Czterdzieści części motetu
40 oddzielnie nagranych głosów przez 40 głośników śpiewa XVI-wieczny motet Tallisa.
Instalacja dźwiękowa „The Forty Part Motet” kanadyjskiej artystki Janet Cardiff odwołuje się do motetu „Spem in Alium Nunquam Habui” z XVI w. skomponowanego przez Thomasa Tallisa, renesansowego kompozytora angielskiego, prawdopodobnie na święto królowej Elżbiety I.
Składa się na nią 40 oddzielnie nagranych głosów (chórzystów katedry Salisbury), odtwarzanych przez 40 głośników, które zostaną usytuowane eliptycznie w przestrzeni hali głównej Trafostacji Sztuki. Głośniki są zestawione w osiem oddzielnych chórów głosowych - sopran, alt, tenor, baryton i bas. Wędrujący przez pracę zwiedzający mogą słyszeć każdy głos z osobna, zbliżając się do któregoś z głośników.
- Słuchając koncertu, publiczność tradycyjnie siedzi naprzeciwko chóru. Prezentując tę pracę, chciałabym, żeby publiczność mogła doświadczać dzieła z perspektywy jego wykonawców. Każdy chórzysta słyszy unikalną kombinację utworu muzycznego - opisuje Janet Cardiff. - Zabieg ten pozwala również na ukazanie utworu muzycznego jako zmieniającej się struktury. Jestem także zainteresowana sposobem, w jaki dźwięk może fizycznie konstruować przestrzeń niczym rzeźbę oraz tym, jak widz może dokonywać wyboru trajektorii ruchu jednocześnie w przestrzeni fizycznej i wirtualnej.
Dzieło wypożyczyła na wystawę Narodowa Galeria Sztuki w Kanadzie.
Otwarcie wystawy w sobotę (18 czerwca) o godz. 18. Praca pozostanie w Trafo do 19 września.