Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 0 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
MARCIN STĘPIEŃ

Ronja w Pinokiu. Dziewczyny rządzą

IZABELLA ADAMCZEWSKA| 26-02-2016

W sobotę w Teatrze Pinokio polska prapremiera „Ronji, córki zbójnika”. O „girl power”, podważaniu rodzicielskiego autorytetu oraz siostrzeństwie i braterstwie w podzielonym świecie opowiada Karolina Maciejaszek, reżyserka.

Sobota, godz. 17, Teatr Pinokio, ul. Kopernika 16

Rozmowa z Karoliną Maciejaszek

 / MARCIN STĘPIEŃ / MARCIN STĘPIEŃ

Izabella Adamczewska: To pani wybrała „Ronję”?

Karolina Maciejaszek: Tak. Konrad Dworakowski [dyrektor Teatru Pinokio - red.] poprosił, żebym zrobiła repertuarową pozycję z klasyki dziecięcej. Zaproponowałam „Ronję”, a on natychmiast to podchwycił.

Znam wiele osób, dla których „Ronja” była jedną z najważniejszych książek dzieciństwa. To inicjacyjna książka dla dziewczynek, które wyłamują się ze schematów, są niepokorne. Aż dziwne, że nikt wcześniej nie zdecydował się zrealizować tego tekstu w Polsce.

Podobnie jak Pippi Ronja bywa nazywana ikoną feminizmu, bo symbolizuje „girl power”.

- Akcenty genderowe są w tej powieści bardzo ciekawie rozłożone. Ronja i jej matka Lovis to bardzo mocne postaci. Niby żyją w męskim świecie, ale to one w nim rządzą. Herszt zbójników to typ miękki, histeryczny. Stereotypowo powiedzielibyśmy, że ma kobiecą emocjonalność - łatwo wpada w panikę i gniew, targają nim duże emocje. A w Lovis jest pierwotna mądrość, siła. To ona trzyma dom w ryzach, jest opoką.

Powieść Lindgren zaczyna się od narodzin dziewczynki, która ma zostać hersztem zbójców. Przewartościowanie mamy więc na dzień dobry. Ronja nie bawi się lalkami. Jest dzieckiem lasu, chodzi po drzewach i doskonale sobie radzi w trudnych sytuacjach. Ma też odwagę, żeby się zbuntować przeciwko zbójnickiemu światu i przejść na drugą stronę. Lindgren w bardzo odkrywczy sposób spojrzała na środowisko zbójów. W baśniach zazwyczaj pozostajemy na poziomie etosu zbójeckiego czy pirackiego, jesteśmy uwodzeni przez malowniczość tych środowisk, a Astrid wsadza szpilę, wyraźnie pokazując, że to po prostu złodzieje. Powieść kończy się schyłkiem tego świata, bo hersztówna nie godzi się na zbójeckie reguły.

Motyw buntu jest w „Ronji” bardzo istotny. To też opowieść o tym, na jak wiele rodzic może pozwolić dziecku. Ojciec puszcza córkę wolno, choć eksperymentowanie może ją wtrącić w Diabelską Czeluść.

- Astrid wielokrotnie mówiła, jaki model wychowania popiera. Sama była raczej dziewczynką z Bullerbyn, wychowała się w cieplarnianych warunkach, w Smalandii. A jednak uważała, że dziecko potrzebuje swobody, że samo powinno poznawać rzeczywistość. To też nauka odpowiedzialności za własne decyzje.

Dziecięca samodzielność i równość przebija z większości jej powieści. Może trochę inaczej w „Dzieciach z Bullerbyn”, gdzie dziewczynki są faktycznie grzeczniejsze, bawią się w dom, w przeciwieństwie do chłopców, którzy skaczą po stogach.

Ale już Pippi Langstrumpf, „Madika z Czerwcowego Wzgórza, Lotta z ulicy Awanturników to łobuziary.

- Nie chcę wchodzić w mocno genderowe tematy, ale „Ronja” zainspirowała mnie do określonego rozkładu sił na scenie. Zbójników grają dziewczyny. To moja diagnoza rzeczywistości, również tego teatru, w którym pracuje więcej kobiet. Dziewczyny rządzą.

Rekiny w spódnicy z maskotkami na smyczy, jak napisał o kobietach socjolog Tomasz Szlendak.

- Chodziło mi raczej o wyjście poza płeć. W „Ronji” bardziej interesuje mnie idiom zbójnika niż to, że musi być nim facet.

Powieść Lindgren to też dziecięca wersja „Romea i Julii”.

- W pewnym momencie ta powieść zaczyna przypominać romans, z bardzo dorosłymi emocjami. Mam wrażenie, że nie wiem o związkach dużo więcej niż to, co jest w tej książce. Ronja i Birk uciekają z domu, zaczynają ze sobą mieszkać, sami w lesie. To po prostu relacja damsko-męska, nawet z elementami szantażu emocjonalnego. Ale opowiadamy tę historię dla młodego widza, dlatego bardziej interesuje nas wątek przyjaźni, bliskości. Miłość traktujemy raczej jako ostatni etap tej relacji.

Na początku Ronja i Birk definiują się jako brat i siostra. Lindgren opisuje w powieści dwie grupy, które są takie same, ale silnie przeciwstawiają się sobie. Relacja dzieci to opowieść o siostrzeństwie i braterstwie w podzielonym świecie. Mówimy o tym w bardzo uniwersalnych realiach baśniowych, ale dziś ten temat jest szczególnie aktualny. Warto rozmawiać z dziećmi o antagonizmach i pokazywać, że lepiej współdziałać, niż się kłócić.

W świecie Ronji i Birka mieszkają Wietrzydła, Szaruchy i Mgłowce. Lubi pani postraszyć małego widza.

- Lubię, jak do dzieci nie mówi się prosto, tak by spektakl był dla młodego widza wyzwaniem. To też pomysł Konrada Dworakowskiego na Teatr Pinokio - zadawanie pytań, dawanie materiału do rozmowy. Lęki to bardzo silne emocje, szczególnie dla dzieci, przezwyciężanie ich podczas przedstawienia daje szansę na jakiś rodzaj katharsis (choć może to brzmieć trochę patetycznie).

W naszej „Ronji” świat fantastyczny nie będzie jednak dominował, najmocniejsze wątki związane są z planem ludzkim. Strach budzą raczej dramatyczne psychologiczne konflikty. Literatura skandynawska usiana jest jednak takimi postaciami jak Szaruchy. To daje powieściom koloryt, z którego nie chcieliśmy na scenie rezygnować. Ale horroru, jak w „Koralinie”, nie będzie.

 / MARCIN STĘPIEŃ / MARCIN STĘPIEŃ

Motyw „dzikiego dziecka” jest bardzo atrakcyjny dla małego odbiorcy, który żyje w świecie usianym zakazami.

- To dla dziecka sygnał, że można puścić hamulce. Ronja nie jest anarchistką jak Pippi, raczej „córeczką tatusia”, dziewczynką zakochaną w ojcu. W pewnym momencie będzie musiała oddzielić się od rodzica, spojrzeć na niego z dystansu. To też uniwersalna sytuacja. Dorastając, każdy musi zmierzyć się z odkryciem, że jego ojciec i matka nie są idealni. Ronja staje przed wyborem: ojciec czy chłopiec. Można interpretować ten wątek jako konflikt edypalny... Powieść Lindgren daje się czytać na wielu poziomach, ale oczywiście robimy spektakl dla dzieci, więc z niektórych wątków rezygnujemy.

Czym się różni reżyserowanie dla dzieci od robienia spektakli dla dorosłych?

- W obu teatrach myślę tak samo. Nie mam dzieci i nie potrafię sobie wyobrazić nieistniejącego dziecka, które miałoby być odbiorcą przedstawienia. Chcę, żeby spektakl podobał się mnie. Myślę, że najgorszy teatr kieruje swoją wypowiedź do jakiegoś wyimaginowanego odbiorcy.

Co to znaczy „najgorszy teatr dla dzieci”?

- Taki, który infantylizuje, nie traktuje widza po partnersku.

Może teatr dla dzieci to niewchodzenie w niektóre tematy dalej, niż to jest potrzebne?

Te granice są ciągle przesuwane, również dzięki przełamującej tabu literaturze skandynawskiej.

- Nasz spektakl też przesuwa granice. Ronja i jej ojciec stają się wrogami, autorytet rodzicielski jest podważony. Oczywiście ma to być pretekstem do rozmowy, tworzymy teatr łączący pokolenia. Ale nie mrugamy nad głowami małego widza.

Już wiem, jaka jest różnica. Dzieci nie można zanudzić, bo dostajemy natychmiastowy odzew. Spektakle dla dorosłych często są nudne, ale dopisuje się do nich ideologię. W sztuce dla dzieci liczy się tylko to, co jest na scenie. I odbiór. Komunikat musi być czytelny emocjonalnie, znakowo. Trzeba trafiać tu i teraz. Dziecko trzeba trzymać w teatrze za twarz.

***

Reżyseria - Karolina Maciejaszek, scenografia - Marika Wojciechowska, muzyka - Piotr Klimek.

Karolina Maciejaszek - absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie i Instytutu Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jako reżyserka teatralna zadebiutowała w 2007 roku, spektaklem „Woyzeck” Georga Buchnera w Teatrze Jaracza w Olsztynie. W Teatrze Lubuskim w Zielonej Górze wyreżyserowała „Mroczną grę albo zabawy dla chłopców” Carlosa Murillo, w katowickim Teatrze Rawa - „Disco pigs” Endy Walsha. W Teatrze Pinokio zrealizowała „Koralinę” Neila Gaimana. Pisze dramat o obozie koncentracyjnym dla dzieci przy ul. Przemysłowej w Łodzi. Na jego podstawie powstanie spektakl „Wyspa Chudych”.

czytaj także

  • teatr

"Noc w Wenecji": książę i jego groupies

Operetkowe hity, widowiskowe kostiumy Barbary Ptak i wenecki karnawał. W piątek, sobotę (godz. 19) i niedzielę (godz. 17) w Teatrze Wielkim premiera „Nocy w Wenecji” Johanna Straussa II z librettem Friedricha Zella i Richarda Genée.

  • w mieście

Targi Turystyczne Na Styku Kultur

Tegoroczne Targi Turystyczne Na Styku Kultur to obowiązkowa pozycja dla osób, które lubią podróżować, bądź dopiero chciałyby zacząć swoją przygodę.

  • teatr

Metropolis - Kultowa antyutopia z muzyką na żywo

W ubiegłym roku w trakcie festiwalu Soundedit premierę miał projekt „Metropolis”. Teraz będzie można obejrzeć go w Teatrze Wielkim.

  • teatr

Wawrzyn na dresie, czyli podążanie za Dejmkiem

Czy spektakl, który schodzi z afisza, umiera? Ile pozostaje w aktorze po śmierci na scenie? W piątek w Teatrze Nowym premiera spektaklu „Juliusz Cezar wierzy w poranek” w reżyserii Małgorzaty Wdowik.

  • w mieście

Spacery, spotkania i...

Zobacz co zaplanowano na tydzień 26 lutego - 3 marca.

  • w mieście

Giełda gier i konsol

Niedziela, godz. 16. Insert Coin, ul. Piotrkowska 37

  • w mieście

Taniec dla każdego

Manufaktura wspólnie ze szkołą Egurrola Dance Studio przygotowała na zakończenie ferii specjalne warsztaty taneczne. Poprowadzą je Julia Żytko i Paulina Kubicka, gwiazdy telewizyjnego programu „You Can Dance”.

  • w mieście

Książę z Kultury

Jerzy Giedroyc to jeden z najważniejszych Polaków XX wieku. Jego dorobek zaprezentuje wystawa Centrum Dialogu im. Marka Edelmana (ul. Wojska Polskiego 83).

  • w mieście

Baba joga kontra rak

Rusza wiosenna edycja zajęć jogi dla pań po zabiegu mastektomii.

  • teatr

Opera i Szekspir za 5 zł

Wieści ze scen (25 31 marca)

  • muzyka

Santor, Grzanek, Stach...

Zobacz jakie koncerty czekają cię w tym tygodniu (26 lutego - 3 marca).

  • muzyka

Night of The Proms w liczbach

Łódź już po raz trzeci będzie gospodarzem międzynarodowego cyklu Night of The Proms. W Atlas Arenie zaśpiewają m.in. Zucchero, Lisa Stansfield i Simple Minds.

  • muzyka

16. urodziny restauracji Ciągoty i Tęsknoty

16 lat temu powstała restauracja Ciągoty i Tęsknoty (ul. Wojska Polskiego 144a). Rządzą tam jazz i muzyka improwizowana. Kolejne już urodziny uczci występ saksofonisty Tomasza Licaka.

  • muzyka

Cygańska Femme Fatale

Justyna Steczkowska wraca do Łodzi. Zagra koncert z towarzystwem Orkiestry Cygańskiej.

  • muzyka

Czego się boi Daniel Bloom?

Daniel Bloom, ceniony producent muzyki elektronicznej i filmowej, przyjedzie do Łodzi. Będzie promował swój nowy album „Lovely Fear”.

  • teatr

"Wraki", "Kiedy kota nie ma" i "Wszystko o mężczyźnie"

Wieści ze scen (4 - 10 marca)

  • teatr

Kot w butach i paryska bohema

W Baśniowej Kawiarence (ul. Narutowicza 79c) zadebiutuje kolejny spektakl z cyklu „W 80 bajek dookoła świata”. Tym razem - „Kot w butach” na podstawie wersji Charles'a Perraulta w reżyserii Urszuli Binkowskiej i Włodzimierza Twardowskiego.

  • teatr

Abu Hassan - Studencki spektakl z niemoralnym librettem

W sobotę w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej polska prapremiera „Abu Hassana” - jednoaktówki Carla Marii von Webera. Wystąpią studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego uczelni.

  • teatr

W Teatrze Muzycznym: Kiedy kat staje się ofiarą

W środę o godz. 19 w Teatrze Muzycznym w cyklu „OFF Północna” zaprezentowany zostanie spektakl „Fall, Hot Rain”. Reżyserem jest Krzysztof Wawrzyniak.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc