Co jest Grane 24 Co jest Grane 24
6266 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2018
  • Olsztyn Green Festival 2018
  • NOSPR

Najczęściej czytane

  1. Myślisz, że jesteś prawdziwym fanem Stephena Kinga? Ciekawe, czy dasz sobie radę z tymi pytaniami [QUIZ]
  2. Filmowe lektury szkolne. Czy rozpoznajesz te ekranizacje? [QUIZ]
  3. Dziesięć rzeczy, które warto wiedzieć o Depeche Mode przed koncertem w Warszawie
  4. Taconafide - duet, o którym mówią wszyscy. Sprawdź, co o nich wiesz! [QUIZ]
  5. Steven Spielberg przeniesie na ekran "Blackhawk", komiks o bohaterskim polskim pilocie
  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Marian Kociniak / Fot. Bartosz Bobkowski / AG

Marian Kociniak nie żyje

REMIGIUSZ GRZELA| 17-03-2016

Marian Kociniak zmarł w wieku 80 lat. Jego role teatralne wspomina autor książkowego wywiadu z aktorem pod tytułem „Spełniony”.

Marian Kociniak był prawdziwym człowiekiem teatru.

Marian Kociniak, spektakl Marian Kociniak, spektakl "Siostry przytulanki", Teatr na Woli, 2009 / Fot. Jacek Łagowski / AG

Właściwie był aktorem, który w teatrze mieszkał, również dosłownie - w naszej książce „Spełniony”, opowiadał o swoich początkach w Teatrze Ateneum, kiedy zdarzało mu się spać w sznurowni. Choć trudno w to uwierzyć, ten wielki aktor przez 50 lat nie dał żadnego wywiadu, nie flirtował z mediami, nie bywał tam, gdzie bywać wypada. Skupiony na kolejnych rolach, a najbardziej kochał literaturę rosyjską i Sławomira Mrożka, bo lubił „grać bebechami” i lubił poczucie absurdu.

Marian Kociniak jako Norman w 'Garderobianym' Ronalda Harwooda, reżyseria - Krzysztof Zaleski (premiera 1997) / ARCHIWUM TEATRU ATENEUM W WARSZAWIE Marian Kociniak jako Norman w 'Garderobianym' Ronalda Harwooda, reżyseria - Krzysztof Zaleski (premiera 1997) / ARCHIWUM TEATRU ATENEUM W WARSZAWIE

Zawsze mnie interesowała niezwykła relacja, jaką tworzył z Gustawem Holoubkiem. Byli zupełnie inni, ale talentami mogliby się mierzyć.

Holoubek intelektualista, przenikający grane postaci do rdzenia; Marian z dystansem do siebie powtarzał, że książek nie czyta, ale daje swoim rolom, to co nosi w sobie - biedne dzieciństwo na Sielcach, zawadiactwo, fantazję.

Przyjaźń Gustawa Holoubka i Mariana Kociniaka opierała się być może na tym, co ich różniło, na tym, jacy nie byli. Darzyli się olbrzymim szacunkiem, a Gustaw Holoubek pozostawał dla Mariana do końca mistrzem.

Poznałem Mariana, kiedy zaczął grać w sztuce „Bomba” Macieja Kowalewskiego. Kiedy Maciej został dyrektorem Teatru Na Woli, a mnie powierzył funkcję kierownika literackiego tego teatru, Marian Kociniak grywał Na Woli regularnie. Zwłaszcza, że był już na rozdrożu. Teatr Ateneum objęła Izabella Cywińska. Konflikt między nimi był właściwie od początku tej dyrekcji. Marian tracił swój „dom”. Za to grał Na Woli, m.in. w mojej sztuce „Oczy Brigitte Bardot” (z Barbarą Krafftówną), czy „Siostrach Przytulankach” Marka Modzelewskiego (m.in. z Teatrem Montownia i Przemysławem Bluszczem).

Marian Kociniak i Barbara Krafftówna na próbie spektaklu Marian Kociniak i Barbara Krafftówna na próbie spektaklu "Oczy Brigitte Bardot"(2008 r) / WOJCIECH SURDZIEL

Zbliżał się jubileusz 50-lecia pracy artystycznej i widząc, że Teatr Ateneum nie zamierza go uczcić, zaproponowaliśmy zorganizowanie go w Teatrze Na Woli. Zgodził się chętnie. Na dużo. Przede wszystkim zwierzył się ze swojego życia, dając po raz pierwszy spory, jak na siebie, książkowy wywiad. Sam nadał naszej książce tytuł „Spełniony”. Był w niej bardzo szczery, mówiąc o sobie ale i o kolegach. Wielu obraziło się za tę książkę. Przeżywał to bardzo ale nie wycofał się z ani jednego zdania. Zawsze był szczery. Choć świat wokół robił się pusty, bo mniej więcej w tym czasie zwolniono go z Ateneum.

Marian Kociniak jako Sługa w 'Królu Edypie' Sofoklesa, reżyseria - Gustaw Holoubek (premiera 2004) / ARCHIWUM TEATRU ATENEUM W WARSZAWIE Marian Kociniak jako Sługa w 'Królu Edypie' Sofoklesa, reżyseria - Gustaw Holoubek (premiera 2004) / ARCHIWUM TEATRU ATENEUM W WARSZAWIE

Maciej Kowalewski kupił Marianowi piękny stary fotel i z wygrawerowaną tabliczką „Marian Kociniak” postawił naprzeciw wejścia do sekretariatu.

Marian lubił tam przysiąść i zapalić papierosa. Przyjeżdżał Na Wolę nawet bez powodu, pomiędzy próbami czy spektaklami. Po prostu kochał atmosferę teatru.

Marian Kociniak na spotkaniu z Barbarą Krafftówną z okazji jej 80-tych urodzin w redakcji ''Gazety Wyborczej''    / Fot. Bartosz Bobkowski / AG Marian Kociniak na spotkaniu z Barbarą Krafftówną z okazji jej 80-tych urodzin w redakcji ''Gazety Wyborczej'' / Fot. Bartosz Bobkowski / AG

Kiedy grał szofera w „Oczach Brigitte Bardot” - tak jak w sztuce - przywoził i odwoził Barbarę Krafftównę. A mnie przypomina się teraz scena, w której wtuleni w siebie schodzą wolno, bardzo wolno ze sceny po pierwszym akcie. Są coraz mniejsi, i mniejsi. Aż znikają w kulisie.

Kiedy zmieniła się dyrekcja Teatru Na Woli i wszystkie sztuki, również te z Marianem, zniknęły z repertuaru, właściwie przestał grać. W Ateneum już nie grał, Na Woli musiał przestać grać. Chyba dogrywał jeszcze „Sarabandę” z Teresą Budzisz-Krzyżanowską w Scenie Prezentacje. Zagrał też małą rólkę w IMCE. I pożegnał się z publicznością serialem „Głęboka woda” Magdaleny Łazarkiewicz. Powiedział Magdzie po zdjęciach, że już nigdy więcej nie zagra.

Zgodził się jeszcze w kwietniu 2014 roku przeczytać fragmenty mojej powieści „Złodzieje koni” na promocji w Teatrze Studio. A potem przestał wychodzić z domu, odmawiał leczenia. Ciężko chorował. Chorowała też jego ukochana żona, Grażynka. Mówił, że zawdzięcza jej wszystko. Kiedy odeszła 11 lutego tego roku, trudno było sobie wyobrazić, że Marian przetrwa. Był już tak chory, że nie mógł być na pogrzebie Grażynki.

Tworzyli jedną z tych par, które nie mogą odchodzić oddzielnie.

W 80. urodziny zadzwoniłem do Mariana, choć już z nikim nie rozmawiał od dawna, poprosiłem opiekunkę, aby podała mu telefon. Powiedział tylko: „Dziękuję, Kochany”. Rozłączył się. To ja, dziękuję, Kochany Mańku. W naszej książce zapytałem, czy chciałbyś umrzeć na scenie. Odpowiedziałeś: „Jak na mnie zbyt poetyckie”. Zapytałem, czy boisz się pożegnania z teatrem. - „Boję”. Zapytałem, czy myślisz o tym, aby przestać grać. - „Dużo o tym myślałem. Gdyby mi garb urósł, to już pewnie byłby koniec”. - Z garbem nie można grać? - „Można cudownie grać. Jak już bym miał umierać na scenie, to niechby to był Konik garbusek. Piękna bajka. I niech mnie wtedy nikt nie budzi”. Kochany Mańku, dziękuję Ci za tę i za wiele lekcji życia i teatru. Choć i życie i teatr obeszły się z Tobą okrutnie.

Ponieważ nie lubiłeś patosu, przypomnę tylko anegdotę z prób do „Oczu Brigitte Bardot”. Jadłem zupę w bufecie i przez intercom słuchałem tego, co się dzieje na scenie. Proponowałeś Maćkowi Kowalewskiemu skreślenia w sztuce. Maciek powiedział: „Może zapytajmy, Remka”. Odpowiedziałeś: „Na Boga, to przecież nie jest Szekspir!”.

Miałeś rację z tymi skreśleniami.

Dzisiaj myślę o Grażynce, o Tobie.

Weronice Kociniak i Piotrowi Gronauowi, a także ich Bliskim składam serdeczne wyrazy współczucia. Po prostu jest bardzo, bardzo smutno.

czytaj także

Jan Sobolewski
  • teatr

"Globalna wojna domowa". Jan Sobolewski: Mówić ze sceny to, co się myśli [ROZMOWA]

Kto raz go widział - na pewno nie zapomni. Jan Sobolewski, do niedawna związany z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, coraz częściej gra w Warszawie. Jednego z najciekawszych młodych aktorów oglądaliśmy m.in. w przedstawieniach Anny Smolar "Henrietta Lacks" i "Dybuk", a teraz zobaczymy w Muzeum na Pańskiej w spektaklu przygotowanym pod szyldem Biennale Warszawa - "Globalna wojna domowa" w reżyserii Pawła Wodzińskiego.

Mariusz Treliński
  • teatr

Mariusz Treliński najlepszym operowym reżyserem świata

Mariusz Treliński odebrał nagrodę International Opera Awards dla najwybitniejszych przedstawicieli sztuki operowej w kategorii najlepszy reżyser.

Mirek Kaczmarek
  • teatr

"Zbrodnie serca" w Teatrze Współczesnym. Mirek Kaczmarek: Scenografia to nie dekoracja [ROZMOWA]

- Zazwyczaj pierwsza myśl, która się pojawia podczas czytania tekstu, jest najszlachetniejsza i najciekawsza. Nawet jeżeli ten pomysł później przepracowuję, to najczęściej i tak do niego wracam - mówi Mirek Kaczmarek, uznany i nagradzany scenograf, który pracuje teraz nad spektaklem "Zbrodnie serca" w Teatrze Współczesnym. Premiera w sobotę 7 kwietnia.

Maciej Stuhr wystąpi w 'Balu manekinów'
  • teatr

8 premier teatralnych kwietnia, na które czekamy

"Bal Manekinów" z Maciejem Stuhrem, "Otchłań" w reżyserii Mariusza Grzegorzka i "Konformista" przeniesiony w przyszłość. Zapowiadamy najważniejsze premiery teatralne w kwietniu.

'Uroczystość', reż. Grzegorz Jarzyna
  • teatr

3 spektakle, które trzeba zobaczyć w warszawskich teatrach

Na co wybrać się do teatru w pierwszym tygodniu kwietnia? Polecamy trzy ważne spektakle.

Loża cesarska w Teatrze Juliusza Słowackiego w Krakowie podczas spektaklu Kariera Artura UI
  • teatr

Teatr od A do Z. Alfabet na Dzień Teatru

L jak loża cesarska w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, G jak generalna próba, J jak Janda Krystyna, M jak Marzec '68. i Z jak zaangażowanie.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Festiwale muzyczne
  • Imprezy dla dzieci
  • Gdzie na łyżwy w Warszawie
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Wystawa Fridy Kahlo w Poznaniu
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • Restauracje w Hali Koszyki
  • Hala Koszyki wg Macieja Nowaka
  • Biobazary w Warszawie
  • Biała na Saskiej Kępie
  • Warsaw Perk, knajpa z Przyjaciół
  • Casablanka na osiedlu Biały Kamień
  • Cinema City Galeria Mokotów
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Diana Krall
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Agnieszka Glińska
  • Ryan Gosling
  • Paweł Piotr Reszka
  • Mirosław Haniszewski
  • Andrzej Wajda
  • Arkadiusz Jakubik
  • Tomasz Beksiński
  • Beata Fido
  • Tim Burton
  • Meryl Streep
  • Meghan Markle
  • Małgorzata Halber
  • Rooney Mara
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Adam Driver
  • Mads Mikkelsen
  • Jennifer Lawrence
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Jamie Dornan
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Gdzie jest Dory?
  • Lolo
  • Agent i pół
  • Moje wielkie greckie wesele 2
  • Recenzje filmowe Co Jest Grane 24
  • Wróble
  • Seria Niezgodna: Wierna
  • Nie pamiętasz tytułu filmu? Ta strona ci pomoże
  • Pod opieką wiecznego słońca
  • Kamper
  • Facet na miarę
  • 183 metry strachu
  • Neon Demon
  • Kobiety bez wstydu
  • Zanim się pojawiłeś
  • Bóg w Krakowie
  • Dzielny kogut Maniek
  • Le Mans 3D: Liczy się tylko wyścig
  • Nienasyceni
  • Tarzan: Legenda
  • Komedie romantyczne na Walentynki
  • Cuda z nieba
  • Epoka lodowcowa 5: Mocne uderzenie
  • Facet na miarę
  • Iluzja 2
  • Kiedy gasną światła
  • Przy Planty 7/9
  • Szajbus i pingwiny
  • Śmietanka towarzyska
  • Jak zostać kotem
  • Złe mamuśki
  • Jak Bóg da
  • Legion samobójców
  • Boska Florence
  • Star Trek: W nieznane
  • Czerwony Kapitan
  • Ben-Hur
  • Kwiat wiśni i czerwona fasola
  • Już za Tobą tęsknię
  • Sługi Boże"
  • Mechanik: Konfrontacja
  • Nie ma mowy!
  • Jak Bóg da
  • Przyjaźń czy kochanie?
  • Jane Austen, Duma i uprzedzenie
  • Batman: Zabójczy żart
  • Mój przyjaciel smok
  • Jak zostać kotem
  • 183 metry strachu
  • Geniusz
  • Jason Bourne
  • Pitbull. Niebezpieczne kobiety
  • Randka na weselu
  • Hel
  • Nowy Pitbull
  • Jestem mordercą
  • Ja, Daniel Blake
  • Fantastyczne zwierzęta
  • Wołyń
  • Dziewczyna z pociągu
  • Powidoki Andrzeja Wajdy
  • Smoleńsk, obsada
  • Smoleńsk
  • Ostatnia Rodzina
  • Sprzymierzeni
  • Siedem minut po północy
  • Pasażerowie
  • Królowa Śniegu 3: Ogień i lód
  • Ukryte piękno
  • Dusigrosz
  • Paterson
  • Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie
  • Honorowy obywatel
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc