Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 8 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Olga Pasiecznik podczas próby / ADAM STĘPIEŃ

Olga Pasiecznik w barokowym hicie. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

ANNA S. DĘBOWSKA| 13-03-2016

W Warszawskiej Operze Kameralnej premiera „Ariodante” Händla. Inscenizację przygotowuje Krzysztof Cicheński, debiutujący w Warszawie reżyser.

„Ariodante” to jedno z najlepszych nagrań Marca Minkowskiego (Archiv Produktion, 1997), w którym partię Polinessa, mrocznego intryganta zakochanego w głównej bohaterce, śpiewała Ewa Podleś. Obsadzanie kobiet - mezzosopranów, altów i kontraltów - w rolach męskich było na porządku dziennym w operze barokowej, z wyjątkiem Rzymu, gdzie w imię moralności kobiety w ogóle wykluczono z występowania na scenie, a mężczyźni wcielali się więc w role kobiet, co było miłe dla oka hierarchów kościelnych. Odwrócenie ról płciowych, barokowy „gender”, było więc czymś normalnym w teatrze tamtych czasów. Dziś stopniowo wraca się do rzymskiej praktyki, gdyż coraz częściej role kobiece śpiewają kontratenorzy, chętnie obsadzani na fali popularności wysoko śpiewających mężczyzn.

Takich transgresji nie będzie w przedstawieniu „Ariodante” w Warszawskiej Operze Kameralnej - partie męskie kreują w nim dwaj kontratenorzy: Kacper Szelążek jako prawy rycerz Ariodante i Jan Jakub Monowid jako wspomniany szwarccharakter Polinesso. Ariodante to pierwsza tytułowa i wiodąca rola Kacpra Szelążka, utalentowanego tenora, który zwrócił na siebie uwagę dwa lata temu w Teatrze Królewskim w Łazienkach kreując Nerona w „Agrippinie” Händla w reżyserii Natalii Kozłowskiej. Nerona śpiewał także w Collegium Nobilium w „Koronacji Poppei” Claudia Monteverdiego. Świetną technikę wokalną i muzykalność łączy z talentem aktorskim, wyrazistą obecnością sceniczną.

ZAPOMNIANA PRZEZ DWA STULECIA

Operę „Ariodante” Haendel stworzył w Londynie w 1734 roku. Rok później wystawiono ją w Royal Theatre w Covent Garden (obecnie wznosi się tam gmach Royal Opera House). Wirtuozowską rolę Ariodanta śpiewał wtedy Giovanni Carestini, słynny alt-kastrat. Mimo niewątpliwych walorów tego tytułu, zapomniano o nim na blisko dwa stulecia, a dostrzeżono dopiero pod koniec ubiegłego wieku za sprawą Minkowskiego i inscenizacji w Operze Paryskiej.

Libretto opery - jak zwykle w przypadku dzieł barokowych - jest dość skomplikowane. Ginevra (Olga Pasiecznik) kocha rycerza Ariodanta, jednak zaleca się do niej Polinesso, którego ona nie znosi, a w którym z kolei kocha się Dalinda (Dagmara Barna). Mimo że król Szkocji (Andrzej Klimczak) im sprzyja, Polinesso jest zagrożeniem dla miłości dwojga szlachetnych postaci, ponieważ poprzez intrygę próbuje w Ariodantem rozniecić zazdrość o Ginevrę i zakwestionować jej wierność. Sytuacja się jednak wyjaśni, a w finale mamy miłosny duet, triumfalny chór i radosne tańce.

Olga Pasiecznik podczas próby / ADAM STĘPIEŃ Olga Pasiecznik podczas próby / ADAM STĘPIEŃ

WSPÓŁCZESNY ŚWIAT NA SCENIE

Ten spektakl to warszawski debiut reżysera Krzysztofa Cicheńskiego. Młody twórca pierwsze kroki inscenizatora stawiał w Poznaniu, najpierw w offowym Teatrze Automaton, a później w poznańskim Teatrze Wielkim („Anioł dziwnych przypadków” Bruna Coli, „Pajace” Ruggiera Leoncavalla).

Jaki ma pomysł na Haendla? - Stylizacje epokowe budują dystans, sprawiają, że oglądamy świat, który nas nie dotyczy. A przecież emocje są ponadczasowe i to jest główny temat tej inscenizacji. Nasz współczesny świat na scenie jest uniwersalny. Nie ma w nim internetu czy telefonów komórkowych, zdarzają się akcenty symboliczne, teatralne jak np. zbroja rycerska czy miecz - opowiada reżyser. I dodaje: - Tytułowy bohater jest takim kolorowym filtrem, przez który patrzymy na tę opowieść - widzianą jakby z jego perspektywy, przedstawianą nam tu i teraz w teatrze na żywo przez niego samego, który w tym uczestniczy, a jednocześnie stoi obok.

Próba w WOK
 / ADAM STĘPIEŃ Próba w WOK / ADAM STĘPIEŃ

Pieczę nad stroną muzyczną spektaklu z udziałem Zespołu Wokalnego oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense sprawuje Władysław Kłosiewicz.

  • Premiera w niedzielę 13 marca, godz. 19, kolejne spektakle: 15 i 17 marca, godz. 19. Warszawska Opera Kameralna, al. Solidarności 76b. Bilety 70 i 90 zł. (parter), 40 i 50 zł. (balkon), zniżka studencka: 30 zł. Na premierę biletów brak. Wejściówki: 30 zł.

czytaj także

  • teatr

Wagner, Penderecki, Strauss. Najważniejsze premiery operowe 2016 roku. Od lutego do czerwca.

Mariusz Treliński w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pokaże uwspółcześnioną „Salome” Richarda Straussa, Iwan Wyrypajew w Poznaniu zajmie się „Borysem Godunowem” Modesta Musorgskiego, a w Gdańsku premierę „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego przygotuje Marek Weiss. Oto nasz przewodnik po premierach operowych w Polsce od lutego do czerwca 2016 roku.

  • teatr

Najważniejsze premiery teatralne 2016 roku. Styczeń-czerwiec

Krystian Lupa wystawia „Proces” Kafki, Ewelina Marciniak przenosi na scenę „Księgi Jakubowe” Tokarczuk, a Monika Strzępka i Paweł Demirski przygotowują musical o Marcu '68.

  • muzyka

Filharmonia Narodowa."Tristan i Izolda" w wersji koncertowej

Na zakończenie sezonu artystycznego w Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka zabrzmi „Tristan i Izolda” Richarda Wagnera.

  • muzyka

Koncert pamięci Menuhina i "Madame Butterfly"

W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej koncert pamięci Yehudi Menuhina, w Teatrze Studio i kinie Praha "Madame Butterfly"

  • teatr

Joanna Woś o "Głosie ludzkim" w Teatrze Wielkim

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w sobotę 16 kwietnia w eksperymentalnym cyklu „Terytoria” premiera „Głosu ludzkiego” Francisa Poulenca.

  • muzyka

Haydn w Filharmonii czy Bach w Łazienkach?

Polecamy koncert w Filharmonii Narodowej i widowisko "Balet o Kawie" w Łazienkach Królewskich.

  • muzyka

Świetny program 20. Festiwalu Beethovenowskiego

Rozpoczęła się sprzedaż biletów na 20. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, który rozpocznie się 12 marca.

  • teatr

Polskie straszne dwory. Opera Moniuszki w Warszawie, Łodzi i Gdańsku.

To najczęściej grywana polska opera, obecna w repertuarze niemal wszystkich polskich teatrów operowych - zmieniają się tylko inscenizacje. W Operze Bałtyckiej w Gdańsku nowy „Straszny dwór” przygotowuje Marek Weiss. Premiera 13 grudnia.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc