Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Wystawa "Rodin / Dunikowski . Kobieta w polu widzenia" w Królikarni / Wystawa "Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" w Królikarni/ FOT.DAWID ZUCHOWICZ

Trzy Ewy, czyli jak pracowali Rodin i Dunikowski. 6 najciekawszych rzeźb według Ewy Ziembińskiej

Magdalena Dubrowska | 14-06-2016

W Królikarni możemy oglądać dzieła Auguste'a Rodina zestawione z rzeźbami i obrazami Xawerego Dunikowskiego. Oto 6 najciekawszych rzeźb na wystawie "Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" według kuratorki Ewy Ziembińskiej.

1. „PRZYKUCNIĘTA”, AUGUSTE RODIN

Po prawej stronie 'Przykucnięta',Auguste Rodin Wystawa 'Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia' w Królikarni  / Po prawej stronie 'Przykucnięta',Auguste Rodin Wystawa 'Rodin /Dunikowski. Kobieta w polu widzenia' w Królikarni/FOT.DAWID ZUCHOWICZ Po prawej stronie 'Przykucnięta',Auguste Rodin Wystawa 'Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia' w Królikarni / Po prawej stronie 'Przykucnięta',Auguste Rodin Wystawa 'Rodin /Dunikowski. Kobieta w polu widzenia' w Królikarni/FOT.DAWID ZUCHOWICZ

To postać kobiety, która jest figurą z tympanonu Bramy piekieł, jednej z najsłynniejszych i największych realizacji rzeźbiarza, którą tworzył od 1880 r. i której nigdy nie ukończył. Brama piekieł miała być drzwiami z brązu dla Musée des Arts Décoratifs. Rodin wciąż dodawał i odejmował postacie, zmieniał kompozycję, przetwarzał. Pracował nad dziełem 37 lat, jeszcze długo po tym, jak upadła koncepcja budowy Muzeum. „Przykucnięta” wskazuje na istotny element twórczości rzeźbiarza, a mianowicie ciało kobiece, którym Rodin się fascynował. Nagie ciała kobiece w jego pracach emanują zmysłowością, erotyzmem. Kobieta w „Przykucniętej” przybiera trudną pozę, w której badacze dopatrują się nawiązania do estetyki dzieł Michała Anioła. Rodin lubił wyginanie ciała, napięcie mięśni, ekspresję. Po jego atelier przechadzały się nagie modelki, a on, kiedy coś go zafascynowało, prosił o zatrzymanie pozy i szkicował. Zachowało się wiele jego rysunków, które nie były przeznaczone do oglądania przez publiczność, a w których widać bogactwo gestów, gdzie akcentowane są cechy płciowe - piersi, pośladki, krocza uchwycone podczas intymnych sytuacji, masturbacji czy w scenach safickich. Niektóre możemy oglądać na wystawie.

Co ciekawe, w sztuce Xawerego Dunikowskiego trudno szukać wizerunku kobiety jako obiektu pożądania czy istoty erotycznej.

2. „PORTRET MISS RUSSELL”, AUGUSTE RODIN

W głębi po lewej W głębi po lewej "Portret Miss Russel",Auguste Rodin, Wystawa"Rodin / Dunikowski . Kobieta w polu widzenia" w Królikarni / W głębi po lewej "Portret Miss Russel",Auguste Rodin, Wystawa"Rodin / Dunikowski . Kobieta w polu widzenia" w Królikarni/FOT. DAWID ZUCHOWICZ

Gipsowa rzeźba przedstawia Marianę Russell, Włoszkę z pochodzenia i żonę australijskiego malarza Johna Russella, który zamówił u Rodina jej oficjalny portret. Istnieje wiele wersji tej rzeźby wykonanych w różnych materiałach, m.in. odlew w srebrze, ale Rodin wykorzystał twarz pani Russell również w innych dziełach, był absolutnie zafascynowany jej klasyczną urodą, twarzą o regularnych rysach, wielokrotnie uwieczniał ją w różnych okresach jej życia. Portret Miss Russell prezentowany na wystawie pochodzi z kolekcji Xawerego Dunikowskiego. Dziś nie wiemy, jak rzeźba trafiła do kolekcji Dunikowskiego. Wiadomo, że Rodin ofiarowywał swoje prace w prezencie przyjaciołom i uczniom, ale czy mógłby to być wyraz sympatii czy zakup Dunikowskiego - na to pytanie nie ma odpowiedzi. „Portret Miss Russell” to jedna z dwóch prac na wystawie, która pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie.

3. „EWY” XAWERY DUNIKOWSKI 4. „EWA” AUGUSTE RODIN

"Ewy" Xawery Dunikowski / "Ewy" Xawery Dunikowski/FOT. DAWID ZUCHOWICZ

W tych pracach wyrażają się wątki stanowiące komentarz do kwestii sensu ludzkiej egzystencji, powstawania życia, narodzin człowieka, stworzenia świata etc. To tematy, które zajmowały obu rzeźbiarzy, a które były obecne na przełomie XIX i XX w. w sztuce, literaturze czy filozofii. „Ewy” Dunikowskiego - betonowa i drewniana - trzymają w dłoniach embrion - to motyw przekazywania życia, macierzyństwa. Te wątki w twórczości Dunikowskiego nasilają się wraz z początkiem relacji z jego studentką, a potem towarzyszką życia i matką jego córki - Sarą Lipską - największą namiętnością rzeźbiarza. Jedna z kobiet w cyklu „Kobiety brzemienne” nosi rysy jej twarzy. Na wystawie możemy zobaczyć też ekspresyjną, złoconą rzeźbę „Macierzyństwo”: dwa ludzkie ciała połączone w jedno. Motyw Ewy powtarza się także u Rodina, choć w jego pracach najczęściej towarzyszy jej Adam. „Ewa” prezentowana na wystawie, zestawiona z „Ewami” Dunikowskiego, przybiera pozę zawstydzonej kobiety i przywodzi na myśl „Wypędzenie z raju” z Kaplicy Sykstyńskiej Michała Anioła. W pierwotnym zamyśle rzeźba ta miała być jedną z figur „Bramy piekieł”. Podobno kiedy modelka, która pozowała Rodinowi do tej pracy, powiedziała mu, że jest w ciąży, mistrz przerwał i oświadczył, że zakończy dzieło po jej porodzie. To pokazuje, jaki stosunek miał artysta do tematu kobiet ciężarnych, i nie był w tym odosobniony. Kobiety brzemienne stworzone przez Dunikowskiego należą do awangardy i kiedy powstały w 1906 r., wywołały skandal zarówno tematem, który według publiczności naruszał normy moralne, jak i ustawieniem rzeźb bezpośrednio na podłodze. Jedna z brzemiennych została pozbawiona ręki przez oburzonego widza. Dunikowski postanowił odlać w brązie tak okaleczoną postać, stąd Kobiecie brzemiennej III brak prawego przedramienia.

5. „IDĘ KU SŁOŃCU”, XAWERY DUNIKOWSKI

'IDĘ KU SŁOŃCU', XAWERY DUNIKOWSKI / 'IDĘ KU SŁOŃCU', XAWERY DUNIKOWSKI/FOT. ERNEST WINCZYK 'IDĘ KU SŁOŃCU', XAWERY DUNIKOWSKI / 'IDĘ KU SŁOŃCU', XAWERY DUNIKOWSKI/FOT. ERNEST WINCZYK

Autoportret artysty, który on sam nazywał autoportretem astralnym. Rzeźba emanuje witalnością, siłą, męskością, którą podkreśla nagi fallus. To wyjątkowa praca w dorobku artysty, powstała w 1917 r. w Paryżu. Widać tu wpływ francuskiego kubizmu, budowania postaci bryłą. Rzeźba ma dwa oblicza: pierwsze - jak twarz, skierowane ku ziemi i drugie - jak maska, wznoszące się ku niebu. Dunikowski mówił, że to „wizja wewnętrzna, od środka, synteza pędu w kosmos, jaki człowiek nosi w sobie”. Rzeźbiarz traktował sztukę na równi z sacrum, powołaniem, kapłaństwem, miał świadomość swojego geniuszu. W świetle wielu wypowiedzi o sobie Dunikowski pokazuje się jako mitoman przeświadczony o swojej wyjątkowości i geniuszu. Ta postawa jest bliska Rodinowi.

6. „PORTRET RODINA” CAMILLE CLAUDEL

'PORTRET RODINA' CAMILLE CLAUDEL / 'PORTRET RODINA' CAMILLE CLAUDEL/FOT.Materiały prasowe 'PORTRET RODINA' CAMILLE CLAUDEL / 'PORTRET RODINA' CAMILLE CLAUDEL/FOT.Materiały prasowe

To głowa Rodina z gipsu polichromowanego wyrzeźbiona przez jego uczennicę i kochankę Camille Claudel. Claudel pojawiła się w pracowni mistrza jako 19-letnia dziewczyna pragnąca rzeźbić, Rodin miał wówczas 43 lata. Wkrótce pomiędzy Rodinem i Claudel nawiązał się namiętny romans. Zaczęli razem pracować i dzielić pracownię. Inspirowali się nawzajem i prowadzili dyskusje na temat swoich projektów. Rzeźbiarka asystowała też mistrzowi, a nawet wykańczała jego dzieła. Ten związek przetrwał blisko10 lat. Camille wiedziała, że Rodin, który od wielu lat związany jest z Rose Beuret, nigdy jej nie zostawi. Rola kochanki była trudna także ze względu na mieszczańskie środowisko, z którego pochodziła Camille, które nie akceptowało takich obyczajów. Z powodu pogłębiającej się choroby psychicznej rodzina umieściła ją w zakładzie psychiatrycznym, gdzie spędziła 30 lat, a jej praca twórcza została bardzo ograniczona. Pozostało niewiele jej prac, większość swoich rzeźb zniszczyła w 1902 r. w ataku szału. Rodin do końca wspierał ją finansowo, zachęcał dziennikarzy i krytyków do jej twórczości, dawał jej zlecenia, podsyłał uczniów. Badacze do dziś spierają się co do udziału Camille Claudel w pracach Rodina.

  • Wystawę "Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" w Królikarni oglądać można do 18 września
  • od wtorku do niedzieli w godz. 11-18, w czwartek w godz. 11-20.
  • ul. Puławska 113a

powiązane wydarzenia

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
  • wystawa czasowa
  • patronat

Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia

Królikarnia. Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego
do18wrz

czytaj także

  • wystawy

Gdynia Design Days. Stołek z dna oceanu i dom bałtycki

Wystawy, wykłady, warsztaty, prelekcje oraz dyskusje - święto dobrego i estetycznego projektowania ponownie zawita do Gdyni. To festiwal zarówno dla profesjonalistów, jak i entuzjastów dobrego projektowania. Tegoroczne hasło festiwalu - „odzyskane” - odwołuje się do historii Gdyni, która w tym roku obchodzi swoje 90-lecie.

  • wystawy

Pracowali tu Cocteau, Matisse, bywał tu Rilke. Catherine Chevillot opowiada o Muzeum Rodina

Większość rzeźb Auguste'a Rodina, które możemy oglądać na wystawie w Królikarni, pochodzi z Muzeum Rodina w Paryżu, które ma kolekcję niemal 300 dzieł rzeźbiarza. Jego dyrektorka Catherine Chevillot przyjechała na otwarcie wystawy „Rodin/Dunikowski” i podczas specjalnego wykładu opowiadała o historii muzeum, jego zbiorach i renowacji. Muzeum Rodina przeszło bowiem gruntowny remont i niedawno zostało ponownie otwarte dla publiczności.

  • wystawy

Rodin, Dunikowski - mistrzowie rzeźby na wystawie w Królikarni

Zobacz dzieła jednego z najwybitniejszych na świecie rzeźbiarzy Auguste'a Rodina w zestawieniu z rzeźbami i obrazami młodszego o pokolenie Xawerego Dunikowskiego. Pokazywane są na wystawie w Królikarni w Warszawie

  • wystawy

5 dzieł z kolekcji wrocławskiego Muzeum Sztuki Współczesnej wybranych przez kurator Barbarę Banaś

Od Magdaleny Abakanowicz do grupy Luxus - najciekawsze dzieła, które możemy zobaczyć w Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu poleca kurator Barbara Banaś.

  • wystawy

Lato wielkich wystaw. Polecamy wystawy, na które trzeba się wybrać w wakacje

Wystawy, które koniecznie musisz wpisać w kalendarium letniej podróży, nawet jeśli będziesz musiał nadłożyć drogi. Zarówno dzieła wielkich malarzy sprzed wieków, jak i efekty współczesnej refleksji artystycznej - tegoroczna kanikuła nie musi upływać na leniwym relaksie

  • wystawy

Sen się spełnił. Wystawa o tym, jak powstawało Muzeum Narodowe w Warszawie

Podziwiam piękno architektonicznego rysunku. Nie traktuję go poglądowo, nie wiem, gdzie co się na nim znajduje. Odbieram go jak dzieło sztuki abstrakcyjnej. Dlatego z zachwytem obejrzałem wystawę „Marzenie i rzeczywistość”, która głównie poprzez projekty opowiada o drodze od marzenia o siedzibie Muzeum Narodowego w Warszawie do jego obecnego gmachu.

  • wystawy

Stara Oranżeria w Łazienkach Królewskich. W poszukiwaniu malarstwa holenderskiego

Wystawa w Starej Oranżerii - oficjalnie jeszcze jej nie ma. Zaistnieje dopiero w czerwcu - tak mówi Tadeusz Zielniewicz, dyrektor Łazienek, którego łapię przez telefon na lotnisku, przed podróżą. A przecież jest i można już ją prapremierowo oglądać - zapewnia gościnnie.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc