Nowy sezon w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Znamy plany
Cztery premiery operowe, trzy baletowe. Mariusz Treliński wyreżyseruje „Umarłe miasto” E.W. Korngolda, a Krzysztof Pastor przygotuje autorską choreografię do „Jeziora łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Znamy plany Teatru Wielkiego na sezon artystyczny 2016/2017.
Pierwsza premiera operowa nowego sezonu 2016/2017 odbędzie się pod koniec października. Będzie to późnoromantyczne dzieło Władysława Żeleńskiego „Goplana” na podstawie „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Jest to opera właściwie zapomniana, ostatni raz grano ją w 1971 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Teatr Wielki przypomni ją jako dzieło wyjątkowo udane, z ducha romantyczne, bliskie Moniuszce, z silnie obecnym kolorytem narodowym. Wyreżyseruje ją Janusz Wiśniewski, choreografię opracuje Emil Wesołowski, spektaklem zadyryguje Grzegorz Nowak. Zapowiada się świetna obsada (Małgorzata Walewska, Wioletta Chodowicz, Edyta Piasecka, Arnold Rutkowski, Mariusz Godlewski). Opera będzie transmitowana na żywo przez internet (streaming) na vod.teatrwielki.pl i theoperaplatform.eu.

11 grudnia odbędzie się premiera „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ostatnia opera Mozarta to istna feeria humoru i pure nonsensu, aż trudno uwierzyć, że kompozytor napisał ją tuż przed swoją śmiercią. 10 lat temu wystawił ją w Operze Narodowej Achim Freyer, tym razem dyrektorzy Waldemar Dąbrowski i Mariusz Treliński zaprosili reżyserów Suzanne Andrade i Barry'ego Kossky'ego, dyrektora artystycznego berlińskiej Komische Oper, i grupę teatralną „1927”. Nieme kino, animacje, pantomima - „Czarodziejski flet” to raj dla pomysłowych inscenizatorów. Kierownictwo muzyczne obejmie Andriy Yurkevych.
W marcu 2017 roku odbędzie się kolejna premiera - ponownie opera buffa, tym razem „Turek we Włoszech” Gioachino Rossiniego w reżyserii Christophera Aldena, koporodukcja z Festiwalem w Aix-en-Provence, Teatro Regio di Torino i Opera de Dijon.
10 czerwca - ostatnia premiera sezonu, w rok po „Tristanie i Izoldzie” Wagnera Mariusz Treliński wystawi kolejny tytuł, ekspresjonistyczną operę Ericha Wolfganga Korngolda „Umarłe miasto”, kompozytora austriackiego, który po emigracji do Stanów Zjednoczonych stał się głównym dostarczycielem muzyki do hollywoodzkich produkcji filmowych, ukształtował język muzyki filmowej, dwukrotnie był laureatem Oscara, jest więc dla Trelińskiego wymarzonym kompozytorem. Jest to koprodukcja z Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Wystąpią Charles Workman jako Paul i Marlis Petersen jako Marie/Marietta. Zadyryguje Lothar Koenigs.

Szykują się też trzy premiery baletowe. Pierwsza pod koniec listopada to tryptyk „Chopiniana” - „Bolero” - „Chroma” z choreografią Michaiła Fokina, Krzysztofa Pastora i Wayne'a McGregora. Krzysztof Pastor przygotuje także autorską choreografię do najsłynniejszego baletu w historii, „Jeziora łabędziego” Piotra Czajkowskiego (premiera 20 maja 2017).

W czerwcu odbędzie się prapremiera „Darkness”, widowiska w choreografii Izadory Weiss z muzyką Johanna Sebastiana Bacha i Philipa Glassa, na podstawie „Jądra ciemności” Josepha Conrada.