miłości": cztery kobiety w różnym wieku mieszkające po sąsiedzku na prowincjonalnym blokowisku na początku lat 90-tych.

                "Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham". [RECENZJA]

                Trzy twarze i rozmowa o ogromnym ładunku emocji. Dokumentalista Paweł Łoziński czyni widzów uczestnikami bolesnego procesu terapeutycznego.

                  MFF T- Mobile Nowe Horyzonty 2016. 10 filmów, które poleca "Co Jest Grane 24"

                  Recenzenci filmowi „Co Jest Grane 24” polecają 10 filmów, których nie można przegapić na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

                  REKLAMA
                  • Wyborcza.pl
                  • Wyborcza.biz
                  • Wysokie Obcasy
                  • CoJestGrane24
                  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
                  wydarzenia
                  • Muzea, wystawy i wernisaże
                  • Co Jest Grane 24
                  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
                  • Co Jest Grane 24 Festival
                  • Premiery teatralne
                  • Filmy i premiery filmowe
                  • Repertuar kin
                  • Repertuar teatrów
                  • Koncerty
                  • Trasy koncertowe
                  • Imprezy w Twoim mieście
                  • Orange Warsaw Festival 2017
                  • Olsztyn Green Festival 2017
                  • Szczecin Jazz Festival 2017
                  miejsca
                  • Mojo Picon
                  • Wi-Taj na placu Konstytucji
                  • Najlepsze lody w Warszawie
                  • Podkowa Wine Depot
                  • 12on14 Jazz Club
                  • NOSPR
                  osoby
                  • Maciej Stuhr
                  • Jennifer Lawrence
                  • Margot Robbie
                  • Przemysław Wojcieszek
                  • Andrzej Chyra
                  • Madonna
                  • Hugh Grant
                  • Marta Nieradkiewicz
                  • Woody Allen
                  • Izabela Trojanowska
                  • Olivier Heim
                  • Diana Krall
                  • Artur Rojek
                  • Dave Gahan
                  • Kasia Smutniak
                  • Wynton Marsalis
                  • Deborah Brown
                  • Michalina Wisłocka
                  recenzje filmów
                  • Ojcowie i córki
                  • Kobiety bez wstydu
                  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
                  • Copyright © Agora SA
                  • O nas
                  • Reklama w Gazecie Wyborczej
                  • Prywatność
                  • Nasze tematy
                  • Licencje/Kontent
                  • Kontakt
                  • Pomoc