Festiwal Mozartowski 2016. „Wesele Figara” i inne skarby Mozarta
Festiwal Mozartowski to wydarzenie wyjątkowe pod każdym względem. Impreza poświęcona wyłącznie muzyce Wolfganga Amadeusza Mozarta, która ma w repertuarze wszystkie dzieła sceniczne tego kompozytora, wciąż pozostaje największym w Europie przeglądem muzyki wiedeńskiego klasyka.
26. FESTIWAL MOZARTOWSKI
W programie tegorocznej 26. edycji m.in. „Don Giovanni”, który otworzył festiwal 23 czerwca, „Cosi fan tutte”, „Czarodziejski flet”, „Łaskawość Tytusa”, ale też jedna z pierwszych oper Mozarta, którą napisał, mając 11 lat - „Apollo i Hyacinthus” - czy wreszcie tryptyk komedyjek we włoskim stylu („Zawiedziony oblubieniec”, „Dyrektor teatru”, „Gęś z Kairu”). Nie zabraknie „Requiem” oraz spektakli dla dzieci.
INSCENIZACJE WIELKIEJ PIĄTKI
Festiwal Mozartowski powstał w 1991 roku z inicjatywy Stefana Sutkowskiego, założyciela i wieloletniego dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej. Szczycił się tym, że co roku gra wszystkie dzieła sceniczne Wolfganga Amadeusza przygotowane siłami zespołu Opery Kameralnej, co więcej, w inscenizacjach dwu tych samych artystów: Ryszarda Peryta (reżyseria) i Andrzeja Sadowskiego (scenografia). W pewnym momencie Warszawa była jedynym miastem na świecie, którego teatr miał w repertuarze wszystkie opery Mozarta, nawet Salzburg, rodzinne miasto kompozytora, nie mógł się czymś takim pochwalić.
Jerzy Lach, który po Stefanie Sutkowskim przejął kierownictwo Warszawskiej Opery Kameralnej, postanowił zmienić nieco formułę festiwalu, ograniczył prezentowane tytuły, zrezygnował z mniej znanych dzieł. Natomiast co roku wprowadzał nową inscenizację tzw. Wielkiej Piątki, czyli pięciu arcydzieł operowych Wolfganga Amadeusza. W 2013 roku odbyła się premiera „Cosi fan tutte” w inscenizacji Marka Weissa, rok później swój pomysł na „Uprowadzenie z seraju” przedstawiła Ewelina Pietrowiak. W zeszłym roku w koprodukcji z Operą Lwowską pokazano „Wesele Figara” w reżyserii Wasyla Wowkuna.

Wszystkie te tytuły będzie można obejrzeć podczas tegorocznej edycji: akcentujące kulturowy kontrast między światem Zachodu i Orientu „Uprowadzenie z seraju” Pietrowiak (9 i 10 lipca), farsowe „Wesele Figara” Wowkuna (16 i 17 lipca), a frywolną komedię miłosną „Cosi fan tutte” Weissa (23 i 24 lipca).
Natomiast pozostałe dwa tytuły z Wielkiej Piątki wciąż są grane w dawnych inscenizacjach Ryszarda Peryta i Andrzeja Sadowskiego.
Za nami już spektakle „Don Giovanniego”, którego zagrano na otwarcie festiwalu, przed nami „Czarodziejski flet”, w którym Ryszard Peryt zręcznie wydobył wątek inicjacji życiowej i symbolicznej (do wspólnoty masońskiej), przez którą przechodzą Tamino i Pamina, dał też widzom posmakować, czym mógł być świat wyobrażeń i symboli ludzi żyjących w czasach oświecenia (28, 29 i 30 lipca).
PAN LIBRETTO DLA DZIECI
W ostatnich latach na festiwalu pojawiły się spektakle dla dzieci. To był znakomity pomysł, żeby dołączyć je do programu. Mozart wydaje się idealny dla małego widza: z jednej strony pogodny, wesoły, dowcipny, sam trochę jak dziecko (prywatnie taki beztroski pozostał niemal do ostatnich chwil życia), z drugiej - stawia wysokie wymagania artystyczne. Jego muzyka to przejaw najczystszego geniuszu. Mozart ani przez chwilę nie fałszuje, nie udaje, nie zakłada maski. Jest szczery, a dzieci to lubią. I właśnie z myślą o nich przygotowano spektakl „Bastienka” na podstawie sielankowej opery „Bastien und Bastienne” w reżyserii Jitki Stokalskiej. Przedstawienie, którego bohaterami są para pasterzy i owieczki, pokazane będzie w oryginalnych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich (10 lipca, godz. 11 i 13). Każde spotkanie z małymi widzami poprowadzi narrator - Pan Libretto.
Z kolei na zakończenie festiwalu (31 lipca) w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej dzieci zobaczą przedstawienie „W krainie czarodziejskiego fletu” na podstawie opery „Czarodziejski flet”.
ARIE NA PLACU, SYMFONICZNIE W ZAMKU
Mozart na ulicach wielkiego miasta? Czemu nie. Sprawdziło się to już rok temu, gdy wieczorem na placu Defilad tłumy słuchały Mozarta śpiewanego i granego na stopniach Teatru Studio. W tym roku nastąpi powtórka i znów będzie operowo - zabrzmią arie na sopran z „Don Giovanniego”, „Mitridate, Re di Ponto”, „Ascanio in Alba”, a w wykonaniu kwartetu smyczkowego WOK usłyszymy słynne „Eine kleine Nachtmusik” (26 lipca, godz. 18, wstęp wolny).
Jak co roku nie zabraknie też koncertów symfonicznych w Zamku Królewskim w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych WOK oraz wykonań dzieł muzyki sakralnej jak „Masz koronacyjna” czy „Requiem”.
- * 26. Festiwal Mozartowski (23 czerwca - 31 lipca), Warszawska Opera Kameralna, Zamek Królewski, Łazienki Królewskie. Bilety od 30 do 110 zł.