Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 84 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Gołdap Festival
  • Olsztyn Green Festival 2019
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
"Samotność pól bawełnianych" / KRZYSZTOF BIELINSKI

Teraz w TR Warszawa, potem na Open'erze. Rozmowa z reżyserem Radosławem Rychcikiem

IZABELA SZYMAŃSKA| 24-06-2016

W TR Warszawa mamy szansę zobaczyć „Samotność pól bawełnianych” - jeden z pierwszych spektakli Radosława Rychcika, laureata Paszportu „Polityki”, reżysera wielokrotnie nagradzanych poznańskich „Dziadów”.

Przedstawienie Teatru im. Żeromskiego z Kielc zobaczymy na scenie przy Marszałkowskiej od 24 do 26 czerwca o godz. 20. Potem spektakl Radosława Rychcika pojedzie do Gdyni na Open'er Festival.

IZABELA SZYMAŃSKA: „Samotność pól bawełnianych” miała premierę 7 lat temu, co i w świecie teatralnym, i w twojej twórczości jest epoką. Dlaczego wróciliście do tego tytułu?

RADOSŁAW RYCHCIK: Zaproponował to nowy dyrektor Teatru im. Żeromskiego w Kielcach Michał Kotański. Ten spektakl po prostu ma już swoją widownię - został pokazany ponad 100 razy, często również za granicą. Zrobiliśmy wznowienie z kosmetycznymi poprawkami, bez zmian w interpretacji i odkrywamy, że to wciąż piekielnie działa. „Samotność...” jest sztuką odkrytego niegdyś przez reżysera Patrice'a Chereau dramatopisarza, poety przeklętego francuskiego teatru. Bernard-Marie Koltes był homoseksualistą, zmarł młodo. Jego żywioł to język, lubił wielokrotnie złożone zdania, metafory, frazy, które są jak melodie.

„Samotność pól bawełnianych” uchodzi za tekst trudny i przegadany, bo składa się właściwie z dwóch ogromnych monologów, Dealera i Klienta. Gdzieś w ciemnym zaułku dwóch mężczyzn prowadzi dyskusję o pożądaniu. Klient mówi: „Opanowałem wszystkie sposoby mówienia tak ”. 7 lat temu sytuacja dealu dwóch osób bez imion była jak figura z Becketta, teatru absurdu, zupełny abstrakt. Jeśli wtedy zastanawialiśmy się, czy relacja kupujący-sprzedający określa stosunki międzyludzkie, to teraz już nie mamy wątpliwości, że tak jest. Doświadczenie uczy wręcz, że lepiej być w roli sprzedawcy, ma się wtedy większą kontrolę.

Jakbyś miał wybrać trzy najważniejsze momenty swojej teatralnej drogi to „Samotność...” byłaby wśród nich?

Radosław Rychcik / AGATA GRZYBOWSKA Radosław Rychcik / AGATA GRZYBOWSKA

- Zdecydowanie, ale zacząłbym od „Versusa” z krakowskiego Nowego Teatru, z którym pojechaliśmy do Nowego Jorku po raz pierwszy, potem „Samotność...” i „Dziady” z Teatru Nowego w Poznaniu. „Samotność...” była dzikim wyrazem prawdziwego bólu, zakochania, rozstania. Ale to przede wszystkim spotkanie z genialnym zespołem rock'n'rollowców, czyli z TNBC (The Natural Born Chillers). Nie ma drugiego takiego zespołu w Polsce, który grałby na żywych instrumentach tak szybko, melodyjnie i tak precyzyjnie takie gatunki jak electro czy techno. Na ich koncert do klubu Cocon w Krakowie zabrała mnie Marta Stoces (autorka video) i od razu poczułem Koltesa, taka wizja dialogu dwóch facetów w zatłoczonej sali, którzy niemal krzyczą do siebie. Po koncercie zaproponowałem im współpracę. Z Michałem Lisem i Piotrem Lisem z The Natural Born Chillers (razem z Bartoszem Ignorem i Maćkiem Matysiakiem) pracujemy odtąd przy każdym przedstawieniu, więc to była życiowa przygoda. I teraz znowu wracamy z „Samotnością...” na tournee.

Joanna Targoń pisała o twoim spektaklu: „Dziki, skondensowany, trwający godzinę koncert”. Czym różnił się odbiór tego przedstawienia w różnych miejscach?

- To było mocne uderzenie, coś z pogranicza koncertu, performansu, agonu teatralnego z muzyką na żywo. Jego fama wzięła się chyba stąd, że ma w sobie olbrzymi potencjał autentyczności, działa zmysłowo i na głowę, i na emocje, nie pozostawia obojętnym. Jest też pokazem umiejętności aktorów, Wojtka Niemczyka i Tomka Nosinskiego, którzy dziś są w świetnej formie i mam wrażenie, że są w stanie grać ten tekst jeszcze bardziej na zimno.

W Kielcach widzowie przychodzili na przedstawienie po kilkanaście razy. Było dość awangardowe, z mocnym wyrazem, sceną nagości, szybko stało się wyjątkowe dla publiczności. Natomiast na świecie ludzie oszaleli, przychodzili do garderoby, w Chile zatrzymali nas na ulicy i oklaskiwali, stamtąd też za spektaklem przyjechała do Polski dziewczyna, która została naszą przyjaciółką, mieszka w Gdańsku, wyszła za mąż.

Przygotowujesz też premierę w Warszawie?

- Zaczęliśmy próby do „Ripleya pod ziemią” w Teatrze Studio, to druga z pięciu części całej „Ripliady” Patricii Highsmith, premiera 14 września. A później październikowe wyjazdy z „Samotnością...” do Brazylii, do Rio i do Sao Paulo.

  • Radosław Rychcik.
  • Jeden z najciekawszych reżyserów młodego pokolenia, laureat Paszportu „Polityki” 2014 za „Dziady” z Teatru Nowego w Poznaniu, w których udowodnił, że popkulturą można opowiedzieć narodowe mity. W Teatrze Studio wystawił spektakl „Utalentowany pan Ripley”, gdzie bawi się konwencjami amerykańskiej polityki i kultury: na scenie pojawia się Barack Obama czy stewardesy z linii Pan Am. Jego ostatnią premierą jest „Wesele” w Teatrze Śląskim w Katowicach. Akcję sztuki Stanisława Wyspiańskiego przeniósł do Irlandii.

 


  • „SAMOTNOŚĆ PÓL BAWEŁNIANYCH”


    Spektakl Teatru Żeromskiego z Kielc, gościnnie w TR Warszawa (ul. Marszałkowska 8).
  • Pokazy: 24-26.06. godz. 20. Bilety: 40/60 zł.
  • Reżyseria: Radosław Rychcik
  • Przekład: Marian Mahor
  • Oprawa wizualna: Marta Stoces
  • Oprawa muzyczna: The Natural Born Chillers
  • Występują: Wojciech Niemczyk i Tomasz Nosinski.
  • Dla widzów pełnoletnich. W spektaklu użyte są światła stroboskopowe.

„SAMOTNOŚĆ PÓL BAWEŁNIANYCH”

 

czytaj także

  • teatr

Magda Cielecka w "Aniołach w Ameryce", Maria Seweryn w "Konstelacjach". Polecamy wydarzenia teatralne w lipcu.

Powracają „Anioły w Ameryce”. Spektakl Krzysztofa Warlikowskiego zobaczymy w Nowym. Na afiszu Powszechnego dwa spektakle z Berlina.

  • muzyka

Ben Klock, Onra, Skeletons, Dianne Reeves, Dust - polecamy imprezy nadchodzącego tygodnia

Techno w 1500m2, futurystyczny hip-hop w Cudzie nad Wisłą, muzyka emocji w Placu Zabaw, piosenka jazzowa w Romie, czy elektronika Nowego Jorku w Hockach Klockach, wybraliśmy najciekawsze wydarzenia muzyczne w Warszawie

  • muzyka

Open'er 2016 - koncerty wielkich gwiazd, ale też teatr, wystawy, trampolina i bezdotykowy football

Open'er 2016 zaczyna się w środę 29 czerwca. Przez cztery dni w Babich Dołach w Gdyni zagrają Florence & the Machine, LCD Sondsystem, Sigur Ros, Red Hot Chili Peppers. Nie zabraknie jednak okołomuzycznych atrakcji

  • muzyka

Gogol Bordello, czyli orkiestra popieprzonych imigrantów wystąpi w Progresji

Nie do zatrzymania, ale za to do przetańczenia i przeskakania. W niedzielę w Progresji wystąpi szalony międzynarodowy kolektyw Gogol Bordello.

  • teatr

Jan Peszek i Jadwiga Jankowska-Cieślak w "Kto nas odwiedzi" w Och-Teatrze

W Och-Teatrze trwają próby sztuki Igora Sawina „Kto nas odwiedzi”. Na scenie znakomici aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Jan Peszek. Reżyseruje Cezary Tomaszewski. Premiera w czwartek 16 czerwca.

  • teatr

Garbaczewski wystawia Nahacza. Premiera w TR Warszawa

Krzysztof Garbaczewski przygotowuje w TR Warszawa premierę „Roberta Robura” na podstawie powieści Mirosława Nahacza „Niezwykłe przygody Roberta Robura”. Spektakle przedpremierowe już od wtorku 7 czerwca.

  • teatr

"Pan Tadeusz - wszystkie słowa" - maraton w Teatrze Narodowym. Rozmawiamy z reżyserem

"Pana Tadeusza" czytają znakomici aktorzy Teatru Narodowego m.in: Anna Seniuk, Janusz Gajos, Jerzy Radziwiłowicz, Dominika Kluźniak, Jan Englert, Mariusz Bonaszewski, Grzegorz Małecki i Marcin Hycnar.

  • teatr

Ewelina Marciniak o powieści Olgi Tokarczuk. Premiera w Teatrze Powszechnym

Ewelina Marciniak, jedna z najgłośniejszych reżyserek młodego pokolenia, przygotowuje w Teatrze Powszechnym premierę na podstawie „Ksiąg Jakubowych” Olgi Tokarczuk.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc