Co jest Grane 24 Co jest Grane 24 25 wydarzeń dziś
wróć zmień
Najbardziej popularne:
5 +25 km 50
Zastosuj
  • wydarzenia
  • repertuar kin
  • repertuar teatrów
  • magazyn kulturalny
  • bilety cjg24
  • zjedz to w Warszawie
  • Co Jest Grane 24 Festival 2019
  • Białystok New Pop Festival 2019

Najczęściej czytane

  • magazyn kulturalny

  • wszystkie artykuły
  • o filmie
  • o muzyce
  • o teatrze
  • o wystawach
  • dla dzieci
  • w mieście
  • quizy
REKLAMA
Jak Dobkowski, Księżyc i moja czereśnia / mat. prasowe

Galeria "Opera". Dobkowskiego linie i ślady myślenia

POLECA JAROSŁAW MIKOŁAJEWSKI| 07-02-2016

Miło, zabawnie, ale też poważnie i mądrze bawi się Jan Dobkowski z naszą wyobraźnią i wzrokiem.

Zachwyt w galerii

Cykle prac, które otwierają się przed gościem Galerii „Opera”, na piętrze Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, na pierwszy i drugi rzut oka układają się w subtelną abstrakcję. Promienne kreski, filigrany, parahieroglify i parapetroglify budują rzeczywistość nierealną, estetycznie duchową. Nie jest to zresztą spostrzeżenie błędne. Do końca pozostajemy - pozostałem ja - z pokusą, by nie rozumieć tych przedstawień. A raczej by rozumieć je wyłącznie w głębi, nie przekładając znaczeń na słowa. Jan Dobkowski sam jednak wybrał dla swojego spotkania z tym, który patrzy, formę również słownego dialogu. Najpierw widzimy, potem czytamy, potem rozmawiamy - odczuciami i umysłem.

Zaraz za wejściem czeka cykl rozgałęzień na okrągłej tarczy, które mogłyby być tym, czym są, niczym więcej i niczym mniej. Albo znakiem samego życia w świetle czegoś, co od życia jednostkowego jaśniejsze i większe. Lub - i tak skojarzyłem najpierw - fragmentem bonsai ze starej grafiki japońskiej pod szkłem powiększającym antykwariusza. Po chwili czytamy autorskie wyjaśnienie, że chodzi o drzewko czereśniowe zasadzone przez artystę w 1982 roku i zobaczone na nowo pewnej nocy po 28 latach, wyrośnięte, na tle księżyca.

Czytamy też wyznanie, że wobec tego zjawiska twórca poczuł jedność z Wszechświatem. Mamy do czynienia z tą samą mistyczną chwilą człowieka zakochanego w dziele stworzenia, o jakiej (w przybliżonym przekładzie) pisał Anglik William Blake:

„Zobaczyć świat w ziarenku piasku

I niebo w polnym kwiecie,

Przytrzymać nieskończoność na dłoni

I całą wieczność w jednej godzinie”

Kolejnymi obrazami na wystawie Jana Dobkowskiego, wschodniego mędrca urodzonego w 1942 roku w Łomży, jest „Poza nieskończoność”. Cykl obdarzony chyba i drugim tytułem, podtytułem lub didaskalią „Linia śladu myślenia”. Wiązki kresek jak powiązane nieodgadnionym pomysłem i poruszone porannym przeciągiem ścinki papieru kolorowego. Zawirowane papierki lakmusowe. Można by wyobrazić sobie, że w takim kształcie i w takiej dynamice zobaczylibyśmy nasze intuicje i refleksje, gdyby uwidocznił je czarnoksiężnik.

Dalej - „Himalaje”. Smugi świateł krzyżujące się na szczytach gór. Lecz nie tylko tam. Również w każdym miejscu, gdzie idea i wolna przestrzeń ściera się z szorstką materią, gdzie gwiezdny pył spala się w atmosferze.

Potem - „Titanic”. Czarne płaszczyzny, brunatne głębie, z których pod uważnym wzrokiem płetwonurka wyłaniają się szczątki wraku, ślady katastrofy, ofiar i pamięci.

Później jedyny cykl prac nieeksponowanych na ścianie, lecz rozłożonych na stołach, w poziomie - „Ciągłość energii”. Rysunki ołówkiem, gdzie ludzi z ludźmi, ludzi z przestrzenią, ludzi z samymi sobą łączą tajemnicze zwoje i jelita mowy.

Za nimi, w bocznej sali, kolejna odsłona cyklu „Poza nieskończoność” - obrazy wciąż malowane akrylem na płótnie, ale na większych formatach. I, w przeciwieństwie do przedstawień poprzednich, ujawniające kształty tajemnicy. Na skrajnym obrazie widzę nawet człowieka. W grocie? Na półce w katakumbach? W grobie? Bez względu na to, kim by się okazał, jest bliźniakiem tego, który pozostał na Całunie Turyńskim. Kolorowe kreski stają się aureolą ciała. „Pragnę - tłumaczy artysta - w bogactwo świata i przeżyć wprowadzić jakiś porządek, dlatego używam abstrakcyjnej linii”. Linia jest dla Jana Dobkowskiego jak haczyk zarzucony w pozornej nicości. Coś się złowi, jakaś forma i sens. Coś poprowadzi.

  • Galeria Opera, plac Teatralny 1. Wystawa dzieł Jana Dobkowskiego jest otwarta do 6 marca 2016 od czwartku do soboty 10-17. Dla widzów także na godzinę przed spektaklem i w przerwach

powiązane wydarzenia

Księżyc i moja czereśnia, IV, 2010, akryl, płótno, 147x147cm
  • wystawa czasowa

Jan Dobkowski. Linia

Galeria Opera. Teatr Wielki Opera Narodowa
do06mar

czytaj także

Tadeusz Dominik, 'Pejzaż', 2006 r.
  • wystawy

Bolesław Chromry na bazarze, Tadeusz Dominik w DESA, słuchowiska w Zachęcie. Spędź weekend ze sztuką

Polecamy 5 wystaw i wydarzeń artystycznych na weekend 2, 3 i 4 sierpnia

Dominika Olszowy
  • wystawy

Dominika Olszowy z nagrodą dla najbardziej interesującej młodej artystki

Dominika Olszowy to zwyciężczyni 9. edycji konkursu Spojrzenia 2019. Nagrodę przyznaje Deutsche Bank.

Artysta Mateusz Kula (z lewej) stworzył z dziećmi wigwam z patyków i papieru, który można oglądać na wystawie.
  • wystawy

Wigwam, basen i zapach gumy balonowej, czyli wystawa dla dzieci w Zamku Ujazdowskim. Otwarcie w Dzień Dziecka

Na tej wystawie nie będzie osób pilnujących, żeby nie dotykać dzieł. Wręcz przeciwnie, chodzi o to, żeby doświadczać sztuki wszystkimi zmysłami. Najnowsza wystawa w Zamku Ujazdowskim pt. "Dotknij sztuki" powstała głównie z myślą o dzieciach, ale dorośli też będą się dobrze bawić. Otwarcie w Dzień Dziecka

Artystki Dominika Olszowy (z lewej) i Gizela Mickiewicz (w środku) oraz przedstawiciele grupy queerowej Kem, których prace będzie można oglądać na najnowszej wystawie 'Spojrzenia'w galerii Zachęta. Para całuje się na zdjęciu, aby zwrócić uwagę na traktowanie mniejszości seksualnych i osób niebinarnych płciowo w
  • wystawy

Od piątku w galerii Zachęta wystawa młodych artystek i artystów pt. "Spojrzenia": queerowy performance, lesbijskie manifesty i stypa

Obrazy w poetyce surrealizmu, przestrzenne rzeźby, instalacje wideo i queerowy performance - w piątek o godz. 18 w Zachęcie otwarcie wystawy "Spojrzenia" połączonej z konkursem dla młodych artystek i artystów.

  • wystawy

Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą: mowa nienawiści z pudełka czekoladek

Kadry ze 'Sztuki konsumpcyjnej' Natalii LL
  • wystawy

Banany Natalii LL i Rembrandt, czyli pięć wystaw do nadrobienia w majówkę

W majowy weekend możesz nadrobić zaległości wystawowe. Czekają wyrzucone z Muzeum Narodowego, a potem przywrócone prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry, a także obraz Rembrandta w Łazienkach, Liliana Porter w Zachęcie i pomniki w Królikarni

REKLAMA
  • Wyborcza.pl
  • Wyborcza.biz
  • Wysokie Obcasy
  • CoJestGrane24
  • Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.
wydarzenia
  • Muzea, wystawy i wernisaże
  • Co Jest Grane 24
  • Europejskie Targi Muzyczne 2016
  • Co Jest Grane 24 Festival
  • Premiery teatralne
  • Filmy i premiery filmowe
  • Repertuar kin
  • Repertuar teatrów
  • Koncerty
  • Trasy koncertowe
  • Imprezy w Twoim mieście
  • Orange Warsaw Festival 2017
  • Olsztyn Green Festival 2017
  • Szczecin Jazz Festival 2017
miejsca
  • Mojo Picon
  • Wi-Taj na placu Konstytucji
  • Najlepsze lody w Warszawie
  • Podkowa Wine Depot
  • 12on14 Jazz Club
  • NOSPR
osoby
  • Maciej Stuhr
  • Jennifer Lawrence
  • Margot Robbie
  • Przemysław Wojcieszek
  • Andrzej Chyra
  • Madonna
  • Hugh Grant
  • Marta Nieradkiewicz
  • Woody Allen
  • Izabela Trojanowska
  • Olivier Heim
  • Diana Krall
  • Artur Rojek
  • Dave Gahan
  • Kasia Smutniak
  • Wynton Marsalis
  • Deborah Brown
  • Michalina Wisłocka
recenzje filmów
  • Ojcowie i córki
  • Kobiety bez wstydu
  • Pięćdziesiąt twarzy Blacka
  • Copyright © Agora SA
  • O nas
  • Reklama w Gazecie Wyborczej
  • Prywatność
  • Nasze tematy
  • Licencje/Kontent
  • Kontakt
  • Pomoc