Cielecka, Ostaszewska, Stuhr - to oni grają u Warlikowskiego
Magdalena Cielecka, Maja Ostaszewska, Maciej Stuhr i inni wspaniali aktorzy są w zespole Nowego Teatru w Warszawie.
14 kwietnia otwiera się Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr. Przy okazji tego wydarzenia przypominamy, kto jest w zespole aktorskim Krzysztofa Warlikowskiego.
Andrzej Chyra
Niewiele brakowało, a zamiast do szkoły teatralnej, trafiłby na Akademię Górniczo-Hutniczą. Dziś trudno uwierzyć, że do 35 roku życia był aktorem prawie nieznanym. Rolą, która przyniosła mu rozgłos i nagrody był Gerard z „Długu" w 1999 roku. To właśnie po filmie Krzysztofa Krauze trafił do zespołu Teatru Rozmaitości w Warszawie.
Grał w spektaklach Grzegorza Jarzyny (m.in. Christian w „Uroczystości”) i Krzysztofa Warlikowskiego (Dionizos w „Bachantkach”, Roy M. Cohn w „Anioły w Ameryce”).

W zespole Nowego Teatru jest od 2008 roku. Występuje m.in. w „(A)pollonii” i „Kabarecie warszawskim”. Krzysztof Warlikowski zaprosił go też do swoich francuskich spektakli, pokazywanych w paryskim Odeonie, grał w „Tramwaju”, a ostatnio występuje w „Fedrze”. Jako reżyser i meloman Andrzej Chyra w Operze Bałtyckiej w Gdańsku wystawiał „Graczy” Szostakowicza, a na festiwalu Malta w Poznaniu operę Pawła Mykietyna „Czarodziejska góra".
Magdalena Cielecka
Trudno wyobrazić sobie zespół aktorski Warlikowskiego bez Magdaleny Cieleckiej. Bez jej ról w „Dybuku”, „(A)polloni”, „Aniołach w Ameryce” i „Kabarecie warszawskim”, w którym stworzyła przyjmującą postać Sally Bowles.

Absolwentka krakowskiej PWST, zaraz po studiach trafiła do Starego Teatru w Krakowie, w którym poraziła widzów m.in. tytułową rolą w „Iwonie, księżniczce Burgunda” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Od 1998 r. możemy ją oglądać na warszawskich scenach. W Teatrze Rozmaitości występowała w spektaklach Grzegorza Jarzyny (m.in. „Magnetyzm serca” i „4.48 Psychosis”) i Krzysztofa Warlikowskiego (Ofelia w „Hamlecie”, Ariel w „Burzy”). Od 2008 roku jest aktorką Nowego Teatru, ale gościnnie gra też w Narodowym, Imce i Och-Teatrze.

Ewa Dałkowska
Przez ponad trzydzieści lat grała w Teatrze Powszechnym w Warszawie. W okresie stanu wojennego działała w podziemiu, współtworzyła Teatr Domowy. Ma na koncie kilkadziesiąt ról, spektakli w Warszawie i Polsce.

Współpracę z Krzysztofem Warlikowskim rozpoczęła od zastępstwa za Stanisławę Celińską w spektaklu „Oczyszczeni” według Sarah Kane w Teatrze Rozmaitości. Od 2008 jest zespole Nowego Teatru. Za rolę Elizabeth Costello w przedstawieniu „Koniec” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego otrzymała Nagrodę im. Zelwerowicza oraz Feliksa Warszawskiego. Niezwykłą postać stworzyła też w „Opowieściach afrykańskich wg Szekspira”.
Bartosz Gelner
Najmłodszy w zespole Nowego Teatru, trafił tu w sezonie 2014/2015. Absolwent krakowskiej PWST dał się zauważyć rolą Michała w filmie „Płynące wieżowce” w reżyserii Tomasza Wasilewskiego, za którą na Festiwal Filmów Polskich w Los Angeles dostał Nagrodę im. Piotra Łazarkiewicza dla Młodego Talentu. Występuje m.in. w „Kabarecie warszawskim” i „(A)pollonii”. We „Francuzach” Krzysztof Warlikowski powierzył mu rolę Narratora.
Wojciech Kalarus
Absolwent krakowskiej PWST, debiutował na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie w „Krakowiakach i góralach” w 1991 roku. Grał w warszawskich teatrach: Powszechnym, Komedii i Rozmaitościach. Od 2008 roku jest w zespole Nowego Teatru. U Warlikowskiego po raz pierwszy wystąpił w 2009 roku w spektaklu „(A)pollonia”, a potem oglądaliśmy go w „Końcu” (współpracował z reżyserem i dramaturgiem przy adaptacji tekstu), „Opowieściach afrykańskich wg Szekspira”, „Kabarecie warszawskim” i we „Francuzach”.

Marek Kalita
Grał w teatrach: im. Jaracza w Łodzi, STU, Starym w Krakowie i warszawskich Rozmaitościach, do których ściągnął go z Krakowa Grzegorz Jarzyna.
W Teatrze Rozmaitości pracował z Krzysztofem Warlikowskim m.in. przy „Hamlecie” i „Krumie”. Od 2008 roku w aktorskim zespole Nowego.
Coraz częściej też reżyseruje. Za spektakl „Generał”, który w Teatrze Imka w Warszawie wystawił wspólnie z Aleksandrą Popławską, otrzymał nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Za rolę generała, którą zagrał w tym przedstawieniu oraz rolę w przedstawieniu „Koniec” w Nowym Teatrze otrzymał nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza.
Zygmunt Malanowicz
To on zagrał w „Nożu w wodzie” w reżyserii Romana Polańskiego. Oglądaliśmy go w filmach Andrzeja Wajdy: „Krajobrazie po bitwie” i „Polowaniu na muchy”, ale też w „Tulipanach” i „Wszystko co kocham” Jacka Borcucha. Z Krzysztofem Warlikowskim po raz pierwszy pracował w Teatrze Rozmaitości, przy okazji szekspirowskiej „Burzy”. Od 2008 roku w zespole Nowego Teatru, występuje m.in. w „(A)pollonii", „Opowieściach afrykańskich wg Szekspira” i „Kabarecie warszawskim".
Maja Ostaszewska
Już w spektaklu dyplomowym w „Płatonowie” Czechowa w reżyserii Krystiana Lupy w krakowskiej szkole teatralnej w 1996 r., zwracała uwagę. To nie była studentka, która stawia na scenie pierwsze kroki, ale aktorka z charakterem - ukształtowana, biorąca odpowiedzialność za każdy gest i każde słowo. Wydarzeniem była jej rola w głośnym „Bziku tropikalnym” - pierwszym warszawskim spektaklu Grzegorza Jarzyny w teatrze Rozmaitości. Przejmującą postać stworzyła w „Krumie” Hanocha Levina - to było jej pierwsze spotkanie z Krzysztofem Warlikowskim.
Od 2008 roku jest aktorką Nowego Teatru. Jej role - co podkreślają krytycy - „uwierają, sprawiają ból, wnikają w widza, nie sposób się od nich uwolnić”. Taka jest demoniczna, uwodzicielska Odeta we „Francuzach”.
Piotr Polak
Absolwent krakowskiej PWST do zespołu Nowego dołączył w 2011 roku. Wcześniej pracował w Starym Teatrze w Krakowie i przez trzy lata w warszawskim Dramatycznym. Występuje w kilku spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego m.in. „Opowieściach afrykańskich wg Szekspira”, „Kabarecie warszawskim” i „Francuzach".

Jacek Poniedziałek
Hamlet i Krum - to on zagrał najpiękniejsze role w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego. Absolwent PWST w Krakowie, debiutował w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, przez kilka lat był w zespole krakowskiego Starego Teatru. Z Krzysztofem Warlikowskim współpracuje od 1992 roku. Pierwsze przedstawienia wystawili razem w krakowskiej PWST. Od 2008 roku jest w zespole Nowego Teatru w Warszawie. Od ponad 10 lat zajmuje się też tłumaczeniami tekstów teatralnych. W 2012 roku został wydany w jego tłumaczeniu zbiór „Tramwaj zwany pożądaniem i inne dramaty” Tennessee Williamsa.
Magdalena Popławska
Była studentką krakowskiej PWST, kiedy Grzegorz Jarzyna szukał utalentowanych młodych aktorów do swojego eksperymentalnego projektu „Teren Warszawa”. To właśnie wtedy w ramach „terenu Warszawa” zagrała m.in. w przedstawieniu „Sny” Iwana Wyrypajewa w Łukasza Kosa (za tę rolę dostała nagrodę dla najlepszej młodej aktorki na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych w 2005 roku).
W 2008 roku dołączyła do zespołu Nowego Teatru, w którym oglądamy ją m.in. w „(A)pollonii”, „Końcu”, „Opowieściach afrykańskich wg Szekspira”, wreszcie w niezwykłej roli w projekcie z pogranicza teatru i tańca - „Nancy. Wywiad” w reżyserii Claude'a Bardouil.
Maciej Stuhr

Do filmu trafił jako nastolatek, zagrał w „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego. Jeszcze zanim rozpoczął studia na krakowskiej PWST grał w filmach i kabaretach. Ale przełomem - co sam przyzna po latach - okaże się rola w „Aniołach w Ameryce” Krzysztofa Warlikowskiego. „Zmienił się odbiór mnie jako aktora. Nie miałem nic przeciwko wizerunkowi komika, kabareciarza, czy sympatycznego chłopaka z moich pierwszych filmów, ale chciałem więcej. I dopiero odwaga Krzyśka, który zaryzykował, zaprocentowała odwagą innych reżyserów. Zacząłem dostawać zupełnie inne propozycje. Zacząłem też coś przekraczać w sobie” - tłumaczy. A jednocześnie nie odżegnuje się od uprawiania innego typu teatru, klasycznego, komediowego. I przypomina, że dzień po premierze „Aniołów w Ameryce” poszedł do Teatru Polonia na pierwszą próbę „Boskiej”, w której gra do dziś. W zespole Nowego jest od 2008 roku, możemy go oglądać m.in. w „(A)pollonii”, „Końcu”, „Kabarecie warszawskim” i „Francuzach".