Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 23 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
KRZYSZTOF BIELINSKI

Natalia Korczakowska o premierze w Teatrze Studio [ROZMOWA]

IZABELA SZYMAŃSKA| 10-02-2016

- Chcę skompromitować faszyzm, bo uważam, że to jest najpilniejsza rzecz w tej chwili - mówi Natalia Korczakowska, która reżyseruje w Teatrze Studio spektakl „Wyznawca”.

Natalią Korczakowską

 / /

----------

Izabela Szymańska: Jak rodzi się fanatyzm?

Natalia Korczakowska: - To jest dla nas kluczowe pytanie.

Spektakl oparty jest na prawdziwej historii Daniela Burrosa, sekretarza Amerykańskiej Partii Nazistowskiej, „Wielkiego Smoka” Ku-Klux-Klanu na stan Nowy Jork w latach 60.

Dziennikarz John McCandlish Phillips przeprowadził z nim wywiad, w którym ujawnił, że Burros ma żydowskie korzenie. Po ukazaniu się artykułu na pierwszej stronie „New York Timesa” Daniel popełnił samobójstwo. Sam Phillips jest równie ciekawym przypadkiem: radykalny katolik nierozstający się z Pismem Świętym, uznający aborcję homoseksualizm za grzech, wierzył, że jego praca w „NYT” to powołanie, nie on sam ją wybrał, tylko Bóg mu objawił, że chce mieć swojego człowieka w najbardziej wpływowej amerykańskiej gazecie, by walczył z siłami zła. Na początku myślałam, że kiedy Phillips pyta„jakie siły stworzyły Daniela B.”, chodzi mu o to, co mnie interesuje najbardziej, czyli o procesy społeczne. Ale kiedy przestudiowałam dokładniej teksty i biografię Phillipsa, zrozumiałam, że mogło mu chodzić również o ciemne, demoniczne siły, które uznawał za rzeczywiste. Podczas przemówienia do chrześcijańskich studentów dziennikarstwa Phillips mówił także, że etyka dziennikarska go nie interesuje, bo uważa, że Bóg dał wystarczającą etykę w przykazaniu „Nie będziesz dawał fałszywego świadectwa ”. I to jest według mnie granica, za którą religia staje się niebezpieczna.

Ale jest jeszcze odpowiedzialność za bohatera, za to, co może po takim tekście zrobić.

- Właśnie. Phillips przeprowadzał wywiad z dzieciakiem, o którym wiedział, że ma skłonności samobójcze. Daniel został wydalony z armii za tzw. zaburzenia zachowania i liczne próby samobójcze, był człowiekiem rozchwianym. Podobno powiedział Phillipsowi wprost, że się zabije, jeśli ten opublikuje artykuł. Samo nasuwa się pytanie o odpowiedzialność dziennikarską.

I nie tylko autora wywiadu, ale też przełożonych, którzy się na to zgodzili. Jak rozumiem, na jednej szali położyli ochronę Daniela, a na drugiej - odpowiedzialność za ludzi w ogóle, niebezpieczeństwo, jakie mógł stwarzać.

- Prawdziwy Daniel Burros nigdy nie próbował nikogo zabić. Dużo o tym mówił, co oczywiście również jest groźne, wydawał gazetkę „The Kill”. Można spojrzeć na to w ten sposób, że Daniel był postacią publiczną, a to niesie ze sobą ryzyko, że może być opublikowana prawda o tobie. Ale mnie niepokoi fakt, że dziennikarz, który to zrobił, twierdzi, że nie czuje się winny tej śmierci, bo był to akt sprawiedliwości wymierzony Danielowi bezpośrednio przez Boga, a on sam był tylko narzędziem w Jego rękach.

To bardzo starotestamentowe podejście do wiary, Bóg jest w nim srogi i rzuca gromami, a nie uczy miłości bliźniego i przebaczenia jak w Nowym Testamencie.

- Tak to brzmi.

 / /

Skąd w Danielu pojawił się antysemityzm?

- Odpowiedź jest złożona. Pochodził z biednej rodziny rosyjskich Żydów, którzy wyemigrowali do USA. Jego ojciec pracował jako maszynista, matka była kasjerką w supermarkecie, mieszkali w Queens, najbardziej zróżnicowanej kulturowo dzielnicy Nowego Jorku, ich życie to była walka o przetrwanie. Pomimo wysokiego IQ Daniel nie miał szans na dobry uniwersytet, poszedł do armii. Poza tym jako dziecko był bity i upokarzany za swoje żydowskie pochodzenie przez chrześcijańskie dzieciaki, a ojciec uczył go, że to jest wpisane w fakt bycia narodem wybranym. Prawdopodobnie przyszedł taki moment, kiedy strach stał się tak wielki, że jedynym wyjściem było rzucić się w paszczę lwa, stanąć po stronie katów, a nie ofiar. Mogło mu się wydawać, że wśród neonazistów zapanuje nad strachem, że ma to w garści. Daniel nie mógł znieść słabości wpisanej według niego w judaizm, uważał, że te religia oparta jest przede wszystkim na strachu przed Bogiem i na ślepym posłuszeństwie wobec Tory. Jest to postać złożona z dwóch skrajnych osobowości; z wizerunku, który sam sobie stworzył: silnego agresywnego przedstawiciela białej rasy, jak Ryan Gosling w filmie Henry'ego Beana, a z drugiej strony - z żydowskiego chłopaka o niebywałej wrażliwości i inteligencji. Dlatego w naszym spektaklu tę postać zagrają dwie osoby.

Kogo zobaczymy w tych rolach?

- Aktora Mateusza Króla, który grał Konrada w moich „Dziadach III”, i tancerza Roberta Wasiewicza, wynika to z inspiracji relacją Orestes - Pylades z „Elektry” Eurypidesa. To nie jest łatwe do przeprowadzenia, ale w jakiś sposób przeciwdziała promocji antysemityzmu. W filmie Beana poglądy radykalnie prawicowe głosi Gosling, świetnie ubrany, męski, głęboko czujący - jest w tym niebezpieczeństwo, że faszyzm staje się atrakcyjny. A ja chcę go skompromitować za wszelką cenę, bo uważam, że to jest najpilniejsza rzecz w tej chwili. Jestem przerażona odradzającym się faszyzmem i fanatyzmem religijnym w Europie.

Dlatego zdecydowałam się na udział w festiwalu Gorzkie Żale i wybór tego materiału. Należy docenić to, że dyrektorzy festiwalu postanowili otworzyć tę edycję przedstawieniem robionym z krytycznego punktu widzenia również wobec religii.

Kiedy mówię „krytyczny”, nie mam na myśli negatywnego stosunku do religii, nie chcę stawiać diagnozy, tylko obserwować niebezpieczne rejony, w które zarówno fanatyzm religijny, jak i wszelkie ideologie oparte na strachu i nienawiści mogą prowadzić. Co nie znaczy, że temat religii sprowadza się w naszym spektaklu do tego, jego motywem przewodnim i równie istotnym punktem wyjścia jest dialog pasyjny „O ofiarowaniu Izaaka”.

Do jego zobrazowania wykorzystujecie wideo.

- Razem z artystą sound design Aloisem Späthem i operatorem Janem Świetlikiem przygotowaliśmy film, który jest wizją głównego bohatera, czymś, co można określić jako doświadczenie religijne. Daniel ma obsesję na punkcie historii Abrahama i Izaaka. Zauważa, że wszystkie trzy wielkie religie monoteistyczne oparte są na tym, że ojciec chce oddać w ofierze swojego syna. To jest jedno ze źródeł jego zwątpienia, ponieważ uważa, że nie można niczego dobrego zbudować na traumie. Izaak jest delikatny, kulturalny, filozoficznie nastawiony do świata, można powiedzieć: trochę dandys - reprezentuje to, co najpiękniejszego stworzyła kultura wysoka. Dla faszyzujących ludzi jest to typowy przykład słabości naszej cywilizacji. Ja myślę, że człowiek myślący, etyczny jest najwyższym osiągnięciem ewolucji, a nie jej najsłabszym ogniwem.

Głównym źródłem dźwięku w spektaklu będzie instalacja muzyczna Aloisa Spätha wykorzystująca naturalny dźwięk sceny obrotowej.

  • Teatr Studio, „Wyznawca”, scenariusz i reżyseria: Natalia Korczakowska. Występują m.in.: Dorota Landowska, Monika Obara, Wojciech Żołądkowicz, Mirosław Zbrojewicz, Mateusz Król. Koprodukcja z Centrum Myśli Jana Pawła II. Premiera: czwartek 11 lutego, godz. 19.

czytaj także

'Wyjowisko', Teatr Pijana Sypialnia, Plażówka Saska
  • teatr

Teatr w plenerze: na leżakach, w parku, na barce. Gdzie szukać teatru w sierpniu

Latem, kiedy w teatrach trwa wakacyjna przerwa, do gry wkraczają sezonowe przedstawienia w plenerze: na ulicy, na plaży, nad Wisłą, w parku albo na placu zabaw. Podpowiadamy, gdzie znaleźć spektakle pod chmurką.

Wiktoria Gorodeckaja jako Hedda Gabler
  • teatr

To będzie Ibsen bardzo współczesny. "Hedda Gabler" uwięziona w ciąży

"Hedda Gabler" z Narodowego ma mówić o mieszczańskim zakłamaniu, przemocy tradycyjnego społeczeństwa wobec kobiet i bezradnym okrucieństwie, które może być na nie odpowiedzią. Reżyseruje Kuba Kowalski. W rolę uwięzionej w nieszczęśliwym małżeństwie, szantażowanej i mszczącej się Heddy Gabler wcieli się Wiktoria Gorodeckaja. Premiera 10 maja.

  • teatr

Bez poczucia samozadowolenia, czyli Strzępka sięga po Czechowa

Legenda współczesnego polskiego teatru politycznego wystawia ikonę dramaturgicznej klasyki ze studentami warszawskiej Akademii Teatralnej. Premiera "Płatonowa" Antoniego Czechowa w reż. Moniki Strzępki w piątek w Teatrze Collegium Nobilium.

Szymon Komasa
  • teatr

Szymon Komasa - zakochany śpiewak Orfeusz. Premiera w Warszawskiej Operze Kameralnej

Baryton, który z równym powodzeniem śpiewa opery i piosenki Mieczysława Fogga. Szymon Komasa, jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, po występach w Stanach Zjednoczonych i wydaniu płyty z polskimi pieśniami wcieli się w Orfeusza w Warszawskiej Operze Kameralnej.

'Falowiec'
  • teatr

Teatroteka Fest. Co zobaczymy na festiwalu

Młoda polska dramaturgia sfilmowana przez nowe pokolenie reżyserów teatralnych i filmowych. W piątek, 1 marca rozpoczyna się Teatroteka Fest. W programie znalazło się 10 spektakli, m.in. Piotra Domalewskiego czy Wojciecha Kuczoka

Barbara Wysocka
  • teatr

Barbara Wysocka: Dlaczego Tosca zabija. Premiera w Teatrze Wielkim

- Pozostajemy w konwencji widowiska kostiumowego, przy czym są to kostiumy wzorowane na modzie lat 70. XX wieku - zapowiada Barbara Wysocka. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej reżyseruje "Toscę" Giacomo Pucciniego, dramatyczną opowieść o miłości artystów wciągniętych w tryby opresyjnego państwa. Premiera 23 lutego.

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc