Świetny program 20. Festiwalu Beethovenowskiego
Rozpoczęła się sprzedaż biletów na 20. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, który rozpocznie się 12 marca.

Zainteresowanie Wielkanocnym Festiwalem, który od 12 lat odbywa się w Warszawie, a wystartował w 1997 roku w Krakowie, stale rośnie. W tym roku jest wyjątkowo duże, bo zbiega się z jubileuszem - to już 20. edycja.
- Wystartowaliśmy skromnie, festiwal miał tylko sześć dni, zorganizowaliśmy go w krótkim czasie, bo w ciągu trzech miesięcy. Od początku sprzyjali nam wybitni soliści, jak skrzypaczka Anne-Sophie Mutter czy wiolonczelista Boris Pergamenschikow, którzy przystąpili do Komitetu Honorowego - wspomina Elżbieta Penderecka, pomysłodawczyni i dyrektor generalna tej imprezy. - Nasz festiwal spośród innych niezwykła synergia muzyki zapisanej w rękopisach wielkich kompozytorów, które co roku pokazujemy w Bibliotece Jagiellońskiej, i tej, która grana jest na festiwalowych koncertach - podkreśla Penderecka, nawiązując do corocznej wystawy manuskryptów Beethovena, Mozarta, Mendelssohna i innych, które znajdują się w zbiorach Jagiellonki - ekspozycja nie przestała towarzyszyć festiwalowi, nawet gdy ten przeniósł się do Warszawy.
Program tegorocznej edycji („Beethoven i nowe drogi”) obfituje w sławne nazwiska i wielkie orkiestry, jest też bardzo zróżnicowana programowo. W Filharmonii Narodowej, na Zamku Królewskim i - pierwszy raz - w Fabryce Trzciny, odbędzie się 17 koncertów kameralnych i symfonicznych, w tym niekiedy po trzy w ciągu jednego dnia.
Przedstawiamy naszym zdaniem najciekawsze propozycje.
W przeciwieństwie do lat poprzednich, ten festiwal zacznie się w sobotę.
- sobota, 12 marca
- W południe warto wybrać się na Zamek Królewski na koncert sławnego amerykańskiego Emerson String Quartet, zespołu, który w latach 90. XX wieku zrewolucjonizował podejście do interpretacji muzyki kameralnej - w programie kwartety smyczkowe Beethovena (op. 135), Bartoka (IV) i Schuberta („Rosamunde”), godz. 12.
- Wieczorem wielkie otwarcie z solistami, chórem i orkiestrą. Pod batuta Jacka Kaspszyka zabrzmi Beethoven: IX Symfonia i Fantazja c-moll na fortepian, chór i orkiestrę. Solistką będzie Yeol Eum Son, laureatka II nagrody na Konkursie Pianistycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie (2011), godz. 19.30, Filharmonia Narodowa.
- Jeszcze nie słabną emocje związane z Konkursem Chopinowskim - na tej fali warto zainteresować się innymi renomowanymi konkursami pianistycznymi. W niedzielę organizatorzy Festiwalu Beethovenowskiego zapraszają na cykl recitali zwycięzców konkursów: Beethovena w Bonn, Santander w Hiszpanii i im. Gezy Andy w Zurychu (Zamek Królewski, godz. 18).
- Marta Kowalczyk, nowe gorące nazwisko wśród polskich skrzypków, ukończyła londyńską Royal Academy of Music, koncertowała w Wigmore Hall, gra na Stradivariusie - wraz z mistrzami tej miary, co Arto Noras (wiolonczela) i Barry Douglas (fortepian) zagra w poniedziałek Koncert potrójny C-dur op. 56 Beethovena, towarzyszyć jej będzie Sinfonietta Cracovia (Filharmonia Narodowa, godz. 19.30).
- środa 16 marca
- Koncert jubileuszowy Jerzego Maksymiuka, który skończył w tym roku 80 lat, a zadyryguje Santander Orchestra złożoną z najzdolniejszych młodych polskich muzyków, którzy pod jego batutą zagrają IV Symfonię Dymitra Szostakowicza, a Szymon Nehring wykona „Rapsodię na temat Paganiniego” Sergiusza Rachmaninowa (środa, Filharmonia Narodowa, godz. 19.30).
- piątek 18 marca
- Agata Szymczewska, legendarna zwyciężczyni Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego w Poznaniu (2006) od pewnego czasu jest liderką renomowanego Kwartetu im. Szymanowskiego - w utworach Beethovena, Szymanowskiego, Haydna usłyszymy ją grającą na nowych skrzypcach, już nie na Stradivariusie, ale wypożyczonych jej przez Anne-Sophie Mutter XVIII-wiecznych skrzypcach Gagliano - zaszczyt dla młodej skrzypaczki, radość dla słuchaczy (piątek, Filharmonia Narodowa, godz. 17).
- Łukasz Borowicz szykuje na piątek prawdziwy rarytas. Z cyklu „Nieznane lub rzadko wykonywane opery” zabrzmi polska premiera dwóch jednoaktówek kompozytorów brytyjskich, tworzących w I poł. XX wieku: Gustava Holsta, oparta na Szekspirze komedia „Oberża pod dzikiem”, i Ralpha Vaughana Williamsa dramat marynistyczny, „Jeźdźcy ku morzu” (Filharmonia Narodowa, godz. 19.30).
- Wyjątkowo o 22.30, w Fabryce Trzciny zabrzmi w ten sam piątek lżejsza muzyka, po kompozytorach brytyjskich - amerykańscy. To koncert pt. „Wieczór w Nowym Jorku” z utworami Gershwina, Goulda, Bernsteina w wykonaniu Michel Lethiec and Friends i Meccore String Quartet.
- sobota 19 marca
- Pierwszy raz w Warszawie zagra znakomita Tonhalle-Orchester z Zurychu, jedna z najlepszych orkiestr europejskich, która wraz z Yefimem Bronfmanem wykona IV Koncert fortepianowy G-dur Beethovena, a pod dyrekcją Lionela Bringuiera - „Koncert na orkiestrę” Beli Bartoka (sobota, Filharmonia Narodowa, godz. 19.30).
- niedziela 20 marca
- Rewelacyjni wirtuozi instrumentów mniej oczywistych niż skrzypce czy fortepian: Xavier de Maistre wykona „Koncert harfowy” Alberto Ginastery, a Martin Grubinger Koncert na perkusję „Conjurer” Johna Corigliano (niedziela, Filharmonia Narodowa, 19.30).
- wtorek 22 marca
- Do Warszawy wraca wspaniała orkiestra Norddeutsche Rundfunk z Hamburga, tym razem pod dyrekcją Polaka, Krzysztofa Urbańskiego i z debiutującym w Warszawie sławnym amerykańskim barytonem Thomasem Hampsonem. W programie: R. Strauss, Mahler, Szostakowicz (wtorek, Filharmonia Narodowa, 19.30).
- czwartek 24 marca
- Poruszający dramat muzyczny o cudzie wielkopiątkowym, czyli „Parsifal” Richarda Wagnera - wybrane sceny (bez inscenizacji) zagra Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Alexandra Liebreicha. Wagnera nigdy za dużo! (czwartek, Filharmonia Narodowa, 19.30).
- piątek 25 marca
- Wielki finał w Wielki Piątek - wykonanie „Pasji według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. W tym roku mija 50. rocznica prawykonania tego arcydzieła muzyki XX wieku, który kompozytor napisał z myślą o 1000-leciu chrztu Polski w 1966 roku Filharmonia Narodowa, 19.30).
Bilety w sieci sprzedaży EVENTIM i - od 7 marca - na stoisku festiwalowym w Filharmonii Narodowej.