Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 7 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Wystawa 'Chleb i róże' w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. / Fot. Bartosz Stawiarski

Życie po sztuce, czyli ostatnie wystawy w Emilii

JAROSŁAW MIKOŁAJEWSKI| 18-03-2016

Do Emilii poszedłem z kilku powodów. Jednym z nich była ciekawość wystaw, drugim - potrzeba pożegnania pawilonu jako siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Znalazłem trzy wystawy: „Chleb i róże”; „Po co wojny są na świecie. Sztuka współczesnych outsiderów”; „Życie w epoce postartystycznej”. Wszystkie będą otwarte do 1 maja.

Wystawa 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'. / Fot. Bartosz Stawiarski Wystawa 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'. / Fot. Bartosz Stawiarski

Byłem nie sam, tylko z Bliską Osobą, z którą rozstaliśmy się zaraz za progiem, żeby się zgubić, każde na własny rachunek. I zagubienie okazało się słowem kluczowym.

Emilia jest miejscem przenikania. Z wnętrza widać Pałac Kultury, po drugiej stronie salon księgarni, z parteru widać poziom -1 i poziom 1. Widać i nie widać, bo przy wielkich bryłach tego, co odkryte, zawsze pozostają rzeczy niewidoczne, po które trzeba wejść, zejść, wychynąć.

Dla trzech wystaw naraz, zwłaszcza wystaw takich jak te, wnętrze Emilii tworzy przestrzeń pojemną i znaczącą. Nie mówię, że gościnną. Przeciwnie - wnoszącą do światowego pomieszania emblematów i znaczeń dodatkowe zakręcenie.

Wystawa 'Chleb i róże. Instalacja Renzo Martens przedstawia Cercle d'Art des Travailleurs des Plantations Congolaises / Fot. Jan Smaga Wystawa 'Chleb i róże. Instalacja Renzo Martens przedstawia Cercle d'Art des Travailleurs des Plantations Congolaises / Fot. Jan Smaga

Nie umiem myśleć o tym, co zastałem, jako o trzech odrębnych wystawach. Choć podział jest jasny, poddany podziałowi na piętra, nie potrafię wytyczyć granic, gdzie coś się zaczyna, coś kończy.

Co sprawia, że tak to odbieram? Na pewno tematyka, jakoś zbieżna, angażująca nie tylko w refleksji o sztuce, lecz również o społeczeństwie, o świecie. Stosunek do wojny, do systemu politycznego, stosunek artysty do siebie samego jako elementu układu. Lecz przede wszystkim brak hierarchii. Kompletne zrównanie wszystkiego ze wszystkim. Artystów z dyplomem i artystów bez podstawówki. Utrata cezur dzielących tradycyjne podziały pomiędzy życiem a sztuką. Na wystawie prezentowane są prace kilkudziesięciu artystów o nazwiskach znanych wielu, jak Zofia Kulik, Zbigniew Libera, Józef Robakowski, i prawie niesłyszanych. Niesłychanych. Pisarka M.H., na przykład. Któż zna Pisarkę M.H., skoro nie znamy nawet jej imienia, tylko inicjały, które nie wiadomo, czy są z porządku sztuki, czy życia?

W materiałach kuratorzy próbują wytłumaczyć się z tytułów, z problematyki, z istoty, z wyborów. Wydaje się, że wszystkie prezentacje łączy moment i punkt refleksji teoretyka Jerzego Ludwińskiego: „Bardzo prawdopodobne, że dzisiaj nie zajmujemy się już sztuką. Po prostu przegapiliśmy moment, kiedy przekształciła się ona w coś zupełnie innego, coś, czego nie potrafimy już nazwać. Jest jednak rzeczą pewną, że to, czym zajmujemy się dzisiaj, posiada większe możliwości”.

Co to znaczy? Cóż, jakoś najlepiej przekonanie Ludwikowskiego ilustruje mi mieszanka sztuki i życia, jaka kryje się za nazwiskiem Iwony Mysery, urodzonej w 1983 r. i mieszkającej w Płocku. Która „tworzy zapisy we własnym języku, na pojedynczych kartkach papieru, w notesach i kalendarzach. Początkowo tworzyła w ukryciu - w tym czasie wszystkim w rodzinie artystki zaczęły ginąć kartki i zeszyty. Artystka pracuje w domu, cały wolny czas poświęca sztuce...”. Jej kartki to kardio-, encefalo- i piktogramy znaków, quasi-liter i quasi-cyfr, znaków, wężyków. Niepojętych, których racja i początek gubi się w tej strefie bezcłowej, jaką jest zatarta linia pomiędzy tworzeniem a wypełnianiem losu, wyborem a przeznaczeniem. Modli się za nas? Za siebie? Niepojętą treścią czy samym zapełnianiem arkuszy?

Wszystko jest wszystkim, nie zdziwiłbym się, gdybym wśród wystawionych prac zobaczył nagle kartki z własnego szkolnego zeszytu. Zamiast nich widzę Bliską mi Osobę, na skrzyżowaniu wystaw i widoków, ogłuszoną nadmiarem wszystkiego we wszystkim. Zgubiliśmy się, odnaleźliśmy.

  • „Chleb i róże”, kuratorzy: Łukasz Ronduda, Natalia Sielewicz
  • „Po co wojny są na świecie. Sztuka współczesnych outsiderów”, kuratorki: Katarzyna Karwańska, Zofia Płoska
  •  „Życie w epoce postartystycznej”, kuratorzy: Sebastian Cichocki, Kuba Szreder
  •  Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51, wystawy otwarte do 1 maja 2016. Wtorek-niedziela 12-20, wstęp wolny

 

powiązane wydarzenia

The Arabian Street Artists, 'Homeland' is NOT a series ('Homeland' to nie serial), Graffiti z planu serialu 'Homeland', 2. odcinek 5 sezonu
  • wystawa czasowa
  • patronat

Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
do01maj
Christian Jankowski, 'Studia do pomnika burżuazyjnej klasy pracującej 1-28', 2012
  • wystawa czasowa
  • patronat

Chleb i róże. Strategie identyfikacji klasowej współczesnych artystów

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
do01maj
Dokumentacja prac Stanisława Garbarczuka
  • wystawa czasowa
  • patronat

Po co wojny są na świecie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
do01maj
Daniel Stachowski, 'Polska płonie', 2013
  • spotkania i wykłady
  • patronat

Sorry i carpe diem. Słuchowisko z udziałem Krystyny Czubówny

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
01maj
17.00
Tomasz Machciński, Z archiwum fotograficznego artysty, 1973
  • spotkania i wykłady
  • patronat

Ostatni weekend z wystawą. Po co wojny są na świecie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
01maj
15.00
Damian Czeladka, God Mit Uns, 2015
  • oprowadzanie
  • patronat

Popołudnie w Muzeum. Oprowadzanie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
27kwi
15.00
Widok wystawy 'Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej'
  • spotkania i wykłady
  • patronat

Czy żyjemy w postartystycznych czasach? Konwent użytkologiczny

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
29kwi
17.00

czytaj także

  • wystawy

Centrum Sztuki Współczesnej: wystawa Angeliki Markul

Najstarsza piramida zatopiona w morzu, wnętrze największego na świecie teleskopu do obserwacji gwiazd i jaskinia kryształów nie z tej planety. W Centrum Sztuki Współczesnej rozpoczęła się wystawa Angeliki Markul „To, co stracone, jest na początku”.

  • wystawy

Żegnamy Emilię. Przyjdź na wieczór z "Co Jest Grane 24"

To ostatni miesiąc działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Emilli. Żegnamy tę siedzibę, zapraszając na ostatnie wystawy i wydarzenia towarzyszące, w tym wieczór z "Co Jest Grane 24".

  • wystawy

Wystawy last minute - zobaczysz je już tylko w kwietniu

Moda w Krakowie, Zamecznik w Warszawie, Valie Export w Lublinie. To ostatnia szansa, by zobaczyć kilka świetnych wystaw w Polsce

  • wystawy

Co warto zobaczyć w Muzeum Etnograficznym?

Choć znajduje się w centrum, tuż obok wiecznie modnej i obleganej Zachęty, wydaje się wciąż na uboczu. Jak gdyby w samą jego nazwę wpisana była anachroniczność.

  • w mieście

Warsztaty z życia. Zostań ekspertem od siebie

Inteligencja emocjonalna jest tak samo ważna jak wiedza - przekonują Paulina Czapska i Anna Szapert. Pracują nad nią podczas cyklu zajęć „Ćwiczenia z...”. I biorą na warsztat temat władzy.

  • wystawy

Żegnamy Emilię. Zobacz trzy ostatnie wystawy

Żegnając Emilię zachęcamy do odwiedzenia trzech ostatnich wystaw przygotowanych w pawilonie przy ul. Emilii Plater przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej. O wystawie „Robiąc użytek..." opowiada jej współautor Sebastian Cichocki.

  • wystawy

Artyści pytają o żydowską tożsamość Warszawy. Nowa wystawa w Polin

Posłuchaj utworu improwizowanego z przypomnianych , , przez warszawiaków melodii żydowskich i zobacz,, , jak artyści z różnych części świata zaangażowali lokalną społeczność do swoich , , akcji artystycznych.

  • wystawy

Wystawa "Żeźba i jej miejsce w przestrzeni" na wydziale rzeźby Akademii Sztuk Pięknych.

Jest to wystawa tak niezwykła, że aż proszę, by ją przedłużono.

  • wystawy

Intrygujące zestawienie - o wystawie Franka Stelli w Polinie

Ulegam iluzji, że oto do rangi muzealnej ekspozycji urosła galeria przybijanek, które zrobiłem w dzieciństwie

  • w mieście

Tu czy tam? Ilustracje dla dzieci na świetnej wystawie w Zachęcie

Polska ilustracja jest w rozkwicie i najlepiej widać to właśnie na podstawie książek dla dzieci. Wystawa w Zachęcie czynna od 20 lutego do 8 maja.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc